Deze website maakt gebruikt van cookies om instellingen te onthouden en om de website beter op uw behoeften af te stemmen. Klik hier voor meer informatie over cookies.

Ja, ik ga akkoord Nee, ik ga niet akkoord X

Actueel

Persberichten en nieuws van en over de vereniging vind je hier. Zelf een bericht delen met je collega’s? Ook dat kan.

« Terug naar zoekresultaten

Collega met passie: ‘Ontdek elkaars talenten en combineer die slim’

23 mei 2016 | OMO nieuwsbrief | 0 reactie(s) Scholen

In deze rubriek komen collega’s aan het woord over hun passie voor het vak. Met antwoord op vragen als: waarom doe je dit? Waar ben je het meest trots op? Wat vind je lastig, en waar leer je van? Deze keer Ellis van Kemenade. Ze werkt als O&O/ICT-docent op het technasium van het Dr.-Knippenbergcollege in Helmond. Voor haar overstap naar het onderwijs werkte Ellis 20 jaar in het Elkerliekziekenhuis in Helmond (onder meer als klinisch/chemisch analist en applicatiespecialist).

Je kwam op een bijzondere manier in het onderwijs. Vertel eens.
“In het ziekenhuis had ik een groot automatiseringsproject achter de rug. Alle laboratoriumuitslagen werden nog handmatig verwerkt. Dit moest volledig gedigitaliseerd en geautomatiseerd worden. De afsluiting van deze grote klus was een mooi moment om een overstap te maken. Ik wilde altijd al graag het onderwijs in. Als basketbaltrainer heb ik veel met jongeren gewerkt. Op het Dr.-Knippenbergcollege kon ik aan de slag als roostermaker. Dat gaf met de kans om de sfeer op school te proeven.”

Hoe komt een roostermaker voor de klas terecht?
“Na twee jaar roosters maken, wilde ik op school een nieuwe stap zetten. Het technasium was net opgezet en er waren bèta-mensen nodig. Mijn technische opleiding en ervaring kwamen goed van pas. Ik kreeg een paar uur als Technisch Onderwijs Assistent (TOA) en bleef ook roosters maken. Gaandeweg begon ik ook met lesgeven. Ik besloot om een opleiding tot ICT-docent te gaan volgen. Zo kwam ik ook bij het Ds. Piersoncollege in Den Bosch terecht, waar ik tien uur les ben gaan geven. Aan het einde van het schooljaar moest ik kiezen: wordt het Den Bosch of Helmond? Omdat ik niet alleen ICT-lessen wilde geven, maar breder inzetbaar wilde zijn, koos ik voor het Dr.-Knippenbergcollege.”

Heb je als docent iets aan je basketbalervaring?
“In mijn lessen maak ik veelvuldig gebruik van de ervaring die ik in mijn basketbaltijd heb opgedaan. Basketbal is een teamsport. Gebruikmaken van elkaars kwaliteiten. Dat komt goed van pas in het technasium, omdat we in groepjes werken. Ik leer ze ontdekken dat ieders talent waardevol is voor het geheel. Samen kom je tot een sterk team.”

Wat is jouw talent?
“Mijn talent is dat ik de grote lijnen zie en de mogelijkheden om deze aan elkaar te knopen. Zo lukt het om win-win situaties te creëren. Ik ben altijd op zoek naar ontwikkeling; van onderwijs en van mezelf.”

Je bent goed in netwerken. Je koppelt onderwijs en bedrijven aan elkaar.
“Als je mensen om je heen verzamelt waarvan je weet wat hun kracht is en je kunt dat samenvoegen, dan kun je samen mooie resultaten bereiken. Het is belangrijk dat dit niet alleen binnen de school gebeurt. Het is de kunst om er ook de buitenwereld bij te betrekken. Deze manier van werken is op scholen niet altijd even vanzelfsprekend. Ik laat zowel collega’s als leerlingen graag de kracht van netwerken zien. Ik geloof heel erg in het leggen van verbindingen. Tussen vakgebieden, tussen docenten, en ook tussen scholen en bedrijven. Dat is mijn drive en daar werk ik met veel passie aan.”

Als vernieuwer ben je deelgenoot van het netwerk onderwijspioniers
“Ik ben afgestudeerd op innovatief, gepersonaliseerd onderwijs en onderwijs op maat. Als docent vind ik dat je meer naar de leerling moet kijken, naar zijn talenten en interesses. Met dit plan ben ik uiteindelijk onderwijspionier geworden. Vorig jaar zijn daarvoor 15 VO-docenten uitgekozen. Binnen dit netwerk ontmoet ik andere innovators en bespreken we hoe we nieuwe ideeën binnen een school gestalte kunt geven.”

Oproep
Tijdens de afgelopen Meesterlijke Ontmoeting van OMO in het Van Abbemuseum (voor docenten wiskunde en informatica) deed Ellis een oproep. Zij vroeg docenten die geïnteresseerd zijn in het ontwikkelen van een leerlijn voor ICT/Informatica zich aan te sluiten bij het nieuwe kennisnetwerk dat Ellis hiervoor wil opzetten. Interesse? Laat het Ellis weten: e.vkemenade@drknippenbergcollege.nl

 

Artikelen uit de scholen

Plaats zelf een artikel!
Wil jij jouw verhaal delen met collega’s? Heb je een tip of wil je je mening kwijt? OMO biedt jou graag een platform. Hier kun je je artikel plaatsen. Ook kunnen collega’s op jouw artikel reageren.
Bekijk alle 165 bijdragen

Artikel plaatsen Waarom een artikel plaatsen?

0 reactie(s)

Plaats je reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.