Passend Onderwijs: iedereen mag er zijn!
15 september 2014 | Munnikenheide College | 0 reactie(s)
Artikelen uit de scholen | Scholen
Met ingang van schooljaar 2014-2015 zijn het Munnikenheide College, locatie Rucphen en het Brederocollege (voortgezet speciaal onderwijs) te Breda een bijzondere vorm van samenwerking gestart.
Na contact tussen de schoolleiding van beide scholen, werd er eind 2013 een kijkje in elkaars keuken gepland. Gewoon om eens te kijken hoe het er op een andere school aan toe gaat. Daar bleef het echter niet bij. In het kader van Passend Onderwijs wilde men graag samen concrete stappen zetten, om de mogelijkheden van talentontwikkeling voor leerlingen een optimale kans te bieden.
Het Brederocollege heeft een groep leerlingen op kaderniveau, die in principe ook op kaderniveau examen kan doen. Echter heeft het Brederocollege niet de voorzieningen om deze praktijklessen te kunnen geven. Het Munnikenheide College op de locatie Rucphen is daarentegen een kleinschalige school en heeft ruime praktijkpleinen. Een perfecte locatie om de leerlingen van het Brederocollege praktijklessen te geven en straks ook hun praktijkexamen te laten doen.

Bij de start van dit schooljaar is deze samenwerking gestart. Nu volgen 10 leerlingen van het Brederocollege (onder begeleiding van hun eigen docent) lessen op de praktijkpleinen van zorg & welzijn of bouwtechniek op het Munnikenheide College. Zij zijn 3 dagen per week op het Munnikenheide College aanwezig en volgen de praktijklessen tegelijk met onze eigen leerlingen. Om tussen de praktijklessen door te zorgen voor een beetje afwisseling, geeft hun eigen docent ook een aantal theorielessen aan de 10 leerlingen. Het einddoel is dat de leerlingen van het Brederocollege een volwaardig examen afleggen, inclusief een praktijkvak, waardoor zij met een diploma voor vmbo-kader de school verlaten.
Kort samengevat; als je het hebt over passend onderwijs is dit voor ons één van de vele mogelijkheden die je kunt benutten. We verwachten dat dit nog maar een begin is van onze samenwerking en dat er nog een kruisbestuiving plaats zal vinden in de vorm van uitwisseling en/of het gebruik maken van elkaars expertise. De kern van Passend Onderwijs gaat niet om wat een kind heeft, maar het gaat om wat het kind nodig heeft, want iedereen mag er zijn.