Deze website maakt gebruikt van cookies om instellingen te onthouden en om de website beter op uw behoeften af te stemmen. Klik hier voor meer informatie over cookies.

Ja, ik ga akkoord Nee, ik ga niet akkoord X

Actueel

Persberichten en nieuws van en over de vereniging vind je hier. Zelf een bericht delen met je collega’s? Ook dat kan.

« Terug naar zoekresultaten

Collega met passie “Ik probeer mijn fascinatie voor biologie over te brengen op mijn leerlingen.”

6 oktober 2015 | OMO nieuwsbrief | 0 reactie(s) Vereniging

In deze rubriek komen collega’s aan het woord over hun passie voor het vak. Met antwoord op vragen als: waar ben je het meest trots op? Wat vind je lastig? Waar leer je van? Deze keer Miriam van den Bogaard (56), docent biologie op het Gertrudiscollege in Roosendaal. “Ik probeer mijn fascinatie voor biologie over te brengen op mijn leerlingen.”

Naam: Miriam van den Bogaard                                        
School: Gertrudiscollege, Roosendaal
Vak: biologie
Functie: docent bovenbouw/onderbouw

‘Onderwijs opent deuren’

Zat de liefde voor biologie er altijd al in?
“Absoluut! Bij ons thuis was er altijd al veel aandacht voor de natuur om ons heen, en in de vijfde klas van de middelbare school wist ik het zeker: ik ga biologie studeren, in Wageningen. Alle ‘groene’ vakken die ik daar zou kunnen volgen – vakken als moleculaire biologie en embryologie, maar ook vakken als landbouw, plantenziektenkunde en toxicologie – spraken mij enorm aan. En van die keuze heb ik nooit spijt gehad: nog steeds vind ik biologie het mooiste vak dat er is. Overigens zijn uiteindelijk alle vijf de kinderen uit ons gezin naar de landbouwuniversiteit in Wageningen gegaan.”

Het ‘groen’ zit kortom in jullie DNA
“Ongetwijfeld, alhoewel ook de onderwijskant vertegenwoordigd was: mijn moeder was lerares op de basisschool. Het is dus niet verwonderlijk dat ik uiteindelijk terecht ben gekomen op het snijvlak van biologie en onderwijs. Na mijn afstuderen, in 1984, was het lastig om aan een baan te komen. De eerste drie jaar had ik meerdere kleine dienstverbanden naast elkaar, bij scholen in Goes, Dordrecht en Breda. Tótdat ik voor vast terecht kon op het Gertrudiscollege. Daar werk ik 28 jaar later nog steeds, met veel plezier.”

Wat spreekt je zo aan in het vak?
“Biologie gaat over hele kleine dingen, op het microscopische niveau van cellen en moleculen. Tegelijkertijd gaat het ook over de hele grote verbanden in de natuur, hele ecosystemen die zichzelf reguleren. Beide aspecten zijn enorm fascinerend, en die fascinatie probeer ik over te brengen op leerlingen. Of ik moeite moet doen om ze bij de les te houden? Gelukkig niet, biologie is een vak dat veel leerlingen aanspreekt. In de onderbouw zijn leerlingen erg nieuwsgierig en vinden ze het leuk om experimenten uit te voeren; in de bovenbouw wordt het vak gekozen door leerlingen met belangstelling voor biologie. Ook zoek ik waar mogelijk naar de verbinding met andere vakken. Dat lukt vooral bij profielwerkstukken. Zo hebben leerlingen voor hun profielwerkstuk een schilderij gemaakt met plantaardige geverfde stoffen. Een ander voorbeeld: leerlingen onderzochten hoe tot een kunstwerk verwerkte wilgentakken het ecosysteem in een vijver kunnen beïnvloeden en zo kunnen zorgen voor helder water. Voorbeelden van mooie projecten op het snijvlak van biologie en beeldende kunst.”

In 2013 ging je namens Edukans naar Ethiopië. Wat heb je daar gedaan?
“Edukans is een stichting die onderwijsprojecten opzet in ontwikkelingslanden. Wereldwijd gaan 58 miljoen kinderen niet naar school, terwijl goed onderwijs juist enorm bepalend is voor hun verdere leven. Via Edukans ging ik met een team twee weken naar Ethiopië. We hebben scholen bezocht, lessen bijgewoond en lessen gegeven. We hebben gesprekken gevoerd met leerkrachten én leidinggevenden met als doel: handreikingen bieden op onderwijsvragen waar de scholen zelf om vroegen. Een voorbeeld? In landelijke gebieden gaat vaak maar 40 procent van de kinderen naar school. Vaak komt dat door de ouders, die hun kinderen liever laten werken op het land. Op verzoek van een school hebben we geholpen bij de invulling van een ouderavond. Door ouders meer te betrekken bij de school, en hen te laten inzien hoe belangrijk onderwijs is voor de toekomst van hun kind, hoopt de school meer leerlingen te bereiken”

Wat bracht je ertoe om je aan te melden voor Edukans?
“Met een aantal leerlingen maakte ik ooit een studiereis naar Burkina Faso. We zouden een tweede keer gaan, maar uiteindelijk ging dat niet door. Ik had er echter wél voor gespaard en heb me toen aangemeld voor Edukans; ik wil graag mijn steentje bijdragen aan beter onderwijs. Maar goed, twee weken is natuurlijk maar heel kort. Het liefst zou ik een keer voor langere tijd – minimaal drie maanden – gaan om écht dingen op poten te zetten, maar dat is op dit moment praktisch niet haalbaar.”

Wat heb je aan ervaringen meegebracht uit Afrika?
“De kinderen daar zijn enorm gretig, ze weten dat onderwijs hen vooruit kan helpen. Dat probeer ik mijn leerlingen hier ook voor te houden: leren is niet alleen leuk, als je je best doet opent het deuren die anders gesloten zouden blijven.”

Artikelen uit de scholen

Plaats zelf een artikel!
Wil jij jouw verhaal delen met collega’s? Heb je een tip of wil je je mening kwijt? OMO biedt jou graag een platform. Hier kun je je artikel plaatsen. Ook kunnen collega’s op jouw artikel reageren.
Bekijk alle 165 bijdragen

Artikel plaatsen Waarom een artikel plaatsen?

0 reactie(s)

Plaats je reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.