Hoe kun je alle ballen in de lucht houden?
15 december 2014 | jan verweij | 0 reactie(s)
Artikelen uit de scholen | Scholen
Hoe kun je alle ballen in de lucht houden?
Op vrijdag 21 november vond de eerste masterclass binnen het project Begeleiding Startende Leraren waaraan ook OMO meewerkt, plaats: tientallen startende leraren en een aantal coaches kwamen bijeen om te kijken hoe ze alle ballen in de lucht konden houden!
In een inleidend woord hield de voorzitter van OMO ons voor om vooral de eigen ideeën over wat goed onderwijs is, te koesteren en ons niet te snel te laten inpalmen om in bestaande patronen te vervallen. Vervolgens konden we kiezen uit 5 workshops: van socratisch gesprek tot reflecteren, van feedback geven tot kritisch denken en dat alles: expressief!
Kenners (een leerlinge én de Leraar-van-het-Jaar) spraken over ‘de goede leraar’ en daarna: tja, hoe moet je nou al die ballen in de lucht houden? Na 15 jaar schijn je ‘het kunstje’ in het onderwijs te beheersen, maar letterlijk…….: sommigen kwamen al snel tot twee keer 3 ballen, mister juggler zelf wierp er moeiteloos 7 in de lucht.
In de middag wederom workshops en als afsluiting Marieke Pillen over wat de startende leraar ervaart. En daarna vrijdagmiddagborrel? Of géén borrel, maar wel voorbereiden, nakijken, inlezen, power points maken, samenvatten en oefenen. Wat ouderen bleven over, maar ja: die konden nog geen 2 ballen twee keer hooghouden…
Wat namen de starters mee naar huis: herkenning “je bent niet de enige”, ontmoeting, inspiratie, “nadenken over waar je mee bezig bent” en “de ervaring om iets nieuws te leren”. En wat neemt de organisatie mee: tips voor de volgende masterclass, zoals mee diepgaande, praktische en langere workshops!
We zien elkaar weer op dinsdag 19 mei 2015, dan van 14:00-20:00 uur!
Jan Verweij,
Docent filosofie St.-Odulphuslyceum, Tilburg