Deze website maakt gebruikt van cookies om instellingen te onthouden en om de website beter op uw behoeften af te stemmen. Klik hier voor meer informatie over cookies.

Ja, ik ga akkoord Nee, ik ga niet akkoord X

Actueel

Persberichten en nieuws van en over de vereniging vind je hier. Zelf een bericht delen met je collega’s? Ook dat kan.

« Terug naar zoekresultaten

Collega's met passie "Ik denk nu echt bewuster na..."

8 juni 2015 | Overige berichten | 0 reactie(s) Medewerkers

In deze rubriek komen collega’s aan het woord over hun passie voor het vak. Met antwoord op vragen als: waarom doe je dit? Waar ben je het meest trots op? Wat vind je lastig, en waar leer je van? Deze keer twee collega’s: biologiedocent Patricia van der Vegt en aardrijkskundedocent Viviane van de Loo. “Mooi om te zien hoe collega’s meer grip krijgen op hun loopbaan.”

Namen: Patricia van der Vegt / Viviane van de Loo
School: Varendonck College, Someren / Asten
Vakken: Biologie / Aardrijkskunde
Functie: docent

"Ik denk nu echt bewuster na als ik een team samenstel"

Het onderwijs: je eerste liefde?

Patricia: “Niet echt. Eigenlijk wilde ik geneeskunde gaan studeren, maar door omstandigheden – ik zakte voor mijn eindexamen – moest ik op zoek naar een alternatief. Zo kwam ik min of meer bij toeval uit bij de lerarenopleiding; klasgenoten leek het wel iets voor mij, omdat ik goed kon vertellen. En al snel bleek ik het inderdaad geweldig te vinden om kennis over te dragen. Biologie lag vervolgens voor de hand: als kind al was ik druk in de weer met beestjes en plantjes.”

Viviane: “Ook voor mij duurde het wel even voordat het kwartje viel. Eigenlijk wist ik heel lang niet wat ik precies wilde doen. Na diverse uitzendbaantjes en een opleiding Toerisme, besloot ik mijn lesbevoegdheid te halen. Een schot in de roos: inmiddels sta ik al achttien jaar met enorm veel plezier voor de klas. Qua vak was aardrijkskunde – gezien mijn achtergrond in toerisme – een logische keuze.”

 

Wat spreekt jullie aan in het lesgeven? 

Patricia: “Het is nog altijd heerlijk om leerlingen zich te zien verwonderen. Pas geleden nog, toen ik een 4vwo-klas vertelde over erfelijkheid en de menselijke genen. Ze waren erg onder de indruk van de complexiteit van onze natuur.”Viviane: “Zelf voelde ik me tijdens mijn schooltijd altijd een beetje verloren: een écht gesprek met een docent voerde je als leerling zelden of nooit. Dat probeer ik als docent wel te doen: oprechte interesse tonen in leerlingen en zo het beste in hem of haar naar boven halen. 

Kun je daar een voorbeeld van geven? 

Viviane: “Soms zie je dat een leerling afwijkend gedrag vertoont. Ik geef dan geen straf, maar ga eerst het gesprek aan. Vaak blijkt dan dat er sprake is van een onderliggend probleem. Het ongewenste gedrag is dan een uiting van onzekerheid, boosheid of verdriet.”

Patricia: “Het gesprek aangaan met leerlingen is inderdaad zó belangrijk… Ook als het gaat om de keuze voor een vervolgopleiding. Nog te vaak zagen we dat leerlingen een verkeerde vervolgkeuze maken. Bij ons besteden we daarom veel aandacht aan de juiste loopbaankeuze. Alle docenten volgden een tweedaagse training voor het voeren van loopbaangesprekken. Hoe kom je erachter waar je de leerling ’s nachts voor wakker kunt maken? Ik ben zelf het levende bewijs dat je soms op een heel andere plek terechtkomt dan je van tevoren dacht: waar geneeskunde vroeger altijd mijn droom was, ben ik nu heel blij met mijn plek voor de klas.”

Hoe houd je het vak voor jezelf interessant? 

Viviane: “Mijn voldoening haal ik vooral uit het helpen van mensen: leerlingen, maar bijvoorbeeld ook collega’s. Zo ben ik al een jaar of acht actief als IB’er. Ook zoek ik naar manieren om ons team te versterken. Een tijdje terug wees ik de school op de mogelijkheid om te gaan werken met Insights Discovery, een verbetertraject waarbij iedereen wordt ingedeeld op basis van een profiel en een bijbehorende kleur. Een ‘blauw’ iemand is bijvoorbeeld verzot op feiten en cijfers, terwijl je daar bij een ‘gele’ collega niet mee aan hoeft te komen. We hebben hier als team veel van geleerd en zijn beter gaan samenwerken.”

Patricia: “Ook in Someren hebben we dit traject inmiddels gevolgd. Erg nuttig om te zien waar ieders kwaliteiten liggen, ik denk nu echt bewuster na als ik een team samenstel voor een bepaald project. De ene collega heeft veel ideeën, de andere is weer goed in leidinggeven.”

Wat zie je zelf nog aan ontwikkelkansen? 

Patricia: “Het Insights Discovery-traject bracht mijn organisatorische kwaliteiten aan het licht. Die kant zie ik mezelf wel opgaan. Zo lijkt het me leuk om in de toekomst bijvoorbeeld als afdelingsleider aan de slag te gaan.”

Viviane: “Op onze school volgden we onlangs een POP-training. Het is mooi om te zien hoe collega’s via zo’n persoonlijk ontwikkelingsplan meer grip krijgen op hun eigen loopbaan. Wat ik zelf nog wil bereiken? Voorlopig zit ik helemaal goed in mijn huidige rol. Onze school biedt volop ruimte voor experiment. Zo zijn we nu bezig met vakoverstijgend onderwijs, waarbij leerlingen vanuit verschillende disciplines aan de slag gaan met een bepaald probleem. Verder hoop ik mijn IB-taken verder uit te breiden en in de toekomst deel uit te gaan maken van het zorgteam.”

Artikelen uit de scholen

Plaats zelf een artikel!
Wil jij jouw verhaal delen met collega’s? Heb je een tip of wil je je mening kwijt? OMO biedt jou graag een platform. Hier kun je je artikel plaatsen. Ook kunnen collega’s op jouw artikel reageren.
Bekijk alle 165 bijdragen

Artikel plaatsen Waarom een artikel plaatsen?

0 reactie(s)

Plaats je reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.