Deze website maakt gebruikt van cookies om instellingen te onthouden en om de website beter op uw behoeften af te stemmen. Klik hier voor meer informatie over cookies.

Ja, ik ga akkoord Nee, ik ga niet akkoord X

Actueel

Persberichten en nieuws van en over de vereniging vind je hier. Zelf een bericht delen met je collega’s? Ook dat kan.

« Terug naar zoekresultaten

AOS’en winnen slag om onderzoeksubsidie NRO

17 mei 2017 | OMO nieuwsbrief | 0 reactie(s) Onderwijs

De AOS’en hebben groen licht gekregen van NRO (Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek) om de leerateliers door te ontwikkelen. De gezamenlijke inzending voor de ‘NRO-Call’ (de oproep voor onderwijsonderzoek) van samenwerkende lerarenopleidingen en OMO is deze week gehonoreerd. Onderwijs, gericht op het leren van leerlingen, opleiden en onderzoek worden structureel aan elkaar worden gekoppeld.

De inzet is om twee pilots in den lande uit te zetten waarin geprobeerd wordt om onderwijsonderzoek op een nieuwe manier vorm te geven: via onderzoekswerkplaatsen. De leerateliers blijken hiervoor geschikt. Het leren en welbevinden van leerlingen is daarbij het uitgangspunt. In vijf leerateliers volgen docenten, opleiders en studenten masterclasses, ontwerpen lessenseries en onderzoeken de effecten daarvan. Respons van wetenschappers en afstemming met de schoolleidingen gebeurt in vier atelieroverstijgende tweedaagse bijeenkomsten. Zo worden de schoolontwikkelingsvragen verbonden aan onderzoek in een setting van kennisdeling. Komend schooljaar doen er 16 OMO-scholen mee.

Het Ministerie van OCW gebruikt de ervaringen voor het verder uitwerken van nieuwe structuren waarin lerarenopleidingen en scholen veel intensiever samenwerken.

Ons Middelbaar Onderwijs heeft de aanvraag gedaan in goede samenwerking met
• de Radboud Docenten Academie,
• de Universitaire Lerarenopleiding Tilburg,
• de Eindhoven School of Education,
• Fontys Lerarenopleiding Tilburg.
De projectleiding ligt in handen van Jos Hulsker (OMO)

Bevorderen van het leren van de leerling
Er wordt praktijkgericht onderzoek uitgevoerd op twee gebieden. Er vindt onderzoek plaats in de leerateliers en er is onderzoek van de leerateliers. Het onderzoek in de leerateliers is gericht op het bevorderen van het leren van de leerling. De output varieert van direct toepasbare producten, bijvoorbeeld lessenseries of een didactische of pedagogische onderwijsaanpak, tot wetenschappelijke artikelen op www.script-onderzoek.nl, in een vaktijdschrift of een proefschrift. Het onderzoek van de leerateliers is gericht op de werking van onze werkplaats onderwijsonderzoek als aanjager van samenwerking, leren, innovatie en kennisdeling. Dit onderzoek geeft inzicht in de condities die nodig zijn om duurzame samenwerking te bewerkstellingen en onderzoeksresultaten toepasbaar te maken voor de onderwijspraktijk. Deze kennis is essentieel om als lerarenopleidingen en scholen effectief samen te werken aan onderwijsontwikkeling.

Meer informatie: Jos Hulsker, lid kernstaf bureau OMO, j.hulsker@omo.nl.

 

Artikelen uit de scholen

Plaats zelf een artikel!
Wil jij jouw verhaal delen met collega’s? Heb je een tip of wil je je mening kwijt? OMO biedt jou graag een platform. Hier kun je je artikel plaatsen. Ook kunnen collega’s op jouw artikel reageren.
Bekijk alle 154 bijdragen

Artikel plaatsen Waarom een artikel plaatsen?

0 reactie(s)

Plaats je reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.