Deze website maakt gebruikt van cookies om instellingen te onthouden en om de website beter op uw behoeften af te stemmen. Klik hier voor meer informatie over cookies.

Ja, ik ga akkoord Nee, ik ga niet akkoord X

Actueel

Persberichten en nieuws van en over de vereniging vind je hier. Zelf een bericht delen met je collega’s? Ook dat kan.

« Terug naar zoekresultaten

‘Basisschooladvies is nu te deterministisch’

6 maart 2017 | OMO nieuwsbrief | 1 reactie(s) Overige berichten | Vereniging | Onderwijs | Leerlingen

Column door bestuursvoorzitter Eugène Bernard 

‘Middelbare scholen moeten alle leerlingen aan het einde van het tweede jaar een advies gaan geven over het examenniveau. Daardoor vermindert de stress rond het basisschooladvies, en krijgen kinderen van laagopgeleide ouders meer kansen.’ Dit advies komt van de VO-raad en heeft eind januari jl. veel aandacht gehad in de media.

Mijns inziens is in deze publiciteit rondom de oproep van de VO-raad de focus, ten onrechte, op een nieuw schooladvies na 2 jaar komen te liggen. Dat kan inderdaad helpen, maar het is slechts een instrumentele oplossing. Kinderen kennen op die jonge leeftijd verschillende snelheden. Waar het feitelijk om gaat is dat het advies van de basisschool, veel meer dan nu het geval is, beschouwd zou moeten als een startpunt voor je middelbare schoolloopbaan. Daarmee verminder je niet alleen de (toenemende) druk op de leraren van groep 8; door het advies als een startpunt te beschouwen zorg je er bovendien voor dat je gezette tijden opnieuw gaat kijken naar waar de leerling dan staat. Het gebeurt al, maar de samenleving vat het veelal anders op.

De directe aanleiding voor dit thema waren de publicaties over kansenongeliijkheid. Zowel de Inspectie van het Onderwijs als het rapport van de Organisatie voor economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) concludeerden in 2016 dat de kansenongelijkheid in het onderwijs toeneemt. Kinderen van hoogopgeleide ouders hebben meer kansen om het beste uit zichzelf te halen dan kinderen van laagopgeleide ouders. ‘Eens de mavo, altijd de mavo’: het basisschooladvies lijkt nu een deterministische werking te hebben. Maar met hetzelfde basisschooladvies volgen kinderen vervolgens toch een ander pad, waarbij kinderen van hoogopgeleide ouders vaker een stapje hoger eindexamen doen. De kansen zijn dus niet gelijk. Er is duidelijk iets aan de hand in het onderwijs.

Reden te meer om ons allen te committeren aan kansengelijkheid voor alle leerlingen op onze scholen. In Koers 2023 van vereniging OMO maken we onze ambitie expliciet: ‘Kansen voor de toekomst, dat wil je als ouder/verzorger voor je kind. Elk team van iedere school zet zich in om de vorming van je kind te ondersteunen. Samen dagen we je kind uit om zijn talenten en ambities te ontwikkelen. Wij benutten daarbij zijn natuurlijke nieuwsgierigheid, creativiteit en verbeeldingskracht.’ Ik daag alle OMO-collega’s uit om, nog meer dan nu al gebeurt, continu alert te zijn op de mogelijkheden van elke individuele leerling. En daartoe telkens opnieuw naar een kind te kijken: waar staat hij of zij nu? Wat kan dit kind echt? 

Artikelen uit de scholen

Plaats zelf een artikel!
Wil jij jouw verhaal delen met collega’s? Heb je een tip of wil je je mening kwijt? OMO biedt jou graag een platform. Hier kun je je artikel plaatsen. Ook kunnen collega’s op jouw artikel reageren.
Bekijk alle 160 bijdragen

Artikel plaatsen Waarom een artikel plaatsen?

1 reactie(s)

  • Er kan ook sprake van kansongelijkheid zijn als de basisschool een verkeerd advies uitbrengt. Als hoog- of laagopgeleide ouder is het frustrerend als hierdoor de kansen voor jouw kind worden beperkt. Zeker als de ouders hier niet in worden gehoord. Dit is een voorbeeld uit de praktijk.

    Een punt van kritiek is dat het veel lastiger is om een niveau omhoog te gaan dan gelijk in te stromen op het hogere niveau en dit aan te houden. Kinderen ontwikkelen zich nog volop in de middelbare school leeftijd. Er kan eeen groot verschil zitten in het gedrag in groep 8, de 2e klas of de 4e klas van de middelbare school.

    Mijn voorstel zou zijn om ouders meer te betrekken in deze beslissingen. Laag- of hoogopgeleid, de school zou hierin een meer uitnodigende houding sieren.

    26-03-2017 | 10:27 | Nuray Turksever | Reageren | Reageren met quote

Plaats je reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.