Deze website maakt gebruikt van cookies om instellingen te onthouden en om de website beter op uw behoeften af te stemmen. Klik hier voor meer informatie over cookies.

Ja, ik ga akkoord Nee, ik ga niet akkoord X

Actueel

Persberichten en nieuws van en over de vereniging vind je hier. Zelf een bericht delen met je collega’s? Ook dat kan.

« Terug naar zoekresultaten

Academische Opleidingsschool Midden-Brabant scoort goed

1 december 2015 | Persberichten | 0 reactie(s) Vereniging | Onderwijs | Scholen | Medewerkers

Vereniging OMO loopt voorop in landelijke ontwikkeling ‘een leven lang leren’

De samenwerking tussen Universitaire Lerarenopleiding van Tilburg University (ULT), Fontys Hogeschool en de middelbare scholen van vereniging OMO in de Academische Opleidingsschool (AOS) Midden-Brabant werpt zijn vruchten af. Op dinsdag 1 december heeft de Nederlands-Vlaamse Accreditatie Organisatie (NVAO) deze AOS positief beoordeeld. De samenwerking heeft geresulteerd in een stevige, professionele opleidingsschool met gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de opleiding van aankomende, startende en ervaren leraren. Daarnaast wordt ook samengewerkt aan innovaties en onderzoek. Dit alles leidt tot beter onderwijs; alle aangesloten OMO-scholen geven ieder vanuit hun eigen profiel invulling aan de begeleiding van leraren. 

Een leven lang leren

De lerarenopleidingen en de betrokken scholen geven binnen de AOS Midden-Brabant invulling aan de ervaren noodzaak van intensievere samenwerking om goede leraren te kunnen blijven opleiden. Leraren zijn niet klaar na het behalen van hun diploma; het is van wezenlijk belang dat zij zich ook tijdens hun leraarschap blijven ontwikkelen. Deze doorlopende leerlijnen maken onderdeel uit van een landelijke ontwikkeling waarbij vereniging OMO voorop loopt. Er is veel belangstelling vanuit andere onderwijsorganisaties voor deze vorm van samenwerking met lerarenopleidingen. 

Beoordeling van de AOS Midden-Brabant

Tijdens een formele beoordelingssessie door NVAO dinsdag, bij Fontys Tilburg, werd de uitslag bekendgemaakt. Hierbij waren diverse betrokken schoolleiders, docenten en studenten aanwezig. De terugkoppeling omvatte zowel de opleidingsschool algemeen als het academische aspect ervan, dus het onderzoek door studenten en docenten. 

In de terugkoppeling werd aangegeven dat het opleiden als goed beoordeeld wordt. De kwaliteitszorg is op orde, evenals de mate van samenwerken en de manier van toetsen. Als sterk punt werd onder andere gezien dat universitaire lerarenopleiding ULT tot stand is gekomen in samenspraak met de scholen. Als aanbeveling werd onder andere benadrukt dat het doen van onderzoek nog verder uitgebouwd kan worden door nog meer te leren van elkaar, en dat ook de innovaties van de verschillende scholen nog meer ingezet kunnen worden in de opleiding van studenten.  

Academische Opleidingsscholen bij vereniging OMO

De AOS’en van vereniging OMO hebben een ambitie die verder reikt dan alleen het opleiden in de school. Een academische opleidingsschool begeleidt beginnende docenten en zorgt voor doorlopende professionalisering van de meer ervaren collega’s. Een academische opleidingsschool richt zich dus op professionalisering van docenten. Zodoende wordt ook de academisering van docenten bevorderd. Sinds 2014 zijn alle scholen van de vereniging aangesloten bij een van de AOS’en.

Tot de AOS Midden-Brabant behoren, naast ULT en Fontys, de scholen 2College, Odulphuslyceum, Theresialyceum, De Nieuwste School, (Tilburg), Mill-Hillcollege (Goirle), Maurickcollege (Vught) Sint-Janslyceum, Van Maerlantlyceum/Bossche Vakschool, Jeroen Bosch College (Den Bosch), Gymnasium Beekvliet (Sint-Michielsgestel), Rodenborch-College (Rosmalen), Jacob Roelandlyceum en het Baanderherencollege (Boxtel). 

 

Artikelen uit de scholen

Plaats zelf een artikel!
Wil jij jouw verhaal delen met collega’s? Heb je een tip of wil je je mening kwijt? OMO biedt jou graag een platform. Hier kun je je artikel plaatsen. Ook kunnen collega’s op jouw artikel reageren.
Bekijk alle 154 bijdragen

Artikel plaatsen Waarom een artikel plaatsen?

0 reactie(s)

Plaats je reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.