Deze website maakt gebruikt van cookies om instellingen te onthouden en om de website beter op uw behoeften af te stemmen. Klik hier voor meer informatie over cookies.

Ja, ik ga akkoord Nee, ik ga niet akkoord X

Actueel

Persberichten en nieuws van en over de vereniging vind je hier. Zelf een bericht delen met je collega’s? Ook dat kan.

« Terug naar zoekresultaten

Onderwijsplein realiseert toekomstbestendig onderwijs

12 februari 2015 | Persberichten | 0 reactie(s) Onderwijs | Scholen

Deze week hebben schoolleiders Edward de Gier en Lian Derks hun gezamenlijke visie gepresenteerd op de intensieve samenwerking tussen de Bossche Vakschool, Van Maerlant en het Jeroen Boschcollege. Op onderwijskundig gebied is de samenwerking van de drie scholen gebaseerd op 3 pijlers: vmbo basis/kader, mavo en havo/atheneum/gymnasium. Bij de verdere vormgeving van de plannen is de gekoesterde kleinschaligheid leidend.  

Door een combinatie van nieuwbouw en renovatie van bestaande gebouwen wordt een onderwijsplein gerealiseerd aan de Rompertsebaan/St. Teunislaan in Den Bosch. De scholen zijn onderwijskundig met elkaar verbonden en blijven individueel herkenbaar. Van één groot gebouw is nadrukkelijk geen sprake.

Nieuwe mavo

De nieuwe mavo wordt de brug tussen enerzijds de vakschool (basis- en kaderberoepsgerichte leerweg) en anderzijds het lyceum (havo, atheneum en gymnasium). Deze nieuwe mavo is niet beroepsopleidend, maar kent een uitgestelde beroepskeuze. De mavo zorgt ervoor dat leerlingen zich breed kunnen oriënteren op een specifieke vakopleiding (mbo) of een doorstroom naar de havo.

Maatwerk en flexibiliteit

In 2013 werd reeds bekendgemaakt dat met een combinatie van nieuwbouw en renovatie van bestaande gebouwen een onderwijsplein gerealiseerd wordt. Inmiddels is duidelijk dat de toekomstige samenwerking tussen vmbo basis en kader, mavo en lyceum maatwerk en flexibiliteit mogelijk maakt, evenals doorstroom, stapelen van opleidingen en verbreden van het programma. Met examens op verschillende niveaus (zowel op hoger niveau voor de theoretische vakken, op lager niveau voor de praktische vakken, als op horizontaal niveau voor alle vakken) moet het ook mogelijk zijn om een diploma te behalen op verschillende niveaus. Het leren op de school voor voortgezet onderwijs wordt verbonden met het vervolgonderwijs van het mbo, het hbo en de universiteit. De huidige samenwerking met het bedrijfsleven wordt verder uitgewerkt.

Vervolgstappen

De periode tot juli 2015 wordt gebruikt om tot een Masterplan te komen. Onderdeel hiervan is  een plan van aanpak voor het samenbrengen van de drie scholen op één locatie. Met hierin aandacht voor de verkeerstechnische zaken en de manier waarop de geborgenheid van de leerlingen kan blijven bestaan bij het samengaan op een groot terrein. Verder wordt een concreet beeld geschetst van de mogelijkheden die de locatie biedt voor onderwijs in relatie tot de directe omgeving en de wijk.

Voor de zomervakantie is het Masterplan gereed en wordt het in de directies van de scholen besproken. De volgende stappen, het opstellen van een programma van eisen en de architectenkeuze, kunnen dan spoedig na de zomervakantie genomen worden.

Artikelen uit de scholen

Plaats zelf een artikel!
Wil jij jouw verhaal delen met collega’s? Heb je een tip of wil je je mening kwijt? OMO biedt jou graag een platform. Hier kun je je artikel plaatsen. Ook kunnen collega’s op jouw artikel reageren.
Bekijk alle 154 bijdragen

Artikel plaatsen Waarom een artikel plaatsen?

0 reactie(s)

Plaats je reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.