PERSBERICHT: SPORH draagt SBO de Toermalijn en Praktijkschool Helmond over aan QliQ en OMO

31 maart 2016 | Persberichten | 0 reactie(s) Vereniging

Per 1 april 2016 fuseren de scholen van Stichting Speciaal Onderwijs Helmond (SPORH), SBO de Toermalijn en Praktijkschool Helmond, met respectievelijk QliQ Primair Onderwijs en OMO Scholengroep Helmond.

De fusie bestaat uit een overdracht van Speciaal Basis Onderwijs de Toermalijn aan QliQ Primair Onderwijs (QliQ) en een overdracht van de Praktijkschool Helmond aan OMO Scholengroep Helmond. Met deze fusie wordt uitvoering gegeven aan de intentieverklaring die partijen op 16 maart 2015 hebben gesloten.  Het afgelopen jaar is de fusie zorgvuldig voorbereid. QliQ Primair Onderwijs heeft op 15 maart jl. de vereiste goedkeuring van het ministerie van OCW ontvangen voor de fusie van SBO de Toermalijn en QliQ Primair Onderwijs. Voor de overname van de praktijkschool door OMO is deze goedkeuring niet vereist.

De demografische ontwikkelingen in en rond Helmond, de invoering van passend onderwijs en een afname van het aantal leerlingen zijn voor het bestuur van SPORH de aanleiding geweest voor een herbezinning ten aanzien van haar eigen rol. Dit heeft geleid tot het inzicht dat er onvoldoende perspectief is om als zelfstandig bestuur de verantwoordelijkheden voor SBO de Toermalijn en de Praktijkschool Helmond te kunnen blijven dragen.

Het bestuur van SPORH, het college van bestuur van QliQ en de raad van bestuur van vereniging Ons Middelbaar Onderwijs (OMO), waarvan OMO Scholengroep Helmond deel uitmaakt, zijn overeengekomen dat een fusie de aangewezen weg is om voor alle huidige en toekomstige leerlingen toekomstbestendig goed onderwijs op beide scholen te realiseren.

Met de overdracht voorzien de besturen in de continuïteit van het praktijkonderwijs en het speciaal basisonderwijs in de regio Helmond. De overdracht heeft voor de betrokken ouders, kinderen en medewerkers feitelijk geen gevolgen. Het onderwijs zal op dezelfde locaties en op dezelfde wijze worden aangeboden.