Deze website maakt gebruikt van cookies om instellingen te onthouden en om de website beter op uw behoeften af te stemmen. Klik hier voor meer informatie over cookies.

Ja, ik ga akkoord Nee, ik ga niet akkoord X

Actueel

Persberichten en nieuws van en over de vereniging vind je hier. Zelf een bericht delen met je collega’s? Ook dat kan.

« Terug naar zoekresultaten

Collega met passie: 'Leren door technologie én interactie'

26 september 2016 | OMO nieuwsbrief | 1 reactie(s) Vereniging

In deze rubriek komen collega’s aan het woord over hun passie voor het vak. Met antwoord op vragen als: waarom doe je dit? Waar ben je het meest trots op? Wat vind je lastig, en waar leer je van? Deze keer Bart Pardoel, docent Duits aan Pleincollege Nuenen: “Het snijvlak tussen didactiek en technologie vind ik heel uitdagend.”

Naam: Bart Pardoel
School: Pleincollege Nuenen
Vak: Duits
Functie: docent Duits / VMBO

                              


Je verwerkt allerlei digitale onderdelen in je lessen. Vertel er eens meer over.
“Ik geef Duits aan 2e, 3e en 4e klassen basis-kader en mavo Ik vind het lesmateriaal voor dit niveau erg matig.  Daar ben ik mee aan de slag gegaan. Met het oog op de toekomst zoek ik de oplossingen vooral in de digitale hoek. Zo ben ik terechtgekomen bij Moodle. Dat is een elektronische leeromgeving die ik volledig in eigen beheer heb. Leerlingen kunnen daarop inloggen. Het biedt prachtige mogelijkheden.”

Geef eens een voorbeeld
“Ik heb bijvoorbeeld een spreekvaardigheidsprogramma opgezet. Dat duurt 10 weken. In die weken zijn leerlingen bezig om in de klas op hun mobieltjes teksten in te spreken. Dat kan alleen maar ook samen. Die teksten komen bij mij binnen. Ik luister ernaar en geef feedback. Dat bekijken de leerlingen weer. Het mooie is, omdat het wordt opgenomen, dat leerlingen hun vooruitgang terug kunnen kijken. Ze zien zelf hoeveel beter ze in korte tijd zijn gaan spreken. Dat stimuleert.”

Noem nog eens iets
“Ik heb gekeken wat er binnen de muren van het klaslokaal mogelijk is om leerlingen de regie over hun eigen kijk- en luistervaardigheid in handen te geven. Ik heb op YouTube filmpjes geselecteerd en daar heb ik QR-codes aan gekoppeld. Vervolgens heb ik daar een papieren lesboek bij gemaakt. Daar gaan leerlingen mee aan de slag. Dankzij de QR-codes die overal bij staan, kunnen leerlingen de filmpjes in hun eigen tempo op hun telefoon bekijken en zonodig opnieuw bekijken. Je kunt onderdelen natuurlijk ook klassikaal oproepen en samen bekijken. Ik experimenteer ook met augmented reality. Kijk bijvoorbeeld naar Pokémon Go; dat is erg in opkomst. Dat kun je zelf maken. Ik hoop er snel iets mee te doen in de klas.”

Ook op het gebied van de doorlopende leerlijn zet je jouw aanpak in
“Klopt. Sinds dit schooljaar geef ik les op een mbo, niveau 4. Ik vind het zo jammer dat ik aan het eind van de vierde klas vmbo-leerlingen moet afleveren waarbij nog zoveel groei naar boven mogelijk is. Nu kom ik ze op het mbo opnieuw tegen en kunnen we de lijn die we zijn ingegaan, doortrekken. Dat biedt allerlei extra mogelijkheden. Zo is het in een digitale leeromgeving mogelijk een portfolio op te bouwen dat je als leerling meeneemt. Je gaat door in de ontwikkeling waarmee je bezig was. Ook kun je zelf als leerling zien waar je vandaan komt en waar je naar toe gaat. Het brengt je eigen ontwikkeling in beeld.”

Om leerlingen al vroeg op te warmen ben je ook op basisscholen actief
“Dat zijn we inderdaad met de sectie Duits aan het verkennen. Is het zinvol om al op basisscholen een paar uur per week Duits te geven? Het zou mooi zijn als we dan al met ons digitale voorproefje kunnen beginnen.”

Je bent met een soort zoektocht bezig om de digitale mogelijkheden voor taalonderwijs te ontdekken?
“Zonder meer. Vandaar ook dat ik de masteropleiding Computer Assistant Language learning volg.”

Waar?
“Op Cyprus”

Waarom daar?
“Dat is de enige plek waar die masteropleiding wordt gegeven.”

Wanneer volg je die dan?
“Voornamelijk wekelijkse lessen online. En in vakantieperiodes ga ik er naartoe.”

Heb je voor jouw manier van lesgeven nog wel een schoolgebouw nodig?

“Jazeker. Leren gebeurt niet alleen met technologie. Het gebeurt vooral dankzij de interactie die je met de leerlingen hebt. De technologie zorgt ervoor dat het overzichtelijk is, dat het goed voorbereid is en dat het materiaal toegankelijker is. Technologie faciliteert het onderwijs, het vergemakkelijkt het leren. Voor taalonderwijs, zeker op vmbo-niveau, zal er altijd een docent nodig blijven om het leerproces te bewaken. Die leerlingen zijn echt nog niet die zelfstandige leerlingen die wij willen dat ze zijn. Je moet ze motiveren, complimenten geven. En als ze vastlopen, moet je ze weer vooruit helpen. Het is ook echt niet de bedoeling om leerlingen de hele dag achter de computer te laten. Dat is zeker níet de toekomst!”

Artikelen uit de scholen

Plaats zelf een artikel!
Wil jij jouw verhaal delen met collega’s? Heb je een tip of wil je je mening kwijt? OMO biedt jou graag een platform. Hier kun je je artikel plaatsen. Ook kunnen collega’s op jouw artikel reageren.
Bekijk alle 160 bijdragen

Artikel plaatsen Waarom een artikel plaatsen?

1 reactie(s)

Plaats je reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.