PERSBERICHT - Vereniging Ons Middelbaar Onderwijs (OMO) bestaat 100 jaar

8 september 2016 | Persberichten | 0 reactie(s) Vereniging

Vereniging Ons Middelbaar Onderwijs (OMO), opgericht in 1916 door dr. Hendrik Moller, bestaat 100 jaar. Ooit ontstaan vanuit de behoefte aan een goede verdeling van onderwijsaanbod in Noord-Brabant, meer hoger opgeleiden en culturele emancipatie van de overwegend katholieke bevolking heeft de vereniging bijgedragen aan de sociale en economische ontwikkeling van Noord-Brabant. Vandaag de dag zetten zo’n 6.800 medewerkers zich nog steeds elke dag in voor 61.000 leerlingen. Eugène Bernard, bestuursvoorzitter van de vereniging: “Al 100 jaar onderwijs met overtuiging. Wat een bijzondere mijlpaal. Brabant had er anders uitgezien zonder de pioniers die destijds hun nek uitstaken voor goed onderwijs”.

Priester of ambachtsman
Geïnspireerd door Hendrik Moller komt de Rooms-Katholieke Middenstandsvereniging  op het idee om een aantal katholieke handelsscholen op te richten - verenigd onder de naam: ‘R.K. Vereniging Ons Handelsonderwijs in de provincie Noord-Brabant’. Op 5 september 1916 opende het (huidige) Mollerlyceum in Bergen op Zoom haar deuren, gevolgd op 6 september door het (huidige) Dr. Mollercollege in Waalwijk. Daarmee werd ingespeeld op de grote behoefte van bedrijven aan goed opgeleid personeel; de meeste jongeren hebben destijds alleen nog de mogelijkheid om ambachtsman of priester te worden. In eerste instantie zijn het jongensscholen met enkele tientallen leerlingen. Ze krijgen les bij iemand thuis of in een noodvoorziening; pas jaren later komt er een echt schoolgebouw. Wat destijds bijzonder was aan deze katholieke scholen is dat de lessen worden verzorgd door burgers. Niet door religieuzen, paters en nonnen. Bij de toetreding van een school in Helmond, het huidige Carolus Borromeus College, wordt besloten om het onderwijsaanbod te verbreden van alleen handelsonderwijs naar meer algemeen vormend middelbaar onderwijs. De scholenvereniging wordt dan omgedoopt in ‘Vereniging Ons Middelbaar Onderwijs in Noord-Brabant’.

Scholen op fietsafstand
Door crisis en oorlog heen vestigde de vereniging eerst negen scholen in de grotere gemeenten en vanaf 1945 ook een flink aantal in de plattelandsgemeenten. In Brabant ontstond zo voor iedereen op maximaal een afstand van 12 kilometer een fabriek én een school. Begin jaren negentig kwamen er ook scholen voor vmbo/mavo bij. Op dit moment volgen meer dan 61.000 leerlingen onderwijs op 68 OMO-scholen. De vereniging heeft ruim 6.800 medewerkers in dienst.

De vereniging nu..
Voorzitter Bernard: “De kracht van de vereniging nu zie je vooral in de eigenheid van elke school, en juist ook in de onderlinge verbondenheid. Want samen zijn we sterker: door de mogelijkheden en de intentie tot kennisdeling, innovatie en het benutten van schaalvoordelen. Soms lukt dat goed, soms gaat dat minder. Dat is inherent aan verscheidenheid. Maar die koesteren we. Want juist die verscheidenheid maakt dat we kleinschalig en lokaal dichtbij zijn. Zo zijn we ooit begonnen, die aanpak heeft zichzelf 100 jaar bewezen. Wij zien geen reden om dit te veranderen. Deze onderlinge verschillen met elkaar delen versterkt het expertiseniveau van ons allemaal. En daar profiteren onze leerlingen van, elke dag weer.”

..en straks
De komende jaren ligt de focus van de vereniging, nog meer dan in het verleden, op de ontwikkeling van leerlingen in een snel veranderende maatschappij. Een maatschappij waarin technologische vernieuwingen en mondialisering centraal staan. Daarbij is er niet alleen aandacht voor cognitieve vaardigheden. Bernard: “We ontwikkelen de talenten van iedere leerling vanuit drie (ethische) basisbegrippen die onze identiteit weerspiegelen: goed onderwijs, een goed mens en goed leven. Zo verwerven onze leerlingen goede startposities voor vervolgonderwijs en voor toetreding tot de maatschappij als zelfbewuste, verantwoordelijke wereldburgers.“

Feest op Mollerlcyeum Bergen op Zoom en Dr. Mollercollege Waalwijk
Op verschillende manieren wordt tijdens dit schooljaar stilgestaan bij het 100-jarig jubileum.

- Op 5 en 6 september jl. was het feest op de twee eerste OMO-scholen: het Mollerlyceum Bergen op Zoom en Dr. Mollercollege Waalwijk. Zij openden hun jubileumjaar met o.a. spetterende optredens, lezingen door o.a. bekende oud-leerlingen, en veel historisch materiaal. Het hele schooljaar zullen er festiviteiten zijn voor (oud-)leerlingen en (oud-)collega’s.

- Op zondag 11 december staat de vereniging met een kerkelijke viering in de Sint-Jan in 's-Hertogenbosch officieel stil bij het 100-jarig bestaan van onze katholieke scholenvereniging.

- In het voorjaar van 2017 is er een feest voor alle OMO-collega’s.

100 jaar foto’s en filmpjes
Op de Digitale Tijdlijn zijn diverse foto’s, filmpjes en animaties te vinden uit de rijke historie van 100 jaar onderwijs in Brabant. Zo zijn er beelden van de oprichting (1916), een filmpje over de allereerste OMO-school (1916), een filmpje over jongens- en meisjesscholen (1924) en onderwijs op fietsafstand (1946) en een animatie over de invoering van de Mammoetwet (1967).

Dr. Moller, oprichter van OMO

Officiële opening van het Dr. Mollercollege in Waalwijk, 6 september 1916