Deze website maakt gebruikt van cookies om instellingen te onthouden en om de website beter op uw behoeften af te stemmen. Klik hier voor meer informatie over cookies.

Ja, ik ga akkoord Nee, ik ga niet akkoord X

Actueel

Persberichten en nieuws van en over de vereniging vind je hier. Zelf een bericht delen met je collega’s? Ook dat kan.

« Terug naar zoekresultaten

Hoogvliegers verlaten het Cambreur College

17 juni 2014 | Renate Siemons | 0 reactie(s) Artikelen uit de scholen | Scholen


Hoogvliegers verlaten het Cambreur College

HOEVEEL TIENEN GAAN HET WORDEN?

De laatste tijd horen we vanuit Den Haag steeds vaker de roep om onderwijs waarin excellente leerlingen kunnen gedijen. Te lang heeft de middelmaat geregeerd; het is tijd om onze echte talenten te ontdekken en hun de gelegenheid te bieden om de hoge vlucht te maken die binnen hun mogelijkheden ligt. Op de vwo-afdeling van het Cambreur College doen dit jaar twee bijzondere leerlingen eindexamen. Het zijn Jens Peter Frankemölle en Mike Pols.

“Ik heb meegedaan aan het Lagerhuis, de debatgroep van het Cambreur. En ik moet zeggen: ik vond het geweldig!” Aan het woord is Jens Peter. “Ik heb geleerd om me in mijn opponent te verplaatsen, zijn zienswijze te herkennen en daar dan bliksemsnel en alert op te reageren. Dat is vooral de verdienste van onze docent geweest, die altijd zegt: blijf jezelf én zorg dat je weet waar het over gaat.” Met de Lagerhuisgroep van het Cambreur College werd een knappe landelijke halvefinaleplaats behaald.

            Ook een mooie ervaring vond hij de masterclass in Eindhoven, die hij bezocht naar aanleiding van zijn profielwerkstuk over Pulsed Power. Zijn docente natuurkunde wees hem op die mogelijkheid.  Het werkstuk behandelde het principe van het opslaan van energie en vervolgens de verzamelde energie in één klap ‘los te laten’. Jens Peter volgde zes dagen college, waarin ook experimenten werden gedaan.

            Daarnaast deed de talentvolle jongeling mee aan enkele olympiades, waaronder de Taalkundeolympiade in Leiden. Zijn docente Nederlands gaf hem wat extra oefeningen en gewapend met die ervaring ging Jens Peter de strijd aan. Hij won een extra prijs voor de analyse van een taalsysteem en omdat hij tot de beste vier deelnemers behoorde, mag hij eind juli naar Peking voor de internationale Taalolympiade.

            Hoe karakteriseert hij het Cambreur College?  “Ik zat hiervoor op een goede school in Terneuzen, maar het Cambreur heeft ontegenzeglijk een heel erg goed docententeam en er heerst een fantastische sfeer. Ik ben echt blij dat ik hier op school ben gekomen!”

            Jens Peter heeft zich met het oog op het examen twee doelen gesteld: “Ik wil gemiddeld minimaal een 8,5 halen én ik hoop op een 10 voor Engels. Haal ik dat niet, dan herkans ik het…..”

Mike Pols is ook TTO’er, net als JP. En ook hij deed, daartoe aangespoord door enkele enthousiaste docenten, samen met zijn klas mee aan olympiades, zoals die voor biologie, natuurkunde en Latijn. Maar het meest succesvol was Mike bij de Scheikundeolympiade. Maar liefst 4000 deelnemers doen eraan mee. Hij is alle rondes doorgekomen en gaat nu naar Amsterdam om zich te meten met ’s lands beste scheikundeliefhebbers. Daar volgt hij extra colleges en practica. Komt hij hierdoorheen, dan mag hij met de beste vier studenten naar Hanoi, Vietnam! Mike verheugt zich om te beginnen al erg op het weekje Amsterdam; de dames en heren scheikundigen verblijven er in een luxe hotel en dineren elke avond samen.

            Het profielwerkstuk van Mike ging over waterraketten en werd geselecteerd om mee te dingen naar een door onderwijsorganisatie OMO in het leven geroepen prijs. Mike onderzocht welke factoren de meeste stuwing voor zijn waterraketten (als raket vermomde flessen gevuld met water) opleveren. Omdat een van zijn raketten al eens op de zonnepanelen van zijn pa was terechtgekomen, werd hij naar het weiland verbannen om te experimenteren.

            Op de vraag of het Cambreur excellente leerlingen voldoende stimuleert, antwoordt Mike: “In de bovenbouw zijn er erg veel extra activiteiten. Er is zeker voldoende uitdaging.”

Ook vanuit het TTO (Tweetalig onderwijs): de buitenlandstage voltrok zich in Istanbul waar de Verenigde Naties werden nagespeeld door jongeren uit heel de wereld. Mike zat namens Venezuela in een wapenconflict en leerde aansluiting zoeken, lobbyen en machtsblokken vormen om de gestelde doelen te halen. “Alles strak in het pak!” Hoewel Mike meer van de exacte kant is, vond hij deze ervaring “best leuk om mee te maken.”

            Wanneer zijn voor Mike de examens succesvol verlopen? “Ik ga voor vier afgeronde tienen: voorwiskunde B, wiskunde D, natuurkunde en scheikunde. De rest maakt niet uit.” 

U leest het goed: vier tienen! En JP maakt wellicht het vijftal compleet. Beide jongens gaan in Eindhoven technische natuurkunde studeren. Onnodig te zeggen dat wij heel trots op ze zijn;

we zullen gegarandeerd nog veel van ze horen. Let op, wereld: ze komen eraan!!!!!

Nb Inmiddels is de scheikundeolympiade3 achter de rug, met voor Mike een fantastisch resultaat: hij is inderdaad bij de eerste vier geëindigd! Mike werd voor deze prestatie beloond met een gouden medaille en kreeg gelijk het Oranje teamshirt aan, zodat het voor iedereen duidelijk was dat hij ons land gaat vertegenwoordigen in Vietnam. Verder kreeg hij een grafische rekenmachine met kleurenscherm en geschikt voor allerlei sensoren (een soort labquest), een glazen prijzenstandaard en een bon van 250 euro die vrij te besteden is. Zijn docent, dhr Piet Span, overhandigde hem namens de school ook een cadeaubon. Op 19 juni moet Mike met het team op bezoek bij staatssecretaris Sander Dekker, die de vier winnaars zal onderscheiden voor hun prestatie. Op 23 en 24 juni gaat Mike dan weer na de UvA om te “trainen”. Van 20 t/m 29 juli gaat hij naar Vietnam.

Artikelen uit de scholen

Plaats zelf een artikel!
Wil jij jouw verhaal delen met collega’s? Heb je een tip of wil je je mening kwijt? OMO biedt jou graag een platform. Hier kun je je artikel plaatsen. Ook kunnen collega’s op jouw artikel reageren.
Bekijk alle 160 bijdragen

Artikel plaatsen Waarom een artikel plaatsen?

0 reactie(s)

Plaats je reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.