Deze website maakt gebruikt van cookies om instellingen te onthouden en om de website beter op uw behoeften af te stemmen. Klik hier voor meer informatie over cookies.

Ja, ik ga akkoord Nee, ik ga niet akkoord X

Actueel

Persberichten en nieuws van en over de vereniging vind je hier. Zelf een bericht delen met je collega’s? Ook dat kan.

« Terug naar zoekresultaten

Mill-Hillcollege start met nieuwe onderwijsvorm

17 februari 2016 | Carolien Loos | 0 reactie(s) Artikelen uit de scholen | Scholen

Mill-Hillcollege start met nieuwe onderwijsvorm: Team-X

Aankomend schooljaar start het Mill-Hillcollege met Team-X, een bijzonder onderwijs-vernieuwend project. Hierbij krijgt een groep brugklassers voor het eerst les op een andere manier, binnen de vertrouwde muren van het Mill-Hillcollege. 

Na een studiedag over onderwijsinnovatie ontstond op het Mill-Hillcollege de behoefte om te onderzoeken of het onderwijs ook op een andere manier aangeboden kan worden. Een twintigtal docenten is na een uitvoerige brainstormbijeenkomst op het idee gekomen om een brugklas te vormen waaraan zij onderwijs op een andere manier bieden: Team-X, een stroming binnen het Mill-Hillcollege die naast het reguliere onderwijs komt te bestaan. Toekomstige leerlingen kunnen zelf de keuze maken of ze in Team-X willen of de reguliere onderwijsroute gaan volgen.

Team-X is een onderwijsvorm waarbij de leerling en zijn talenten centraal staan. Er zal daarom niet gekeken worden naar de klassieke mavo-, havo- en vwo-verdeling. Team-X staat voor contextrijk onderwijs, grote keuzevrijheid  en een hoge mate van gepersonaliseerd leren. Dirk Hasselman, één van de initiatiefnemers: “We denken dat binnen het goede reguliere onderwijs op het Mill-Hillcollege ruimte gemaakt mag worden om het onderwijs op een compleet andere wijze aan te bieden, om zo de diversiteit onder de leerlingen nog beter tot zijn recht te laten komen”. De docenten streven een meer natuurlijke manier van leren na, waarbij leerlingen op eigen tempo kennis en vaardigheden leren in relatie tot de omgeving en niet in losse vakken. Het leren vindt plaats in een contextrijke omgeving; de buitenwereld wordt bewust betrokken bij het leerproces. “Denk daarbij aan het bedrijfsleven en vervolgopleidingen, maar ook ouders zullen daar actief bij betrokken worden”, vertelt Dirk. “Daarnaast zal er structureel tijd en aandacht komen voor studievaardigheden en persoonsvorming. Hierin zullen mentoren gemaakte keuzes met leerlingen bespreken om ze te helpen reflecteren op hun eigen proces.”

Om de kwaliteit van het onderwijs te waarborgen, zullen de docenten zorg dragen voor het behalen van de kerndoelen die door de overheid wettelijk vastgelegd zijn. Alle traditionele schoolvakken komen gedurende het jaar ongemerkt voorbij. De grote betrokkenheid van leraren en het intensieve contact met de mentoren maakt dat leerlingen zich gezien en gehoord voelen in Team-X.

Wanneer een leerling zijn tijd bij Team-X heeft afgerond, is hij bewust van zichzelf, zijn capaciteiten en van de plek die hij inneemt in onze maatschappij. Hij is met voldoende vaardigheden uitgerust om gefundeerde keuzes te maken wanneer hij Team-X verlaat om de echte wereld te verkennen en zichzelf verder te ontplooien. Bovendien heeft hij een erkend diploma op zak. Zolang de wet het voorschrijft, zullen de deelnemers aan Team-X het reguliere eindexamen moeten afleggen. “We hopen echter dat tegen de tijd dat de eerste lichting richting het eindexamen gaat de invoering van het gedifferentieerd diploma al een stuk verder gevorderd zal zijn. Dit lijkt wel de tendens te zijn en met de wijze waarop het onderwijs in Team-X vormgegeven gaat worden zullen ook deze leerlingen daar uitstekend op voorbereid zijn”, aldus Dirk. “We gaan onderwijs aanbieden als reis, niet als race, waarbij talenten en nieuwsgierigheid centraal staan om zo de leerling de wereld om zich heen te leren verkennen, ontdekken en bevragen”.

Dirk is erg enthousiast over Team-X: “We geloven dat we met deze onderwijsvorm leerlingen op een andere manier het beste uit zichzelf kunnen laten halen. Het is ontzettend spannend allemaal, maar we staan 100% achter deze ontwikkeling en zitten nu in de bijzondere fase waarin we een krachtige onderwijsbenadering vorm geven. Er zijn weinig dingen leuker dan dat. We zien komend schooljaar met Team-X dus vol enthousiasme tegemoet!”.  

Artikelen uit de scholen

Plaats zelf een artikel!
Wil jij jouw verhaal delen met collega’s? Heb je een tip of wil je je mening kwijt? OMO biedt jou graag een platform. Hier kun je je artikel plaatsen. Ook kunnen collega’s op jouw artikel reageren.
Bekijk alle 160 bijdragen

Artikel plaatsen Waarom een artikel plaatsen?

0 reactie(s)

Plaats je reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.