Deze website maakt gebruikt van cookies om instellingen te onthouden en om de website beter op uw behoeften af te stemmen. Klik hier voor meer informatie over cookies.

Ja, ik ga akkoord Nee, ik ga niet akkoord X

Actueel

Persberichten en nieuws van en over de vereniging vind je hier. Zelf een bericht delen met je collega’s? Ook dat kan.

« Terug naar zoekresultaten

Leerlingen Cambreur en Rythovius winnen OMO-profielwerkstukprijzen

5 juni 2015 | Persberichten | 0 reactie(s) Scholen | Leerlingen

Leerlingen van het Cambreurcollege Martijn de Voogd, Bouke Timmermans en Steven Haarbosch sleepten de OMO-profielwerkstukprijs havo in de wacht. Het drietal is erin geslaagd een fictieve rolstoel te besturen door middel van hersensignalen. Inge Clemens (Rythovius College) mag zich winnares van de profielwerkstukprijs 2015 in de categorie vwo noemen. Zij kreeg de prijs voor haar Engelstalige werk met de titel “Fragment Based Drug Design in HADDOCK with the neuraminidase protein of the influenza virus”.


 

Winnaars OMO-profielwerkstukprijzen 2015

Havo

Titel werkstuk  Naam leerling(en)  School  Prijs 
Besturing door middel van hersenen Martijn de Voogd, Bouke Timmermans, Steven Haarbosch SG Kwadant (Cambreurcollege)  Eerste prijs € 1.200,-
"One man band"  Jelle Ruijssenaars Jacob-Roelandslyceum
Tweede prijs € 600,-
 De toepassing van wiskunde in de Islam Dyantha Legius
Rythovius College  Tweede prijs € 600,-

Vwo

Titel werkstuk  Naam leerling(en)  School Prijs 
“Fragment Based
Drug Design in
HADDOCK with the
neuraminidase
protein of the influenza virus”
Inge Clemens
Rythovius College
Eerste prijs € 1.200,-
“Zeilen kan
iedereen, de
automatisering van de grootschoot”
Joost Rijnen
Mill-Hillcollege  Tweede prijs € 600,-
“RE-Entry”
Fabio Kerstens en Koen de Vos  SG Tongerlo (Norbertuscollege)

Tweede prijs € 600,-

 

Tweede prijzen havo voor Jacob Roelandslyceum en Rythovius College

De tweede plaats in de categorie havo was dit jaar voor Jelle Ruijssenaars van het Jacob Roelandslyceum in Boxtel en Dyantha Legius van het Rythovius College in Eersel. Jelle schreef niet alleen zijn eigen lied maar bracht dit ook geheel zelfstandig ten uitvoer door verschillende instrumenten te bespelen. Dyantha legt met haar werkstuk een vergeten verbinding tussen de Islamitische cultuur en wiskunde bloot.

Tweede prijzen vwo voor Mill-Hillcollege en Norbertuscollege

In de categorie vwo ging de tweede prijs naar Joost Rijnen van het Mill-Hillcollege in Goirle. Joost ontwierp een geautomatiseerd onderdeel voor zeilschepen. Ook Fabio Kerstens en Koen de Vos van het Norbertuscollege in Roosendaal behaalden een tweede plaats. Zij behandelen in hun werkstuk “Re-entry” de terugkeer van een ruimtecapsule in de dampkring.

Feestelijke uitreiking

Eugène Bernard, jury- en bestuursvoorzitter, reikte tijdens een feestelijke bijeenkomst voor de vijftiende keer de prijzen uit. De uitreiking vond plaats in aanwezigheid van familie, vrienden, docenten en schoolleiders van de genomineerden. 

Creativiteit, ondernemerszin en natuurlijk talent

De profielwerkstukprijzen worden jaarlijks uitgereikt aan havo- en vwo-leerlingen van de OMO-scholen. De jury beoordeelt de kwaliteit en originaliteit van het gekozen onderwerp, de getoonde onderzoeksvaardigheden en reflectie. Jan van Pelt, rector van OMO Scholengroep De Langstraat en jurylid: "Ik kijk elk jaar weer uit naar de jurering van de profielwerkstukken. Dat is heel leuk werk. Ook dit keer werd ik weer verrast door de hoge kwaliteit van de inzendingen van de leerlingen van onze scholen. Het is fascinerend om te zien welke onderwerpen leerlingen kiezen en welke onderzoeksvragen daarbij worden geformuleerd. Interessant is met name de manier waarop de leerlingen dat onderzoek hebben verricht: van literatuur bestuderen en vergelijken tot pure praktijk. De manier waarop de werkstukken zijn uitgewerkt en vormgegeven getuigen van veel creativiteit, ondernemerszin en natuurlijk talent! We zien dan ook dat voor veel leerlingen het profielwerkstuk een mooie opstap is naar hun studie en soms al naar het beroep van hun dromen.” 

Artikelen uit de scholen

Plaats zelf een artikel!
Wil jij jouw verhaal delen met collega’s? Heb je een tip of wil je je mening kwijt? OMO biedt jou graag een platform. Hier kun je je artikel plaatsen. Ook kunnen collega’s op jouw artikel reageren.
Bekijk alle 154 bijdragen

Artikel plaatsen Waarom een artikel plaatsen?

0 reactie(s)

Plaats je reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.