Deze website maakt gebruikt van cookies om instellingen te onthouden en om de website beter op uw behoeften af te stemmen. Klik hier voor meer informatie over cookies.

Ja, ik ga akkoord Nee, ik ga niet akkoord X

Actueel

Persberichten en nieuws van en over de vereniging vind je hier. Zelf een bericht delen met je collega’s? Ook dat kan.

« Terug naar zoekresultaten

Zingeving, rituelen en symbolen in de kerk

27 oktober 2014 | Annerieke Bogers | 0 reactie(s) Artikelen uit de scholen | Scholen

Op woensdag 15 en donderdag 16 oktober jl. brachten de leerlingen van het d'Oultremontcollege in Drunen een bezoek aan de Lambertuskerk, die een centrale plek inneemt in het centrum van Drunen. In een tijd van ontkerkelijking maar toenemende spiritualiteit, is een bezoek aan de plaatselijke kerk een eyeopener. Behalve dat leerlingen bij binnenkomst overweldigd waren door de rust en stilte in het gebouw, evenals door de prachtige glas-in-loodramen, kunst en heilige voorwerpen, bleek dat een aantal van hen niet eerder in dit gebouw was geweest. In het kader van multi-culturaliteit waren ook de aanwezige moslims onder de indruk van dit heilige gebouw, waarin zij aanschouwden dat ook christenen aan gebedsoefening doen en allerlei rituelen hebben.

Wat vooral thematisch bleek, was dat het SAMEN beleven van een godsdienst toch erg belangrijk is. Het leven zelf wordt namelijk gevierd, in het groot en in het klein. Soms is inkeren belangrijk, waarbij bijvoorbeeld het ritueel van het kaarsje aansteken iets bijzonders voor leerlingen blijkt te zijn. Elk kind heeft de behoefte voor een dierbare een kaarsje aan te steken. De compassie bij een overlijden, een ziektegeval bijvoorbeeld, blijkt enorm. In elke familie worden opa's, oma's en ooms of tantes genoemd die zijn overleden. Het verwerken van rouw blijkt dan juist door zo'n ogenschijnlijk eenvoudig ritueel enorm verrijkend. Het samen beleven van het leven, door bij hoogte- en dieptepunten samen te komen (waarbij bijvoorbeeld MH17 een volle kerk oplevert), moet niet worden onderschat. Het blijkt dat lasten lichter worden wanneer ze samen worden gedragen en dat gedeelde vreugde dubbele vreugde oplevert. Ook de behoefte aan stilstaan in het leven, waarbij de ziel tot rust kan komen, blijkt groter dan gedacht. Verder blijkt er een grote affiniteit te bestaan bij de jeugd als het gaat om de kerk als betrokkene in hun dagelijks leven (door zichtbare aanwezigheid bij een verlies bijvoorbeeld, maar ook omdat er communie of vormsel is gedaan, omdat er een huwelijk is gevierd, of iets bijzonders voor oma en opa). De kerk als gemeenschapsbolwerk voor ontmoeting in het dagelijks leven waarin men steun beleeft aan elkaar, mooie en verdrietige dingen deelt, blijkt heel nabij en herkenbaar voor de kinderen.

Ontroerend om te zien hoe kinderen spontaan knielen bij een Maria-altaar. Enorm nieuwsgierig waren ze naar het functioneren van de biecht en het naspelen daarvan. Hierdoor blijkt dat zondebesef in de vergetelheid is geraakt. Normbesef vloeit voort uit het aangeleerde gewetensbesef en moraliteit, wat ook in grote mate door de opvoeding wordt bepaald. Ouders herinneren zich dat zij zijn getrouwd in deze kerk. Kinderen zijn benieuwd naar de herkomst van doopnamen en de diepste betekenis van die doop.

Ook op mij heeft deze ONTMOETING een hele diepe indruk achtergelaten. Ik werd ten diepste geraakt door de onbevangen aandacht, de leergierigheid, maar vooral de spontane betrokkenheid die werd getoond door onze leerlingen. Dit geeft hoop voor een gezamenlijke toekomst, met verwachtingen naar elkaar en de gemeenschap.

Annerieke Bogers
docent Godsdienst-Levensbeschouwing

 

Artikelen uit de scholen

Plaats zelf een artikel!
Wil jij jouw verhaal delen met collega’s? Heb je een tip of wil je je mening kwijt? OMO biedt jou graag een platform. Hier kun je je artikel plaatsen. Ook kunnen collega’s op jouw artikel reageren.
Bekijk alle 165 bijdragen

Artikel plaatsen Waarom een artikel plaatsen?

0 reactie(s)

Plaats je reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.