Deze website maakt gebruikt van cookies om instellingen te onthouden en om de website beter op uw behoeften af te stemmen. Klik hier voor meer informatie over cookies.

Ja, ik ga akkoord Nee, ik ga niet akkoord X

Actueel

Persberichten en nieuws van en over de vereniging vind je hier. Zelf een bericht delen met je collega’s? Ook dat kan.

« Terug naar zoekresultaten

Collega met passie: ‘OMO-prijzen gaven mijn leerlingen een flinke zet in de rug’

25 januari 2016 | OMO nieuwsbrief | 0 reactie(s) Vereniging

In deze rubriek komen collega’s aan het woord over hun passie voor het vak. Met antwoord op vragen als: waarom doe je dit? Waar ben je het meest trots op? Wat vind je lastig, en waar leer je van? Deze keer Rogier Biesmans, docent Economie en M & O op het Mill-Hillcollege in Goirle. ”Dat ik van de Duitse metalband Rammstein hou; daar kijken veel leerlingen wel van op.”

Naam: Rogier Biesmans                              
School: Mill-Hillcollege; Goirle
Vak: Economie en M & O
Functie: docent havo/vwo

 

 

 ‘Ik ben meer van het verhalen vertellen dan keurig het boekje volgen’ 

Je bent 63 jaar en aan het afbouwen. Over een jaar ga je met pensioen. Ga eens helemaal terug naar het begin? Hoe begon het?

“Ik ben een echte verhalenverteller. En dat kan met een vak als economie ook prima. Neem de crisis die achter ons ligt. Die heeft veel ellende gebracht maar in de klas was er veel over te vertellen. Er is nogal wat gebeurd. Banken die omvielen, de rente historisch laag, het pensioengedoe, China; ga zo maar door. Dat staat niet in de boekjes, maar voor het vak superinteressant. Ik ben niet iemand van de studiewijzer en de planners. Ik dwaal graag wat af.”

U verlaat graag de gebaande paden?

“Alles in het hetzelfde stramien voorkauwen; daar geloof ik niet zo in. Voor een deel laat ik de leerlingen zelf indelen en plannen. Soms creëer ik bewust een chaos; daar moeten ze ook mee om leren gaan. Zo heb ik bijvoorbeeld ook een tijd zonder boek gewerkt. Samen met een collega-docent deden we mee aan het ‘Nieuwe Economie-programma’, met veel ruimte voor speltheorie. Dat was een pilot met twintig scholen. De eerste drie jaar was daar nog geen methode voor. Dat was heel leerzaam. Je leert leerlingen zelf informatie te zoeken. Tijdens de lessen waren ze oplettender; ze moesten wel anders zouden ze te veel missen. Die benadering werkt ook goed. De examenresultaten waren prima.”

OMO reikt jaarlijks prijzen uit voor alle onderwijssoorten. Leerlingen van jou hebben een paar keer de profielwerkstukprijs gewonnen. Wat vind je van die jaarlijkse prijzen?

“Het effect is duidelijk. Dan staan ze te glimmen natuurlijk. Stiekem heeft die waardering meer impact dan je misschien zou denken. Profielwerkstukken bieden leerlingen de kans om zelf invulling aan het onderwijs te geven. Ze kunnen dat een heel persoonlijke draai geven. Juist dan komt waardering in de vorm van een prijs dubbel binnen.”

Vind je zo’n prijs ook iets om op een CV te zetten?  

“Absoluut. Het is natuurlijk een prima aanvulling als je laat zien dat jouw persoonlijke profielwerkstuk in de prijzen is gevallen. En niet zomaar een prijs, maar een prijs van het grootste onderwijsbestuur in Nederland. Dat zegt iets over jou. Zeker!”

En het levert een leuk centje op!

“Dat is natuurlijk altijd raak. Alle leerlingen zijn gevoelig voor geld. Dat is een mooie worst die je ze voor kunt houden.”

Je hebt zelf op het Mill-Hillcollege ook schoolprijzen ingevoerd.

“Kleine prijsjes inderdaad om leerlingen te stimuleren. Dat concept hebben we steeds verder uitgebouwd. Als school willen we de profielwerkstukken op een hoger niveau krijgen. Zo organiseren we bijvoorbeeld in het Cultureel Centrum Jan van Besouw hier in Goirle een avond waar leerlingen hun werkstukken presenteren. Zo zien andere leerlingen wat je er allemaal meekunt. Als je dan ook nog een prijs uitreikt, dan krijgt het meer uitstraling.”

Wat is een van de leukste profielwerkstukken die je hebt langs zien komen?

“We hebben met een grote groep een keer een muziek-CD opgenomen. Toch was het echt een economie-werkstuk. We hebben sponsors gezocht, subsidie geregeld, een marketingplan geschreven en opgetreden natuurlijk.”

Jij bent ook een muziekman?
“Veertig jaar heb ik in bandjes gedrumd. Dat ik van de Duitse metalband Rammstein hou; daar kijken veel leerlingen wel van op.”

Artikelen uit de scholen

Plaats zelf een artikel!
Wil jij jouw verhaal delen met collega’s? Heb je een tip of wil je je mening kwijt? OMO biedt jou graag een platform. Hier kun je je artikel plaatsen. Ook kunnen collega’s op jouw artikel reageren.
Bekijk alle 160 bijdragen

Artikel plaatsen Waarom een artikel plaatsen?

0 reactie(s)

Plaats je reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.