Deze website maakt gebruikt van cookies om instellingen te onthouden en om de website beter op uw behoeften af te stemmen. Klik hier voor meer informatie over cookies.

Ja, ik ga akkoord Nee, ik ga niet akkoord X

Actueel

Persberichten en nieuws van en over de vereniging vind je hier. Zelf een bericht delen met je collega’s? Ook dat kan.

« Terug naar zoekresultaten

DNS wint weer Nationale Wetenschapsquiz

27 januari 2014 | Hans Wijnen | 0 reactie(s) Artikelen uit de scholen | Scholen


Vanaf 1993 wordt jaarlijks door de VPRO en NWO de Nationale Wetenschapsquiz georganiseerd. Dit houdt in dat begin december in de landelijke media 15 wetenschappelijke vragen gepubliceerd worden, waarna de deelnemers circa drie weken de tijd hebben om de juiste antwoorden te vinden. Rond Kerst worden in een televisieprogramma de verrassende oplossingen gepresenteerd en de winnaars bekend gemaakt. In 2010, 2011 en nu in 2013 hebben wij de quiz gewonnen en daar zijn wij best trots op.

Voorbereiding
Voor DNS betekent dit dat, direct na de publicatie van de vragen, m.n. de leerlingen van de bovenbouw van de natuurstroom actief op zoek gaan naar de juiste antwoorden.
 
De quiz werd eerst klassikaal doorgenomen tijdens de lessen NLT en natuurkunde. De leerlingen kregen vervolgens de ruimte om (in tweetallen) enkele vragen te adopteren. Na een week van onderzoek werden de eerste resultaten weer plenair gepresenteerd. 

Om zover te kunnen komen surften de leerlingen verwoed op internet, werden de beschreven experimenten zo goed mogelijk uitgevoerd, experts ingeschakeld, de resultaten met elkaar gedeeld en stevig van commentaar voorzien. Voor dit laatste was een speciaal Googledrive bestand aangemaakt.
 
Aldus onderzochten de leerlingen in het sciencelokaal hoe drijvende chips elkaar aantrekken, waterdruppeltjes stuiteren, karabijnhaken touw los kunnen krijgen, een zwart watje geluid maakt, een neonbuis licht geeft en een balans onder water werkt. Soms zijn de resultaten van de experimenten voorspelbaar, maar meestal wijzen ze de weg naar een totaal onverwacht antwoord.
 
Er waren ook vragen waarbij de leerlingen elkaar moesten overtuigen van hun eigen beredenering: waarom hebben de honden Rakker en Max geen gevlekte oren, welke kaartvraag stel je aan een goochelaar, hoe ziek ben je als een test dat aanwijst.
 
De zoektochten op internet werden beloond met verrassende informatie over ondergedoken krokodillen, eeuwenoud Brits glaswerk, 3D-waarneming door kinderogen, nicotine en toeritdosering. 
 
Het zijn vragen die kriskras door het curriculum van de sciencevakken bewegen en hiermee meer raakvlakken hebben, dan je op het eerste oog zou zeggen. Veel van de quizvragen kunnen prima gebruikt worden om ook tijdens de reguliere lessen leerlingen aan het denken te zetten. 

Fractalprincipe DNS
De quiz past heel goed bij het fractalprincipe van DNS: alle relevante processen worden op dezelfde manier uitgevoerd, ongeacht richting en niveau. Qua didaktiek betekent dit dat jong en oud leert van en met elkaar. 
Een tweede rode draad van DNS die bij de quiz past, is het leren vanuit verwonderen. Bijna elke quizvraag blijkt een andere oplossing te hebben dan je in eerste instantie denkt of bv. op Wikipedia leest. Onverwacht, en daardoor verwonderlijk.
 
De quiz past ook heel goed bij het NLT-programma. Voor een goede oplossing kun je niet zonder betrouwbare bronnen, het verhaal achter de vraag, kritisch (vakoverstijgend) denken en eigen experimenten. 

Resultaat 
Het waren weer inspirerende weken op DNS, met veel WOW-momenten en AHA-ervaringen. Als een van de klassen dan ook nog de quiz wint, is het helemaal feest. 
De prijs is een exclusieve rondleiding in de Space Expo, het bezoekerscentrum van de Europese ruimtevaartorganisatie ESA in Noordwijk. De winnende leerlingen van 5 vwo  zijn uiteraard blij met hun prijs, maar vinden dat zij ook veel te danken hebben aan het voorwerk van m.n. klas 4 havo/vwo natuurstroom. Zij hebben, na intern overleg, deze klas dan ook uitgenodigd om mee te gaan naar Noordwijk! 

De vragen en de antwoorden van de quiz zijn ondermeer te vinden via de link: www.wetenschap24.nl/programmas/nwq
 
Hans Wijnen
Expert science, De Nieuwste School 


Artikelen uit de scholen

Plaats zelf een artikel!
Wil jij jouw verhaal delen met collega’s? Heb je een tip of wil je je mening kwijt? OMO biedt jou graag een platform. Hier kun je je artikel plaatsen. Ook kunnen collega’s op jouw artikel reageren.
Bekijk alle 148 bijdragen

Artikel plaatsen Waarom een artikel plaatsen?

0 reactie(s)

Plaats je reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.