Deze website maakt gebruikt van cookies om instellingen te onthouden en om de website beter op uw behoeften af te stemmen. Klik hier voor meer informatie over cookies.

Ja, ik ga akkoord Nee, ik ga niet akkoord X

Actueel

Persberichten en nieuws van en over de vereniging vind je hier. Zelf een bericht delen met je collega’s? Ook dat kan.

« Terug naar zoekresultaten

Collega met passie: ‘Geen dag in de week ziet er hetzelfde uit’

2 februari 2015 | Overige berichten | 0 reactie(s) Vereniging

In deze nieuwe rubriek komen collega’s aan het woord over hun passie voor het vak. Met antwoord op vragen als: waarom doe je dit? Waar ben je het meest trots op? Wat vind je lastig, en waar leer je van? Deze keer Janneke van Vught, docent en stagebegeleider op het Fioretti College in Veghel. Het praktijkonderwijs telt veel kwetsbare leerlingen, maar mede dankzij de goede begeleiding van Janneke en haar collega’s komen de meesten van hen uiteindelijk goed terecht.

Naam: Janneke van Vught                                                
School: Fioretti College Veghel
Vak: diversen
Functie: stagebegeleider/docent praktijkonderwijs

‘Geen dag in de week ziet er hetzelfde uit’

Hoe kwam je terecht in het praktijkonderwijs?
“Als kind van twee leraren wilde ik aanvankelijk docent natuur- en scheikunde worden, maar al snel concludeerde ik dat dat te weinig afwisseling bood. De Pabo beviel vervolgens wel, maar het leek me nog steeds leuker om met oudere kinderen te werken. Voor een stage kwam ik uiteindelijk in 2004 terecht bij de afdeling Praktijkonderwijs van het Fioretti College. Daar ondersteunde ik de zorgcoördinator, gaf ik een beetje les en begeleidde ik leerlingen bij hun stages. Opeens viel alles op z’n plek: precies de afwisseling die ik zocht! In 2008 kon ik in vaste dienst komen – iets waar ik gezien mijn eerdere goede ervaringen niet lang over hoefde na te denken.”

Voldoende afwisseling dus?
“Als je mijn agenda bekijkt, kun je zien dat geen dag in de week er hetzelfde uitziet. Als docent AVO geef ik Nederlands, wiskunde en ICT. Daarnaast ben ik druk met het regelen van stages en het begeleiden van leerlingen. Voor een deel gebeurt dat op locatie: een ochtend per week gaan we met een groepje leerlingen naar de plaatselijke Albert Heijn. Daar leren ze vaardigheden als vakken vullen, spiegelen en klanten helpen.” 

Het praktijkonderwijs spreekt je aan?
“Absoluut! Het is een heel specifieke tak van sport: het gaat om leerlingen die hun weg moeilijk zelf vinden, die daar hulp bij nodig hebben. Die hulp krijgen ze bij ons: we leren ze – naast vakinhoudelijke kennis en vaardigheden – allerlei zaken waar ze in hun latere werkende leven hun voordeel mee kunnen doen. Een voorbeeld? Brieven van de belastingdienst zijn voor veel mensen onbegrijpelijk, en al helemaal voor onze leerlingen. Wij leren ze hoe zoiets in zijn werk gaat, belastingaangifte doen. Solliciteren, nog zoiets. Hoe maak je nou een goede brief en een goed cv? Het doel is dat alle leerlingen uiteindelijk een passende baan kunnen vinden.”

En lukt dat?
“Zeker, vrijwel alle leerlingen komen goed terecht. Waar zoal? Op uiteenlopende plekken. Sommigen komen op een gesubsidieerde arbeidsplaats terecht, anderen vinden een reguliere baan op hun niveau. Dat kan overal zijn. Onlangs vond een oud-leerlinge met een behoorlijk grote afstand tot de arbeidsmarkt nog een baan als gastvrouw bij Brownies & downieS, een lunchroomketen waar ook veel verstandelijk gehandicapten werken. Een wat ouder succesverhaal is dat van een leerling die als stagiaire begon bij de bandencentrale hier in Veghel, en die nu zelfstandig de dependance van dat bedrijf in Rosmalen runt.”

Wat doet zoiets met jou als begeleider?
“Uiteraard ben ik apetrots als ik zie dat iemand helemaal goed op zijn plek zit. Je volgt zo’n leerling over meerdere jaren en hebt vaak ook intensief contact met het thuisfront. Je bouwt dus echt een band op. En ook nadat leerlingen onze school verlaten blijft er vaak af en toe contact. Dan sturen ze een sms’je of zoeken ons op school op. Het geeft veel voldoening om deze kwetsbare mensen te kunnen helpen.”

Wat doe je nog meer, buiten stagebegeleiding en lesgeven?
“Sinds twee jaar zit ik in de jury van de OMO-praktijkwerkstukprijs: een prijs voor het meest bijzondere werkstuk uit de opleidingen praktijkonderwijs, vmbo-b en vmbo-k. Erg interessant om te zien wat leerlingen van andere scholen instuurden. Hopelijk mogen we dit jaar weer veel mooie praktijkwerkstukken bewonderen! Verder ben ik me aan het oriënteren op de mogelijkheden voor een managementfunctie. Momenteel bekijken we binnen de school welke mogelijkheden er zoal liggen. Ook zelf ben ik nog lang niet uitgeleerd.”

Artikelen uit de scholen

Plaats zelf een artikel!
Wil jij jouw verhaal delen met collega’s? Heb je een tip of wil je je mening kwijt? OMO biedt jou graag een platform. Hier kun je je artikel plaatsen. Ook kunnen collega’s op jouw artikel reageren.
Bekijk alle 160 bijdragen

Artikel plaatsen Waarom een artikel plaatsen?

0 reactie(s)

Plaats je reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.