Deze website maakt gebruikt van cookies om instellingen te onthouden en om de website beter op uw behoeften af te stemmen. Klik hier voor meer informatie over cookies.

Ja, ik ga akkoord Nee, ik ga niet akkoord X

Actueel

Persberichten en nieuws van en over de vereniging vind je hier. Zelf een bericht delen met je collega’s? Ook dat kan.

« Terug naar zoekresultaten

Uitnodiging symposium Alle talent telt!

12 januari 2015 | Eric Bolle | 0 reactie(s) Artikelen uit de scholen | Scholen

Symposium woensdag 22 april 2015 in de Lichttoren in Eindhoven

Op woensdag 22 april 2015 organiseert Pleinschool Helder een symposium over school en autisme met als titel Alle talent telt! Docenten van de school presenteren hun onderzoek waarna deskundigen uit de wereld van vervolgopleidingen, bedrijfsleven, media en beleid in een forum hun reactie op het onderzoek geven. Doel van de dag is iedereen in de gelegenheid te stellen kennis te maken met Pleinschool Helder, meer te weten te komen over het concept van waaruit de school is opgezet en met elkaar van gedachten te wisselen om tot meer inzicht in autisme te komen. Het symposium wordt voorgezeten door Ferry Vierhout, docent Nederlands op deze school.

Pleinschool Helder

Pleinschool Helder heeft als motto Regulier, en dan anders en is een school voor vwo- en havoleerlingen met een stoornis in het autistisch spectrum. Om op onze school te komen moet je voldoen aan dezelfde eisen als andere kinderen plus dat je een diagnose autisme hebt.

Bij ons krijg je hetzelfde onderwijs als elders behalve dat bij ons de klassen kleiner zijn (maximaal 15 leerlingen), de docenten speciaal zijn geselecteerd op mentorvaardigheden, en dat didactiek en leermiddelen zijn aangepast.

Indien mogelijk zet je na de derde klas je schoolloopbaan voort op een gewone school, maar je kunt er ook voor kiezen bij ons eindexamen te doen.

Wij vinden leerlingen met autisme belangrijk voor de maatschappij omdat zij zich beter dan andere mensen op één enkel ding kunnen concentreren en zo belangrijk werk kunnen doen. Daar is vraag naar, en steeds meer vervolgopleidingen en werkgevers realiseren zich dat.

Wel moeten de leerlingen zich in sociaal opzicht kunnen laten helpen. Op dit zich kunnen laten helpen concentreren wij ons in het onderwijs en de begeleiding. Op deze manier wordt geen talent vermorst, en daar gaat het om.

Dit filmpje geeft een goede indruk van onze school: www.leraar24.nl/video/5742

Programma

10.45 – 11.00

Welkomstwoord door Ingrid van Eijndhoven, directeur Pleinschool Helder.

11.00 – 11.30

Eric Bolle: “Liever lijfstraffen dan Kafka. Een dialoog over sociale vaardigheden en autisme”. Eric Bolle onderzoekt samen  met zijn leerlingen of Kafka helpt autisme beter te begrijpen. Heeft Kafka inzichten op basis waarvan je autisme kunt compenseren? Hoor wat leerlingen er zelf over zeggen. Eric Bolle is docent Duits & CKV op Pleinschool Helder.

11.30 – 12.00

Michiel Klaren: Zwakke centrale coherentie en de Van Hiele niveaus. Michiel Klaren onderzoekt de vraag of de voorkeur van leerlingen met ASS voor het waarnemen van details in plaats van het geheel, invloed heeft op de stappen in het leren van wiskunde. Michiel Klaren is leraar wiskunde op Pleinschool Helder.

12.00 – 13.00  Lunch

13.00 – 14.00

Thijs van der Heijden: “Help, ik ben geslaagd! Wat nu? Over de overstap van leerlingen van Pleinschool Helder naar het hoger onderwijs.” Thijs van der Heijden onderzoekt de vraag: hoe komt het dat de leerlingen van Pleinschool veel moeilijkheden ervaren bij de overstap van voortgezet naar hoger onderwijs? Schiet de school ergens tekort? Zijn er voor de doelgroep, naast de studievaardigheden, nog andere bekwaamheden nodig om de overstap tot een succes te maken? Op Helder is men wel in staat om de leerlingen aan een diploma te helpen, maar de stap daarna is blijkbaar moeilijk voor hen. Wat zou de school kunnen doen om deze stap te vergemakkelijken? Thijs van der Heijden is leraar geschiedenis & maatschappijleer op Pleinschool Helder.

14.00 – 15.00

Forum. Na de onderzoekpresentaties van de docenten geven de volgende sprekers in een forum hun reactie. De leden van het forum zijn:

Nienke Meijer, voorzitter college van bestuur Fontys Hogescholen, Eindhoven, en lid Raad van Advies Samenwerkende OMO Scholen Eindhoven (SOSE).

Cynthia van Rijbroek, senior beleidsmedewerker Directie Voortgezet Onderwijs, Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Den Haag.

Perry den Brok, hoogleraar onderwijsinnovatie, Technische Universiteit Eindhoven, en lid Raad van Advies Samenwerkende OMO Scholen Eindhoven (SOSE).

Joep Brouwers, adjunct-directeur Brainport Development, Eindhoven.

Gerrit Kroesen, hoogleraar toegepaste natuurkunde, Technische Universiteit Eindhoven en lid Raad van Advies Samenwerkende OMO Scholen Eindhoven (SOSE).

Peter Viering, freelance journalist, schrijft voor Metro over school en autisme.

15.00 – 15.30   Thee

15.30 – 16.30

Discussie tussen de forumleden, de docenten en het publiek.

16.30-17.30

Afsluitende borrel

Informatie

Voor meer informatie kunt u zich wenden tot: Eric Bolle, e.bolle@sghetplein.nl, 040 – 2155202
Thijs van der Heijden, t.vanderheijden@sghetplein.nl, 040 – 2155202

Deelname is gratis. Geef je snel op bij Marga Cornelisz, info-helder@sghetplein.nl, 040 – 2155202

Locatie

Het symposium wordt gehouden in de Lichttoren in Eindhoven. Voor meer informatie zie www.igluu.nl/igluu-eindhoven

Artikelen uit de scholen

Plaats zelf een artikel!
Wil jij jouw verhaal delen met collega’s? Heb je een tip of wil je je mening kwijt? OMO biedt jou graag een platform. Hier kun je je artikel plaatsen. Ook kunnen collega’s op jouw artikel reageren.
Bekijk alle 154 bijdragen

Artikel plaatsen Waarom een artikel plaatsen?

0 reactie(s)

Plaats je reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.