Deze website maakt gebruikt van cookies om instellingen te onthouden en om de website beter op uw behoeften af te stemmen. Klik hier voor meer informatie over cookies.

Ja, ik ga akkoord Nee, ik ga niet akkoord X

Actueel

Persberichten en nieuws van en over de vereniging vind je hier. Zelf een bericht delen met je collega’s? Ook dat kan.

« Terug naar zoekresultaten

Informeel leren in lerarenregister

6 maart 2014 | Verenice Hermans | 0 reactie(s) Artikelen uit de scholen | Scholen

 

 

Drie aanvoerders van de kennisnetwerken Wiskunde, ICTO (ict en onderwijs) en Identiteit bouwen sinds juni 2013 stevig aan hun kennisnetwerk, vanuit het overkoepelend project: Netwerkleren Erkend.
Doelstelling is meerledig: zowel het opdoen, creëren en delen van kennis binnen het eigen netwerk als het versterken van het netwerk om samen te professionaliseren. En dat laatste binnen een grote praktijk- en contextverbondenheid, ofwel informeel leren. Een en ander vindt plaats als onderdeel van de implementatie van Registerleraar vanuit de Onderwijscoöperatie en de VO-raad, waarbij informeel leren aangemerkt wordt als valide professionaliseringsactiviteit.

Leren is een gegeven dat zich vaak voortdoet zonder dat je het direct in de gaten hebt. Iedere dag leer je, alleen gebeurt het veelal niet formeel. Met formeel leren doelen we op het volgen van een opleiding, seminar, etc. Ook in interactie met je collega’s leer je ontzettend veel. Bedenk je maar eens hoe vaak je elkaar even in de gang of in de koffiekamer spreekt over een inhoudelijk onderwerp. Of met vragen als: “Hoe zou jij dit aanpakken?” “Heb jij nog leuke ideeën?”

Kennisdeling via netwerken is een goede manier om het “koffiepraatje” persoonlijk te houden maar wel gestructureerder waardoor je in contact komt met andere experts op dit gebied. Een kennisnetwerk vormen is een uitdaging op zich, vinden de drie aanvoerders van deze netwerken. “We zijn nu meer dan een half jaar op weg en hebben met vallen en opstaan een heel aantal punten geleerd. Zeker ook punten tegengekomen of ondervonden welke waardevol zijn om te delen. Dit delen is van belang, want waarom drie keer dezelfde cyclus opstarten als onze lessen meegenomen kunnen worden in het opbouwen van een ander netwerk”, aldus Elvira van de Coevering (aanvoerder Wiskunde). Jan van der Linden (aanvoerder Identiteit/ Levensbeschouwing), noemt het “Onze wijze lessen om mee te nemen”.

Lessons learned vanuit Netwerkleren Erkend

1) Het opstarten van een kennisnetwerk begint vaak vanuit het initiatief van een persoon. Carla Upperman (aanvoerder ICTO): “Belangrijk is om je daarbij te realiseren dat een kennisnetwerk niet op de capaciteit van een persoon kan blijven draaien.” Het formeren van een kerngroep is een goede basis, waarbij ieder een eigen talent heeft. Bijvoorbeeld: organisatorisch, de verbinder, de ict-minded one, de verteller.

2) Een netwerk start niet zomaar, er ligt een probleem of er is een doel. Een casebeschrijving kan de kerngroep hierbij helpen.

3) Voor de groei van het netwerk is diversiteit van leden van belang. Dit zorgt dat gezamenlijke ervaringen op een hoger niveau worden getild en dat je verdiepend kunt doorpraten over inhouden. Het draagt bovendien bij aan gericht vinden van oplossingen en aan het vinden van collega’s met gelijkgestemde vraag en interesse.

4) Het werkt stimulerend en prikkelend om samen met andere experts in een kennisnetwerk door te praten over de onderwijspraktijk waar ieder dagelijks in werkzaam is.

5) Het schept een band van vertrouwen en collegialiteit waardoor binnen een netwerk echte verbondenheid ontstaat.

6) Het starten of aansluiten bij een informeel kennisnetwerk is van grote waarde voor je eigen professionalisering. Jij als professional, kunt iets brengen maar ook zeker halen. Een kennisnetwerk is in die mate flexibel dat je als individu dus ook invloed hebt op leerdoelen of activiteiten binnen een netwerk. Binnen de gedragen doelstelling (bijv. onderwijs en ict) kan een individu of een groepje van individuen ankers aanbrengen met verdiepende aspecten (bijv: tablets in de klas, ontwikkelen van ict-lesmaterialen voor je vakgebied, etc).

Als docent kun je dus gericht aan de slag gaan met de invulling van je eigen professionele ruimte of professionalisering. Diverse onderzoeken geven weer dat juist dit informeel leren waardevol is naast de geijkte formelere manieren. Het is bovendien in te brengen bij het Lerarenregister!

Meer weten?
Tijdens het OMO MR congres op 26 maart verzorgen Jan van der Linden en Tinus van Lieshout (kennisnetwerk Identiteit/ Levensbeschouwing) een workshop over hun ervaringen bij het starten van een netwerk. Leden van het netwerk van ICTO vertellen hun ervaringen over ict-gebruik in de lessen. 

Projectleider Netwerkleren Erkend
Vérénice Hermans

Artikelen uit de scholen

Plaats zelf een artikel!
Wil jij jouw verhaal delen met collega’s? Heb je een tip of wil je je mening kwijt? OMO biedt jou graag een platform. Hier kun je je artikel plaatsen. Ook kunnen collega’s op jouw artikel reageren.
Bekijk alle 165 bijdragen

Artikel plaatsen Waarom een artikel plaatsen?

0 reactie(s)

Plaats je reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.