Deze website maakt gebruikt van cookies om instellingen te onthouden en om de website beter op uw behoeften af te stemmen. Klik hier voor meer informatie over cookies.

Ja, ik ga akkoord Nee, ik ga niet akkoord X

Actueel

Persberichten en nieuws van en over de vereniging vind je hier. Zelf een bericht delen met je collega’s? Ook dat kan.

« Terug naar zoekresultaten

Themaweken

21 februari 2014 | Jule Frantzen | 0 reactie(s) Artikelen uit de scholen | Scholen

 

De afgelopen twee schooljaren hebben we op onze school, het Hub van Doornecollege in Deurne,  ervaring opgedaan in het werken met speciale weken. Deze ervaring heeft een spin-off gekregen in een uitbreiding van de vorm, een verdieping in de inhoud én een schoolbrede aanpak voor deze weken: themaweken.  In de themaweken komen dé pijlers van onze school samen: competentiegericht onderwijs, loopbaanontwikkeling en het pedagogisch klimaat in de school.

Voorwerk

We kozen drie thema’s uit:

·         Relaties

·         Samen leven

·         Mijn toekomst

Per thema hebben we een lijst met deelonderwerpen uitgewerkt die bij dat thema passen. Vanuit de werkgroep kregen de vaksecties de opdracht om aan te geven of de deelonderwerpen in hun vak aan bod komen en in welk leerjaar. Daarnaast gaf de vaksectie aan of het gewenst is dat er over dit deelonderwerp inhoudelijk meer aan bod moest/mocht komen in een themaweek. Tegelijkertijd bekeken we het mentorprogramma en het programma van de introductiedagen. Ook voor deze programma’s komen we nu tot een evenwichtige leerlijn waar een opbouw van 4 leerjaren in terug te vinden is.

Uitgangspunten

Een themaweek heeft een aantal vaste uitgangspunten. Allereerst laten we het bestaande lesrooster los. We zorgen ervoor dat we de buitenwereld in de school halen. Dat doen we met verschillende voorlichters, gastsprekers en ervaringsdeskundigen. Zij maken de onderwerpen voor onze leerlingen meer tastbaar. De leerling werkt in de week aan een product of een presentatie over het thema. We meten de voortgang van drie basiscompetenties (plannen en organiseren, presenteren en samenwerken) voorafgaand in de periode en in een themaweek nog eens specifiek. In de themaweek heeft elke leerling een reflectiegesprek met zijn/haar mentor. In dit reflectiegesprek staat de algemene voortgang en de voortgang van de competenties centraal. Het reflectiegesprek wordt op basis van de STARTT- methode gevoerd. Opbrengsten over ontwikkeling bij leerlingen moeten zoveel mogelijk opgenomen worden in het loopbaandossier van de leerling. De meting van de competenties komt ook op het rapport van de leerling te staan.

In ontwikkeling

De themaweek ‘relaties’ heeft al aardig vorm gekregen de afgelopen jaren. We leren met elkaar over grenzen aangeven, anders zijn, rolpatronen en het eigen lijf. Met een zeer gevarieerd aanbod aan voorlichters van buiten school maken onze leerlingen kennis met mooie en minder mooie kanten van relaties. Leerlingen hebben ontmoetingen met: tienermoeders en tienervaders, een transgender, voorlichters en voormalig slachtoffers van mensenhandel, lesbiennes en homoseksuelen en voorlichters van GGD. Waar het kan proberen we oud-leerlingen op school terug te vragen. Op deze manier kunnen onze leerlingen zich identificeren met de persoon die ze ontmoeten. Interessante gesprekken en prikkelende overpeinzingen zijn positieve aanjagers van de vraag ‘wie ben ik.’

De themaweek ‘mijn toekomst’ bestaat uit verschillende onderdelen die inmiddels hun succes bewezen hebben. Zo verdiepen onderbouwleerlingen zich in het project Globaland en nodigen bovenbouwleerlingen hun stagebegeleiders uit voor een bedankdag.

De themaweek ‘mijn omgeving’ staat nog in de kinderschoenen. In dit thema zal met name iets betekenen voor een ander en de multiculturele samenleving centraal staan.

Ik ben trots op hetgeen we nu ontwikkeld hebben en waar we ervaring in opgedaan hebben. Belangrijk is dat we onze leerlingen alles aanreiken om hen te laten groeien. Weten hoe jij persoonlijke groei doormaakt en bouwen aan een evenwichtig zelfbeeld met morele waarden waar je in de maatschappij verder mee komt, is een uitdaging waar een school een belangrijke bijdrage aan kan leveren. Onze themaweken vormen hier een mooi fundament voor. Het komende schooljaar zullen we flinke stappen zetten om de drie themaweken verder op de kaart te zetten. Mocht je benieuwd zijn naar onze themaweken dan nodig ik je uit om contact op te nemen.

Jule Frantzen

 

Artikelen uit de scholen

Plaats zelf een artikel!
Wil jij jouw verhaal delen met collega’s? Heb je een tip of wil je je mening kwijt? OMO biedt jou graag een platform. Hier kun je je artikel plaatsen. Ook kunnen collega’s op jouw artikel reageren.
Bekijk alle 160 bijdragen

Artikel plaatsen Waarom een artikel plaatsen?

0 reactie(s)

Plaats je reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.