Deze website maakt gebruikt van cookies om instellingen te onthouden en om de website beter op uw behoeften af te stemmen. Klik hier voor meer informatie over cookies.

Ja, ik ga akkoord Nee, ik ga niet akkoord X

Actueel

Persberichten en nieuws van en over de vereniging vind je hier. Zelf een bericht delen met je collega’s? Ook dat kan.

« Terug naar zoekresultaten

Een andere kijk op seniorenbeleid

7 september 2014 | Pierre Diederen | 0 reactie(s) Artikelen uit de scholen | Scholen

Lesgeven is topsport en elke leraar weet wat daarmee bedoeld wordt. Topsport waar een leraar plezier aan beleeft, anders houdt hij het niet vol. Mooi werk, maar wel erg zwaar en belastend. In het  huidige tijdsgewricht moet die topsport op steeds hogere leeftijd beoefend worden. Steeds oudere leraren staan voor de klas en dat vraagt om beleid. Ouderenbeleid om precies te zijn. Tot nu toe is het uitgangspunt dat die oudere werknemers minder belast worden bij gelijkblijvende betrekkingsomvang. Maar het is de vraag of die maatregel het beoogde effect sorteert. Want in de praktijk wordt minder werken meteen vertaald naar dagdelen vrij. En dat betekent dat het tempo in de dagdelen dat gewerkt moet worden even hoog blijft.  Vergelijk het met een marathonloper die op 35-jarige leeftijd 42 km kan rennen in 3 uren. Twintig jaar later rent die goede man minder hard en dan gaat hij het niet redden als hij 35 km moet lopen in 2,5 uur. Want het gaat niet om het aantal kilometers het gaat om het tempo. En een senior rent nou eenmaal minder hard dan een dertiger, dat geldt als hij 42 km moet rennen en dat geldt ook als hij 35 km moet rennen. Maar als de marathonloper een half uur extra krijgt voor de 42 km dan wordt zijn taak echt verlicht. Dezelfde afstand kan hij makkelijk rennen, maar hij heeft een half uurtje extra nodig en dan blijft hij het leuk vinden.

Voor leraren is het tempo waarin de klassen aan de lessenaar voorbij trekken  zwaar. Dat is de belasting, 6 of 7 keer een groep met pubers die meteen de volle aandacht vragen, dat is loodzwaar op een dag.  En als de taakverlichting dan bestaat uit een dagdeel minder in de week dan biedt dat geen soelaas, want het tempo tijdens het werk gaat niet omlaag. Voor seniorleraren moet meer tijd beschikbaar komen om de taak te uit te voeren. Hooguit 5 lessen op een dag met tenminste een tussenuur in plaats van het comprimeren van de lestaak in een periode die zo kort mogelijk is om daarna geheel uitgeput aan een extra lang weekend te beginnen. En laat de dertigjarige krachtpatsers hun lessen geven op tijd van drie en een halve dag. Dat konden senioren in hun tijd ook.

Als we willen dat leraren ook als senior hun werk met plezier blijven doen dan is seniorenbeleid nodig waarbij het tempo van het werk omlaag gaat. Seniorenbeleid waarbij de omvang van de taak kleiner wordt maar het tempo in het werk even hoog blijft, is niet effectief.

Pierre Diederen, docent OMO Scholengroep Helmond.

 

 

Artikelen uit de scholen

Plaats zelf een artikel!
Wil jij jouw verhaal delen met collega’s? Heb je een tip of wil je je mening kwijt? OMO biedt jou graag een platform. Hier kun je je artikel plaatsen. Ook kunnen collega’s op jouw artikel reageren.
Bekijk alle 154 bijdragen

Artikel plaatsen Waarom een artikel plaatsen?

0 reactie(s)

Plaats je reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.