Invoering lerarenregister
17 november 2016 | OMO nieuwsbrief | 6 reactie(s)
Vereniging
De kwaliteit van het onderwijs is een gedeelde verantwoordelijkheid van overheid en
onderwijsinstellingen en krachtig leraarschap speelt daarin een cruciale rol. Vanuit de beroepsgroep is het lerarenregister geïntroduceerd en dat wordt per 1 augustus 2017 wettelijk bekrachtigd. Op dinsdag 11 oktober heeft de Tweede Kamer ingestemd met het wetsvoorstel Beroep Leraar waarin zeggenschap, professionele ruimte en het lerarenregister worden geregeld. De Eerste Kamer moet ook nog beslissen over het wetsvoorstel.
Waarom het wetsvoorstel
In het wetsvoorstel staat dat nog niet alle leraren voldoen aan de bekwaamheidseisen. In het wetsvoorstel is opgenomen dat de professionele ruimte van leraren wordt erkend. Het is de bedoeling dat leraren via het register verantwoording afleggen over het onderhoud van hun bekwaamheid. Dit vormt vervolgens de basis voor een dialoog over de beroepskwaliteit binnen het lerarenteam op school en binnen de beroepsgroep als geheel. Dit alles met als doel het imago van het beroep van leraar te versterken.
Fasering invoering register
Voordat leraren hun bevoegdheid kunnen registreren, moeten schoolbesturen de basisgegevens hebben aangeleverd bij DUO. Dit geldt dus ook voor OMO. We horen binnenkort van DUO hoe en wanneer wij de basisgegevens moeten verstrekken. Het lerarenregister zal gefaseerd worden ingevoerd.
I. Vanaf 1 augustus 2017 tot 1 augustus 2018 worden alle leraren in het register ingevoerd
II. Tussen 1 augustus 2018 en 1augustus 2022 vindt de eerste fase van de herregistratie plaats
III. Van 1 augustus 2022 tot 1 augustus 2026 vindt de tweede fase van de herregistratie plaats
Meer informatie en meedoen?
De beroepsgroep van leraren, vertegenwoordigd door de Onderwijscoöperatie, is nauw betrokken geweest bij de totstandkoming van dit nieuwe wetsvoorstel.
Als je meer wilt weten over het register, professionalisering of een ander Onderwijscoöperatie gerelateerd onderwerp of wil je een gesprek of bijeenkomst met een ambassadeur dan kun je contact opnemen met Henry van Bergen via email: h.vanbergen@onderwijscooperatie.nl
Je kunt ook zelf meedoen in het ontwerp van de herregistratiecriteria en de valideringsregels. Onlangs is het ontwerptraject herregistratiecriteria en valideringsregels voor het lerarenregister gestart. Je kunt vanaf nu meedoen met de online brainstorm. De opbrengst van deze online brainstorm is de input voor de ontwerpsessies van de herregistratiecriteria en de valideringsregels in december 2016 en januari 2017. Daarna volgen de fases ‘opstellen conceptvoorstel’, ‘brede veldraadpleging’ en ‘opstellen definitieve voorstel'. Begin juli 2017 wordt het advies van de beroepsgroep aan de minister aangeboden. Meer informatie over het gehele traject vind je via registerleraar.onderwijscooperatie.nl/herregistratiecriteria.
Mocht je vragen hebben naar aanleiding van dit bericht dan kun je contact opnemen met:
de management consulenten personeel op telefoonnummer 013‐5955345 of per email mcp@omo.nl