Deze website maakt gebruikt van cookies om instellingen te onthouden en om de website beter op uw behoeften af te stemmen. Klik hier voor meer informatie over cookies.

Ja, ik ga akkoord Nee, ik ga niet akkoord X

Actueel

Persberichten en nieuws van en over de vereniging vind je hier. Zelf een bericht delen met je collega’s? Ook dat kan.

« Terug naar zoekresultaten

Collega met passie: Jule Frantzen over themaweken Zorg & Welzijn

11 september 2014 | | 0 reactie(s) Artikelen uit de scholen | Scholen | Medewerkers | Leerlingen

In deze nieuwe rubriek komen collega’s van vereniging Ons Middelbaar Onderwijs aan het woord over hun passie voor het vak. Met antwoord op vragen als: waarom doe je dit? Waar ben je het meest trots op? Wat vind je lastig, en waar leer je van? De aftrap is van Jule Frantzen die met de themaweken Zorg & Welzijn een brug slaat naar de leeromgeving van de school, en zo haar leerlingen iets meegeeft over het leven.

Naam: Jule Frantzen
School: IVO Deurne (Hub van Doornecollege)
Vak: Nederlands
Functie: teamleider Zorg & Welzijn

‘We geven leerlingen iets mee over het leven’

Hoe ben je het onderwijs ingerold?
“Allereerst door mijn liefde voor taal. Dat het lesgeven zo goed bij me past, ontdekte ik pas toen ik het daadwerkelijk ging doen. Ik geef les op het vmbo. Wat me daar het meest in aantrekt? De nadruk ligt daar niet alleen op het overdragen van kennis. Je geeft leerlingen ook iets mee over het leven. In de les besteden we regelmatig aandacht aan maatschappelijke onderwerpen en de persoonlijke ontwikkeling van leerlingen.”

Waar ben je het meest trots op?
“Twee jaar geleden ben ik gestart met themaweken binnen Zorg & Welzijn. Drie keer per jaar staat er een week lang een thema centraal. We hebben gekozen voor de thema’s: relaties, mijn toekomst en mijn omgeving. Inmiddels hebben we dit schoolbreed uitgewerkt en is er een leerlijn opgezet waarin elk thema  in ieder leerjaar terug komt. Geweldig natuurlijk dat we als school deze weken op de kaart hebben gezet.”

Maakt het je werkplezier ook groter?
“Zeker. Soms raak je tijdens de lessen een onderwerp aan waar je eigenlijk dieper op in wilt gaan. Maar vaak is daar geen tijd voor. In de themaweken is die tijd er wel. Dat geeft veel voldoening. Enerzijds doordat je met alle collega’s een week lang werkt zonder vast rooster. Dat geeft een enorme ‘boost’ aan het samenwerken. Het vergt een flexibele instelling om de week op een heel andere manier ingezet te worden. Er is even geen houvast aan de methode of een eigen lokaal met een vaste groep leerlingen. Als je je over kunt geven aan die andere dynamiek kun je uit zo’n week veel putten. Anderzijds werkt deze week ook in relatie met leerlingen als een snelkookpan. Het is ook mooi om een andere kant van leerlingen te zien. Ze kunnen je enorm verrassen. Leerlingen van wie je het niet verwacht die opeens prima kunnen samenwerken. Of een leerling die echt geraakt wordt door een onderwerp en zich er vol enthousiasme in vastbijt.

Wat was een ontwikkelpunt voor jouzelf hierin?

Ik merk wel dat het goed op de kaart zetten van een nieuwe vorm veel tijd kost. Moeilijk om soms vaart te moeten minderen om meer mensen in de organisatie naar hetzelfde punt te brengen. Als je in een kleine groep iets uitprobeert, kun je vaak snel zaken doen. Maar een veranderproces in 4 leerjaren doorvoeren moet vanuit een meer gedegen voorbereiding. Zelf heb ik moeten leren om vanuit het fundament te leren denken en werken en niet alleen het eindresultaat voor ogen te hebben. Vanuit een doordachte visie vind je meer mensen aan je zijde. Dat geeft mij inmiddels wel het vertrouwen eindresultaat los te laten als doel op zich. In deze fase geniet ik vooral van de ideeën die borrelen en vele schouders die het werk lichter maken.”

“We denken vaak op school een mooi compleet pakket aan te bieden en de leerling zo voldoende mee te geven voor de eigen stappen in de maatschappij. Maar omgekeerd, door gastsprekers en mensen met ervaring binnen een bepaald thema de school in te halen, gebruiken we de leeromgeving van de school en slaan we een brug naar de maatschappij. Als je dan erin kunt slagen de leerling te laten verwoorden wat zijn leerproces is en waar hij nog stappen in wil zetten dan breng je echt ontwikkeling op gang. We brengen op deze manier de ontwikkeling van sociale competenties meer prominent naar voren. De themaweken zijn erg dienend aan dit proces, voor mij betreft ligt hierin een belangrijke verantwoordelijkheid voor scholen. En daar wordt de passie voor lesgeven bij mij alleen maar groter door. ”

Artikelen uit de scholen

Plaats zelf een artikel!
Wil jij jouw verhaal delen met collega’s? Heb je een tip of wil je je mening kwijt? OMO biedt jou graag een platform. Hier kun je je artikel plaatsen. Ook kunnen collega’s op jouw artikel reageren.
Bekijk alle 154 bijdragen

Artikel plaatsen Waarom een artikel plaatsen?

0 reactie(s)

Plaats je reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.