Deze website maakt gebruikt van cookies om instellingen te onthouden en om de website beter op uw behoeften af te stemmen. Klik hier voor meer informatie over cookies.

Ja, ik ga akkoord Nee, ik ga niet akkoord X

Actueel

Persberichten en nieuws van en over de vereniging vind je hier. Zelf een bericht delen met je collega’s? Ook dat kan.

« Terug naar zoekresultaten

Collega met passie: ‘Een goed verhaal vertellen: dáár draait het om’

5 december 2014 | Overige berichten | 1 reactie(s) Medewerkers

In deze rubriek komen collega’s aan het woord over hun passie voor het vak. Met antwoord op vragen als: waarom doe je dit? Waar ben je het meest trots op? Wat vind je lastig, en waar leer je van? Deze keer Ton van Haperen, economiedocent op het Rythovius College in Eersel. Midden jaren tachtig rolde hij min of meer toevallig het onderwijs in, maar het vak zit deze duizendpoot als gegoten. 

Naam: Ton van Haperen
School: Rythovius College, Eersel
Vak: Economie 
Functie: docent havo/vwo


‘Een goed verhaal vertellen: dáár draait het om’

Hoe kwam je terecht in het onderwijs?
“Nadat ik midden jaren tachtig klaar was met studeren – ik studeerde politicologie en economie, al maakte ik die laatste studie helaas nooit af – lag de arbeidsmarkt volledig op zijn gat. Ik schreef zo’n zestig brieven naar uiteenlopende organisaties, en uiteindelijk kreeg ik één brief terug: ik kon beginnen als docent. Een vak dat ik tot dan toe nooit echt had overwogen, maar al snel had ik het als leraar enorm naar mijn zin. Mijn vader was overigens rector en leraar, dus helemáál onbekend was het lesgeven niet.”

Heb je het nog steeds zo naar je zin? 
“Absoluut! De essentie van het leraarschap is in mijn ogen het vertellen van een boeiend verhaal en leerlingen zo letterlijk bij de les houden. Ik geniet daar enorm van, en na bijna dertig jaar voor de klas is dat voor mij nog altijd de basis. In een tijd waarin leerlingen steeds meer met zichzelf en elkaar bezig zijn – ze Facebooken en Twitteren wat af – is dat overigens steeds vaker een uitdaging. Maar áls het lukt, is het docentschap echt heel dankbaar werk. Een voorbeeld? Van de week had ik het met een 6vwo-klas over Argentinië: hoe dat land in 2002 bijna failliet ging, en hoe ze de economie daar uiteindelijk toch weer draaiende hebben gekregen. Door de link te leggen met de werkelijkheid, ging de stof veel meer leven. Wat dat betreft zie ik het vak echt als een ambacht, wat er ook allemaal aan nieuwe techniek – zoals whiteboards en computers – het klaslokaal binnenkomt. Een goed vakinhoudelijk verhaal verbinden aan wat leerlingen al weten en kunnen: dáár draait het om.” 

Naast docent ben je ook lerarenopleider en publicist. Goede combi? 
“Voor mij zeer zeker. Ik geef les aan de universiteiten in Leiden en Rotterdam en schrijf regelmatig artikelen over zaken die spelen binnen het onderwijs. Juist door die afwisseling op te zoeken, houd ik het vak voor mezelf spannend. Zonder mijn rol als lerarenopleider, zou ik geen goede leraar zijn. En andersom geldt dat natuurlijk precies zo: dingen die ik voor de klas meemaak, neem ik mee bij het opleiden van de nieuwe garde. Die twee rollen houden elkaar perfect in balans. Alles is met elkaar verbonden.”
 
Blijft er in dat drukke schema nog tijd over voor reflectie? 
“Natuurlijk praat je af en toe met collega’s over het vak, over dingen waar je tegenaan loopt. Vroeger deed je dat in de pauze of in de kroeg, tegenwoordig is die reflectie wat meer ingebouwd in het systeem. Zo gingen we eerder dit jaar met een groep docenten van binnen en buiten OMO voor een studiereis naar Venetië. Het doel van dit Palladio-programma was vooral om even uit de waan van alledag te stappen en inspiratie op te doen. Om samen te bekijken: waar lopen we tegenaan en hoe kunnen we daar beter mee omgaan? Heel prettig om dat eens buiten de context van de school te bespreken. Verder waren er presentaties van collega-docenten en van experts uit het veld. Wat me het meest is bijgebleven? Een hoogleraar scheikunde vertelde een enorm boeiend verhaal over opvouwende eiwitten. Ingewikkelde materie, maar ze wist ons helemaal mee te nemen in haar verhaal. Heerlijk om, zoveel jaren na mijn laatste schooldag, opnieuw zelf ‘in de schoolbanken’ te zitten.” 

Een carrièreswitch is dus niet meer aan de orde? 
“Nee hoor, ik zit prima op mijn plek! Al bijna dertig jaar. En nu de kinderen ouder zijn en ik wat ruimer in de tijd zit, word ik zelfs nog veel meer dan vroeger een vakidioot. Als het moet, kun je mij letterlijk ’s nachts wakker maken om les te geven – geen enkel probleem.” 

 

Artikelen uit de scholen

Plaats zelf een artikel!
Wil jij jouw verhaal delen met collega’s? Heb je een tip of wil je je mening kwijt? OMO biedt jou graag een platform. Hier kun je je artikel plaatsen. Ook kunnen collega’s op jouw artikel reageren.
Bekijk alle 154 bijdragen

Artikel plaatsen Waarom een artikel plaatsen?

1 reactie(s)

  • Een goed verhaal van Ton van Haperen
    Kort,duidelijk,bevlogen en het is gewoon geweldig om lln te motiveren door een goed verhaal.daar is veel meer voor nodig dan begeleiden en coachen.
    Ook ik heb in venetie met Palladio ervaren dat verhalen en inspiratie enorm motiveren

    09-12-2014 | 19:05 | Frans Bakermans | Reageren | Reageren met quote

Plaats je reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.