Deze website maakt gebruikt van cookies om instellingen te onthouden en om de website beter op uw behoeften af te stemmen. Klik hier voor meer informatie over cookies.

Ja, ik ga akkoord Nee, ik ga niet akkoord X

Actueel

Persberichten en nieuws van en over de vereniging vind je hier. Zelf een bericht delen met je collega’s? Ook dat kan.

« Terug naar zoekresultaten

Onderwijs & ICT BETT2015

12 februari 2015 | Ingrid van Eijndhoven | 0 reactie(s) Artikelen uit de scholen | Scholen

Onderwijskundig gebruik van ICT (OICT) is niet meer weg te denken uit de scholen van tegenwoordig. Leerlingen zijn opgegroeid met digitale middelen die de wereld dichtbij brengen. Dat betekent dat de leerinhoud geen beperkingen heeft, en vooral dat het leren op een andere manier georganiseerd en vormgegeven kan worden. Innovaties in onderwijs volgen elkaar snel op en scholen dienen daar mee om te gaan. Het vraagt om technologietoepassing in het onderwijs, om de inzet van digitale leermiddelen door de docent om leerdoelen te behalen, te differentiëren en zo de  talenten van alle leerlingen optimaal te ontwikkelen. Als OMO Scholengroep Het Plein (SHP) in Eindhoven, bestaande uit 6 scholen: Antoon Schellenscollege, Aloysius de Roosten, Vakcollege, Praktijkschool, Sint Joriscollege en Pleinschool Helder) wordt hier op verschillende manieren invulling aan gegeven.

Vanaf het schooljaar 2014-2015 is er op SHP een OICT-werkgroep, die wordt aangestuurd door de projectleider. De OICT-werkgroep bestaat uit medewerkers van de vestigingen van SHP, die op de eigen vestiging verantwoordelijk zijn voor OICT. De OICT-werkgroep is voor iedere OICT’er een klankbord. OICT’ers kunnen in de OICT-werkgroep hun dilemma’s bespreken, vragen stellen en antwoorden vinden. Ook vormen de OICT’ers een bovenschools panel van deskundigen, dat OICT-beleid op SHP-niveau formuleert. Dit OICT-beleid is vastgelegd in een notitie op basis waarvan iedere vestiging van SHP eigen ICT-beleid formuleert. 
Als projectleider van de werkgroep OICT ben ik dit jaar afgereisd naar BETT2015.

BETT2015. Dé plek om fysiek kennis te maken met alle ontwikkelingen op het gebied van ontwikkeling van technologie in het onderwijs. Om collega’s vanuit de gehele wereld te kunnen ontmoeten. Om sprekers te horen over hún ervaringen als schoolleider in het ontwikkelingstraject van implementatie van ICT in hun scholen. 

Samen met een groep van 33 medereizigers, vanuit het gehele land, zijn we onder de organisatie van Like to Share (www.dieter.nl) voor 2 dagen naar Londen afgereisd. Met de voorbereidingen als groep, het vooraf opgestelde programma, zijn we vervolgens 2 dagen volledig ondergedompeld in dat wat BETT heet. Enerzijds een enorme hoeveelheid aanbieders op gebied van technologie en anderzijds een groot aanbod aan inspirerende sprekers op diverse vlakken. Zo heb ik geluisterd naar o.a. Abdul Chohan “Leadership journey, share the possibilities based on iPad implementation”, “Focus on learning with Key pedagogies and how to design learning with iTunes U”. www.apple.com/nl/education/real-stories/essa/
Dominic Norrisch “What do schools need from their technology leaders”.
domnorrish.com
Sir Ken Robinson  Out of our minds: learning to be creative sirkenrobinson.com
De rode lijn in het verhaal van de sprekers: de noodzaak om de 21th century skills te ontwikkelen, een fundament te leggen voor een leven lang leren. 

De diversiteit in achtergrond van het gezelschap (docenten, ICT coördinatoren, teamleiders, directeuren, PO, VO, MBO) maakte niet uit. Voor iedereen heeft het bezoek aan BETT een meerwaarde. Door het enthousiasme van de groep, de ontwikkelingen die we hebben gezien, de sprekers die we hebben gehoord zijn we geïnspireerd terug de scholen in gegaan. Het enthousiasme van de groep stopt niet na 2 dagen BETT. Middels diverse media vindt er inmiddels actieve uitwisseling van ervaringen plaats, zijn contacten gelegd, afspraken gemaakt et cetera. Het enthousiasme werkt inspirerend en geeft  vertrouwen in de verdere ontwikkeling van ICT in het onderwijs. 

Ingrid van Eijndhoven
Projectleider OICT SHP/Vestigingsdirecteur Pleinschool Helder

 

 

Artikelen uit de scholen

Plaats zelf een artikel!
Wil jij jouw verhaal delen met collega’s? Heb je een tip of wil je je mening kwijt? OMO biedt jou graag een platform. Hier kun je je artikel plaatsen. Ook kunnen collega’s op jouw artikel reageren.
Bekijk alle 165 bijdragen

Artikel plaatsen Waarom een artikel plaatsen?

0 reactie(s)

Plaats je reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.