Deze website maakt gebruikt van cookies om instellingen te onthouden en om de website beter op uw behoeften af te stemmen. Klik hier voor meer informatie over cookies.

Ja, ik ga akkoord Nee, ik ga niet akkoord X

Actueel

Persberichten en nieuws van en over de vereniging vind je hier. Zelf een bericht delen met je collega’s? Ook dat kan.

« Terug naar zoekresultaten

Symposium De Nieuwste School

14 oktober 2015 | | 0 reactie(s) Artikelen uit de scholen | Scholen

Symposium De Nieuwste School
9 maart 2016

 

Grote &  kleine verhalen van vernieuwend onderwijs

De Nieuwste School organiseert op  woensdagmiddag 9 maart 2016 een symposium. Het wordt één van de vele evenementen rondom het 10-jarig bestaan. Het symposium krijgt een landelijk karakter en is bedoeld voor professionals die werkzaam zijn in het onderwijs of daar bestuurlijk of politiek bij betrokken zijn.

Vernieuwend onderwijs staat in de belangstelling. Op veel scholen wordt erover gepraat en gediscussieerd. Maar er zijn ook scholen die het gewoon doen. De Nieuwste School bijvoorbeeld. En dat al 10 jaar lang!
Er is interesse  voor onderwijsvernieuwing vanuit andere VO-scholen, politiek, de VO-raad (onderwijs 2032) en de gemeente Amsterdam. Er worden nieuwe scholen opgericht en er zijn meer aanmeldingen op vernieuwingsscholen. De Nieuwste School staat met haar onderwijs symbool voor deze onderwijsvernieuwing en zal de innovaties vanuit diverse invalshoeken belichten tijdens dit symposium.

Het programma
Via "grote" en "kleine" verhalen worden toekomstdromen en ontwikkelingen nader bekeken. Vanuit wetenschappelijke hoek, maar ook vanuit de praktijk, aangevuld met ervaringen van oud-leerlingen en docenten, ook van andere vernieuwingsscholen.

Onderwijs wethouder in Tilburg, Marcelle Hendrickx zal het symposium openen. Daarna delen spraakmakende onderwijsvernieuwers als Luc Stevens en Jelmer Evers hun visie.  
Medewerkers van De Nieuwste School, van andere vernieuwingsscholen en externe experts zullen tijdens ruim 15 verschillende werkateliers hun vernieuwende methoden en werkwijzen presenteren: over portfoliovorming, gamification, leermethodes, mentoraat, themaprojecten, flipping the classroom, digitale middelen, het schoolgebouw van de toekomst en meer.

Deelname aan het symposium is gratis, maar vol = vol. Het programma start rond 14.00 uur en zal tegen 18.00 uur eindigen. Het definitieve programma wordt rond 15 november gepubliceerd waarna inschrijving mogelijk is.
Klik hier voor meer informatie en aanmelden 

Luc Stevens
‘Eerst het kind, dan de leerling’ is een lijfspreuk van NIVOZ-directeur Luc Stevens. Centraal in zijn filosofie staan de onvervreemdbare rechten van het kind. Kom je hieraan tegemoet, dan komen veel resultaten, die je van hen verwacht als leerling, vanzelf.
Stevens schreef het boek “Zin in leren”. Daarnaast publiceerde hij nationaal en internationaal over de kwaliteit van leraar-leerlinginteractie en adaptief onderwijs en was hij betrokken bij de oprichting van De Nieuwste School.

Jelmer Evers
Jelmer Evers is docent geschiedenis, schrijver, learning expert en innovator. Hij maakt gebruik van leerstrategieën als MOOCs (Massive Open Online Courses), Flipping the Classroom, spel-gerelateerd leren en Gamification. Jelmer wil de maatschappij meer bewust maken van de cruciale veranderingen in leermethodes en het onderwijs. Met dit doel in gedachten houdt hij zijn blog jelmerevers.nl bij en geeft hij regelmatig lezingen. In 2014 werd Jelmer genomineerd voor de Global Teacher Prize.

Commerciële organisaties, adviseurs en aanverwante partijen kunnen we helaas niet toelaten als deelnemer aan dit symposium. Medewerkers van OMO-scholen en Pleionscholen hebben voorrang op de inschrijving.

Artikelen uit de scholen

Plaats zelf een artikel!
Wil jij jouw verhaal delen met collega’s? Heb je een tip of wil je je mening kwijt? OMO biedt jou graag een platform. Hier kun je je artikel plaatsen. Ook kunnen collega’s op jouw artikel reageren.
Bekijk alle 154 bijdragen

Artikel plaatsen Waarom een artikel plaatsen?

0 reactie(s)

Plaats je reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.