Deze website maakt gebruikt van cookies om instellingen te onthouden en om de website beter op uw behoeften af te stemmen. Klik hier voor meer informatie over cookies.

Ja, ik ga akkoord Nee, ik ga niet akkoord X

Actueel

Persberichten en nieuws van en over de vereniging vind je hier. Zelf een bericht delen met je collega’s? Ook dat kan.

« Terug naar zoekresultaten

Rubriek: collega met passie

16 april 2015 | OMO nieuwsbrief | 2 reactie(s) Vereniging

In deze rubriek komen collega’s aan het woord over hun passie voor het vak. Met antwoord op vragen als: waarom doe je dit? Waar ben je het meest trots op? Wat vind je lastig, en waar leer je van? Deze keer Bill Banning (56), docent godsdienst en levensbeschouwing op het d'Outremontcollege in Drunen. “Prachtig om een drukke klas muisstil te zien worden.”

                                                                                                    

Naam: Bill Banning

School: d'Outremontcollege, Drunen    
Vak:godsdienst/levensbeschouwing                    
Functie: docent

'Samen met de leerlingen ga ik op onderzoek uit’

Altijd al een passie voor onderwijs gehad?
“Eigenlijk wel, al ben ik pas op latere leeftijd als zij-instromer voor de klas terechtgekomen. Als afgestudeerd theoloog was ik jarenlang actief in het kerkelijk-maatschappelijk werk. In die hoedanigheid verzorgde ik ook wel eens gastlessen op hogescholen en in het basisonderwijs. Dat sprak me zó aan, dat ik in 1995 tien uur les ging geven op een middelbare school. Op een dag belde een directeur van OMO: had ik misschien zin om fulltime voor de klas te staan? Zo kwam ik als docent terecht in Waalwijk, en inmiddels alweer heel wat jaren in Drunen. Met veel voldoening!”

Wat spreekt je zo aan in het voor de klas staan?
“Het allerleukst vind ik de omgang met jonge mensen. Het is mooi om het gesprek aan te gaan en hen aan het denken te zetten. Een voorbeeld? Er is op dit moment natuurlijk veel te doen over islamitische terreur. Leerlingen stellen daar vragen over, zeker na zo’n gebeurtenis als begin dit jaar in Parijs. Ik ga dan met een klas op onderzoek uit: wat maakt die extreme moslims zo boos?”

Wat is de uitkomst van zo’n onderzoek?
“Begrijp me niet verkeerd: ik keur elke vorm van geweld af. En ik kan zelf niet begrijpen dat mensen zoiets doen. Maar ik probeer wél te onderzoeken waar hun woede vandaan komt. Voor een moslim staat het verbranden van de koran of het beledigen van de profeet gelijk aan de kruisiging van Jezus Christus bij christenen; het is de essentie van hun godsdienst die wordt geraakt. Als liberale katholiek begrijp ik dat zelf misschien niet, maar ik kan wel de pijn proberen te erkennen die iemand voelt. Voor mij is dát de essentie van ons menszijn: elkaar ‘verstaan’ en je proberen in te leven in wat de ander beweegt.”

‘Landt’ zoiets in de klas?
“Absoluut: ik hoor regelmatig van leerlingen, van alle achtergronden, dat ze anders tegen een onderwerp aan zijn gaan kijken. Dat gaat overigens ook op voor gebeurtenissen op school zelf. Af en toe speelt er iets in een klas, een uit de hand gelopen ruzie bijvoorbeeld. Ik maak dan ruimte in de klas om het daar met elkaar over te hebben. Maar ook andere verhalen passeren de revue. Helaas krijgen leerlingen soms direct te maken met de dood: van een ouder of een medeleerling bijvoorbeeld. Het helpt dan enorm om het met elkaar te hebben over het diepe verdriet dat zoiets losmaakt. En soms is het ook gewoon prettig om met een klas te mediteren. Prachtig om te zien hoe zelfs de meest drukke klas er uiteindelijk in slaagt om minutenlang stil te zijn.”

Momenteel ben je ook bezig met een proefschrift
“Klopt! Eind april hoop ik te promoveren aan Tilburg University op de roeping en professionaliteit van leraren: Leraren, wat boeit jullie? Uit theoretisch onderzoek én talloze diepte-interviews blijkt dat veel docenten werken vanuit een bepaalde existentiële drive. Met mijn promotieonderzoek probeer ik aannemelijk te maken dat lesgeven zoveel méér is dan een puur zakelijk-instrumentele benadering. Voor de volledigheid: ik ben niet gestart met dit proefschrift om de klas te ontvluchten. Integendeel: voor de klas staan is mijn lust en leven, en ik hoop het nog jaren te doen.”

 

Artikelen uit de scholen

Plaats zelf een artikel!
Wil jij jouw verhaal delen met collega’s? Heb je een tip of wil je je mening kwijt? OMO biedt jou graag een platform. Hier kun je je artikel plaatsen. Ook kunnen collega’s op jouw artikel reageren.
Bekijk alle 154 bijdragen

Artikel plaatsen Waarom een artikel plaatsen?

2 reactie(s)

  • Leuk Thomas!

    19-05-2015 | 18:12 | Marloes Muller | Reageren | Reageren met quote

  • Leuk om dit enthousiasme te lezen. Goed om de media in te zetten die bij deze generatie leerlingen passen! Zou veel meer moeten gebeuren.

    19-05-2015 | 18:12 | Wim de Jong | Reageren | Reageren met quote

Plaats je reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.