Deze website maakt gebruikt van cookies om instellingen te onthouden en om de website beter op uw behoeften af te stemmen. Klik hier voor meer informatie over cookies.

Ja, ik ga akkoord Nee, ik ga niet akkoord X

Actueel

Persberichten en nieuws van en over de vereniging vind je hier. Zelf een bericht delen met je collega’s? Ook dat kan.

« Terug naar zoekresultaten

'Silly Olympics'

15 februari 2014 | Jurgen Marechal | 0 reactie(s) Artikelen uit de scholen | Scholen

 

 

Beste Collega's,

geen idee of u van sport houdt, maar wat een enorm succes voor de Nederlandse atleten tijdens deze editie van de Olympische winterspelen. Mocht u echter geen interesse hebben voor sport dan denk ik wel dat ik er vanuit mag gaan dat wij een passie voor goed onderwijs delen.

Na twintig jaar vind ik het nog steeds een uitdaging om mijn beste lessen bij te schaven en te groeien. In het verleden heb ik mij nog weleens laten afleiden door richtingloze management ballonnetjes of mijn eigen onbezonnen enthousiasme, waar uiteindelijk niets van terecht kwam. Ook opgelegde onderwijsvernieuwingen of mijn eigen goede voornemens, aan het begin van een schooljaar, waar uiteindelijk geen daadwerkelijke actie op werd genomen, heeft mij soms parten gespeeld. Ik heb in die jaren wel geleerd dat succes van implementatie te maken heeft met visie, met richting,... en met actie, herhaalde actie om de visie niet alleen in de theorie, maar tevens in de toekomstige praktijk te borgen. 

Dit laatste deed mij denken aan het boek "Dit wordt jouw jaar - 12 krachtige lessen in persoonlijke verandering" van Dr. Ben Tiggelaar. Daarin stelt hij dat richting en actie noodzakelijk verbonden zijn om tot succes te komen. Om dit laatste te illustreren verwijst hij naar de video 'Silly Olympics' van Monty Python.  

Het ene onderdeel van de Silly Olympics is de 1500 meter voor de doven, waarbij de hardlopers startklaar staan... en blijven staan, omdat niemand het startschot hoort. Wel richting, geen actie. 

Het andere onderdeel is de 100 yards voor mensen zonder richtingsgevoel, waarbij iedereen na het startschot een andere kant uitrent. Wel actie, geen richting. 

Conclusie is, aldus Tiggelaar, dat als je topresultaten wilt bereiken, resultaten op Olympisch podiumniveau, dat richting en actie met elkaar verbonden dienen te zijn: richting + actie = succes. Succes is het gevolg van de connectie tussen richting en actie. Het één kan niet zonder het ander.

Richting kiezen doe je op basis van: waar je in gelooft, wat je sterke punten zijn,... Actie ondernemen vergt: het stellen van actiedoelen, het inzetten van actietechnieken en het evalueren van actieresultaten.

Ik heb het idee dat niet alleen ik, maar ook het management van mijn school hier steeds meer bewust van is en ook beter mee omgaat. De verbondenheid tussen richting en actie leidt op mijn school, het Dr.-Knippenbergcollege in Helmond, daadwerkelijk tot succeservaringen. Wat ik echter soms nog mis is de focus. Ik, nee... WE willen soms te veel.

Onze topschaatsers moeten soms keuzes maken als ze echt voor het goud willen gaan. Soms moeten ze de 1500 meter aan zich voorbij laten gaan, om op de 5000 meter te kunnen schitteren. Geen idee hoe het u vergaat op uw school, maar ik heb een enorm ambitieuze school, met ambitieuze collega's en een ambitieuze schoolleiding. De koppen staan in dezelfde richting en aan actie is er geen gebrek. Maar we moeten er wel voor blijven waken dat onze enorme ambities en gepassioneerdheid ons niet de das om doet. Als wij voor gouden resultaten willen gaan, dan moeten we ons 'koppie' erbij houden en soms een plan parkeren.

Willen we goud, dan moeten we beseffen dat een docent(e) een kerntaak heeft, namelijk lesgeven en dat hij/zij daarin zo goed mogelijk moet worden gefaciliteerd. Daarnaast moeten we elk jaar 1 of 2 speerpunten uitkiezen. Punten die we binnen de school willen aanpakken en verbeteren, dat is meer dan genoeg. Vraag je meer van jezelf of de ander dan loop je het gevaar van middelmaat en uiteindelijk inactiviteit.

Richting + Actie = Succes, maar enkel als je focust. Zoveel kunnen we wel van onze Olympische Atleten leren.

Jurgen Marechal

Artikelen uit de scholen

Plaats zelf een artikel!
Wil jij jouw verhaal delen met collega’s? Heb je een tip of wil je je mening kwijt? OMO biedt jou graag een platform. Hier kun je je artikel plaatsen. Ook kunnen collega’s op jouw artikel reageren.
Bekijk alle 165 bijdragen

Artikel plaatsen Waarom een artikel plaatsen?

0 reactie(s)

Plaats je reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.