Deze website maakt gebruikt van cookies om instellingen te onthouden en om de website beter op uw behoeften af te stemmen. Klik hier voor meer informatie over cookies.

Ja, ik ga akkoord Nee, ik ga niet akkoord X

Actueel

Persberichten en nieuws van en over de vereniging vind je hier. Zelf een bericht delen met je collega’s? Ook dat kan.

« Terug naar zoekresultaten

100 dagen Ons Middelbaar Onderwijs

27 september 2016 | OMO nieuwsbrief | 0 reactie(s) Vereniging

Column door Yvonne Kops, lid raad van bestuur vereniging OMO

Honderd dagen, die had ik wel nodig om in de breedte kennis te maken met de scholen en het bureau van onze vereniging. Mijn topografische kennis van Brabant is weer helemaal bij. West-Brabant zat er snel in omdat ik in Breda ben opgegroeid, in Dongen ging ik bij mijn zus op bezoek, de lijn Den Bosch-Best en omstreken kende ik omdat mijn schoonfamilie daar al eeuwen geworteld is en in mijn Nijmeegse studietijd vielen het land van Cuijk en Oss binnen mijn actieradius. Tilburg-Goirle-Waalwijk-Drunen, de Peel en Eindhoven-Veldhoven-Eersel-Valkenswaard zijn inmiddels ook verankerd geraakt.

De ronde langs onze scholen was inspirerend. Ik ben vaak verrast geweest en heb veel waardering en bewondering gekregen voor wat er ontwikkeld is en wordt. Op het gevaar af dat ik veel moois  te kort doe, wil ik drie observaties met name noemen.

1. De kracht van experimenteren buiten de normale schoolsetting
Als voorbeeld: onlangs werden we in zo maar een week jaargesprekken meegenomen in de ontwikkeling van het Leerlab van het Munnikenheide College en van de Topsportklas van het Sint-Joriscollege. Het Leerlab komt voort uit de passie van twee docentes Nederlands en wiskunde die bedachten dat ze in hun lesuren samen meer konden bereiken en daarvoor de ruimte kregen. De Topsportklas is een antwoord op de ervaren onmogelijkheid om de lessen van topsporters nog in het rooster in te passen. In beide voorbeelden zien we dat de ruimte om het onderwijs anders in te richten veel meer ontwikkeling stimuleert dan bij aanvang gedacht. 

2. De kracht van gericht investeren in de persoonsvorming van leerlingen
De Nieuwste School besteedt hieraan een belangrijk deel van het eerste leerjaar, als basis voor het leren. Het verbaasde me daarom niet dat de DNS-leerlingen goed kunnen verwoorden wat hen drijft. Maar ik heb ook elders regelmatig leerlingen gesproken die verbazend goed over zichzelf in relatie tot school en onderwijs konden praten. Meteen bij mijn allereerste bezoek - aan het Rodenborch-College - maakte mijn rondleidster uit de brugklas een onvergetelijke indruk met haar verhaal over wat het werken aan haar portfolio haar gebracht had.

3. De kracht van gezamenlijk leren
Er bruist en beweegt meer binnen de scholen dan ik had verwacht. Teams zijn op heel veel plaatsen veel meer dan een organisatorische eenheid en er vindt uitwisseling plaats binnen en tussen scholen. Docenten en schoolleiders geven ook aan dat het nog beter en effectiever kan. Alle scholen zijn aangesloten bij een academische opleidingsschool, hier ligt een kans en een opdracht om ontwikkelwerk en onderzoek van docenten(teams) te verbinden en zo maximaal te werken aan systematische kwaliteitsontwikkeling.

Mijn eerste honderd dagen zijn omgevlogen en ik heb inmiddels voor het eerst de start van het schooljaar meegemaakt. Het was meteen een bijzondere start, met de vieringen van 100 jaar Mollerlyceum in Bergen op Zoom en Dr. Mollercollege in Waalwijk. Mooie vieringen die me in combinatie met de geweldige tijdlijn op de website (www.100jaaromo.nl) terugbrachten naar de oorsprong van Ons Middelbaar Onderwijs. De tolerantie jegens ‘andersdenkenden’ - ook niet-katholieken waren vanaf het begin ten principale welkom op de scholen – en de keuze voor leken voor de klas laten zien dat altijd voorop heeft gestaan dat elk kind recht heeft op goed onderwijs en op passende begeleiding om te leren goed te leven en een goed mens te zijn. Als we het in onze hedendaagse termen hebben over het belang van diversiteit èn inclusie, staan we in een rijke traditie.

Ondertussen ben ik uiteraard ook aan de slag op de terreinen die tot mijn portefeuille behoren. Ik ben al bij aardig wat afsluitende gesprekken met de onderwijsinspecteurs geweest. De onvoldoende doelgerichtheid van de les is een overal terugkerend thema; tip is om bij het opstellen van kijkwijzers goed met elkaar te praten over wat je hier onder moet verstaan. Er starten belangrijke aanbestedingen (leermiddelen, leerlingadministratiesysteem, glasvezel) waarbij we steeds de balans moeten zoeken tussen de aansluiting bij het hier en nu en de ontwikkeling die we in de komende jaren mogelijk willen maken. Nu het nieuwe schooljaar gestart is, start ook weer een nieuwe begrotingscyclus.

Nieuw voor mij is de lokale politiek, in 34 gemeenten, 10 samenwerkingsverbanden voor passend onderwijs en weer een ander aantal regio’s waarin gezamenlijk een programma wordt vastgesteld om voortijdig schoolverlaten te voorkomen. Uiteraard luister ik goed naar alle verhalen om de couleur locale te leren kennen, maar hier is het vooral learning by doing. Overal waar iets speelt, er gebouwd of gerenoveerd wordt, leer ik de omgeving van de scholen beter kennen. En zo wordt de kaart van Brabant steeds meer een atlas.

Artikelen uit de scholen

Plaats zelf een artikel!
Wil jij jouw verhaal delen met collega’s? Heb je een tip of wil je je mening kwijt? OMO biedt jou graag een platform. Hier kun je je artikel plaatsen. Ook kunnen collega’s op jouw artikel reageren.
Bekijk alle 165 bijdragen

Artikel plaatsen Waarom een artikel plaatsen?

0 reactie(s)

Plaats je reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.