Deze website maakt gebruikt van cookies om instellingen te onthouden en om de website beter op uw behoeften af te stemmen. Klik hier voor meer informatie over cookies.

Ja, ik ga akkoord Nee, ik ga niet akkoord X

Actueel

Persberichten en nieuws van en over de vereniging vind je hier. Zelf een bericht delen met je collega’s? Ook dat kan.

« Terug naar zoekresultaten

‘OMO durft een eigen koers te varen’

1 maart 2016 | OMO nieuwsbrief | 0 reactie(s) Vereniging

Van Amsterdam naar Tilburg: medio februari verruilde Yvonne Kops de Vrije Universiteit voor OMO. Alskersvers lid van de raad van bestuur gaat zij de komende tijd op zoek naar de verbinding tussen beleid en praktijk. “De grote gedrevenheid van de OMO-docenten viel me meteen op.”

De werkkamer van Yvonne Kops oogt nog wat leeg op deze frisse donderdagmiddag. Niet verwonderlijk: het is pas haar eerste week als lid van de raad van bestuur. Hoe is de Utrechtse terechtgekomen bij OMO? “Ik werkte sinds 2003 aan de Vrije Universiteit in Amsterdam; eerst als beleidsadviseur, in latere jaren als directeur aan meerdere faculteiten. Afgelopen zomer werd ik opeens benaderd: had ik wellicht interesse om eens te komen praten met OMO?”

Enorme passie
Haar nieuwsgierigheid was gewekt, en uiteindelijk leidde dat tot ‘een serie erg leuke gesprekken’. “Al snel bleek dat OMO en ik op een flink aantal punten goed matchten. Zo sprak de enorme breedte van OMO’s scholenbestand – van praktijkonderwijs tot tweetalig gymnasium – me meteen aan. Maar de doorslag gaf de enorme passie voor het onderwijs. Bij OMO draait het niet om de vereniging maar om de school, en om de leerlingen en docenten in de context ván die school.” Yvonne herinnert zich dat ergens tijdens de gesprekken ter sprake kwam dat bestuursvoorzitter Eugène Bernard het grootste deel van zijn tijd onderweg is om scholen te bezoeken. “Dat sprak me erg aan: niet vanuit je ivoren toren beleid maken, maar voortdurend voeling blijven houden met de mensen waarvoor je het doet.”

Schoolbezoeken
Zelf volgde ze in haar eerste week al meteen het voorbeeld van de bestuursvoorzitter door bij twee scholen langs te gaan: het Sint-Janslyceum in Den Bosch en het Rodenborch-College in Rosmalen. Wat haar opviel: de grote gedrevenheid van de docenten. “Natuurlijk worden er in de lerarenkamer ook persoonlijke zaken gedeeld, maar een groot deel van de tijd gaat het onderling over het onderwijs en de leerlingen. Daarnaast viel me op hoe eendrachtig schoolleiding en docenten bezig zijn om het onderwijs te verbeteren. Neem het Rodenborch-College: die school telt veel topsportleerlingen, elk met hun eigen rooster. Het vergt een enorme organisatie om dat logistiek allemaal in goede banen te leiden. Mooi om te zien dat dat uiteindelijk ook echt werkt in de praktijk en dat alles in dienst staat van de leerling.”

Eigen koers
Wat Yvonne ook kan waarderen in OMO, is wat ze zelf een ‘bepaalde eigenwijsheid’ noemt. “OMO durft een eigen koers te varen, binnen de marges die het onderwijs van politiek en inspectie krijgt. Zo’n organisatie die wat minder de mainstream durft te volgen: daar kan ik me wel in vinden.” Zelf is ze ‘wars van ideologische standpunten’, benadrukt ze. “Je kunt als bestuurder wel zeggen dat de wereld er op een bepaalde manier uitziet en dat daar bepaald beleid bij hoort, maar vaak blijkt de werkelijkheid toch nét een stukje weerbarstiger. Meerdere wegen leiden naar Rome, zegt de onderzoeker in mij.”

Optimale verbinding
Zelf behaalde zij ooit, begin jaren tachtig, haar lesbevoegdheid maatschappijleer op een OMO-school. “De banen lagen in die tijd niet bepaald voor het oprapen, en uiteindelijk ben ik dan ook niet voor de klas beland. Wél ben ik altijd werkzaam geweest in de onderwijsbranche. En thuis praten we veel over onderwijs. Dat gaat vanzelf met een man die hoogleraar onderwijskunde is en verantwoordelijk voor de Utrechtse lerarenopleiding, en twee kinderen die net eindexamen hebben gedaan.” Bij OMO heeft Yvonne de onderwerpen Onderwijsontwikkeling, ICT, Financiën en Huisvesting in haar portefeuille. “Mijn doel? Met de scholen werken aan het beste onderwijs, ook door een zo slim mogelijke inzet van de beschikbare middelen. Daarbij zet ik zowel mijn achtergrond als onderwijssocioloog en onderzoeker als mijn ervaring op het gebied van bedrijfsvoering in. Zo hoop ik een optimale verbinding tot stand te brengen tussen beleid en praktijk, tussen onderzoek en werkvloer. De komende tijd benut ik dan ook graag met langsgaan bij de overige OMO-scholen.”

 

Artikelen uit de scholen

Plaats zelf een artikel!
Wil jij jouw verhaal delen met collega’s? Heb je een tip of wil je je mening kwijt? OMO biedt jou graag een platform. Hier kun je je artikel plaatsen. Ook kunnen collega’s op jouw artikel reageren.
Bekijk alle 154 bijdragen

Artikel plaatsen Waarom een artikel plaatsen?

0 reactie(s)

Plaats je reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.