Deze website maakt gebruikt van cookies om instellingen te onthouden en om de website beter op uw behoeften af te stemmen. Klik hier voor meer informatie over cookies.

Ja, ik ga akkoord Nee, ik ga niet akkoord X

Actueel

Persberichten en nieuws van en over de vereniging vind je hier. Zelf een bericht delen met je collega’s? Ook dat kan.

« Terug naar zoekresultaten

AOS nu ook voor docent lichamelijke opvoeding

17 mei 2017 | Overige berichten | 0 reactie(s) Onderwijs

Afgelopen studiejaar hebben vertegenwoordigers van de Lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding van Fontys Sporthogeschool en van de Academische Opleidingsscholen (AOS) van Brabant en Zeeland (ZAOS), hard gewerkt aan het bewerkstelligen en vormgeven van een partnership. Met als doel ook de studenten van de Lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding (ALO) vanaf komend studiejaar een structurele plek binnen de AOS-en te geven.

Start
Dinsdag 16 mei, vond op de locatie van Fontys Sporthogeschool de officiële aftrap start plaats en is de samenwerking symbolisch beklonken door de bestuurders van Ons Middelbaar Onderwijs, ZAOS en Fontys Sporthogeschool. Voor alle werkplekbegeleiders en schoolopleiders werd daarnaast een inhoudelijk (professionaliserings-)programma aangeboden als opmaat naar een duurzame en succesvolle samenwerking.

Officieel
In de centrale sportzaal van het gebouw van Sporthogeschool, ondertekenden bestuurders Matty van Est (directeur Fontys Sporthogeschool) Eugène Bernard (bestuursvoorzitter vereniging OMO) en Wim Westenberg (directeur ZAOS) ieder een eigen deel van de overeenkomst dat werd gesymboliseerd door een puzzelstuk. Deze puzzelstukken vormden ‘Samen in de Academische OpleidingsSchool.’ Een speciaal woord van dank ging uit naar de leden van de regiegroep die het voorwerk hebben gedaan en inhoud hebben gegeven aan deze samenwerking.
 
Hoe werkt het?
Komend studiejaar worden alle tweedejaars studenten van de ALO binnen een AOS geplaatst. Twee dagen in de week, op woensdag en vrijdag, werken studenten in een authentieke beroepscontext, de werkplek van een AOS, middels leertaken aan hun ontwikkeling tot leraar LO. Binnen dit leertraject ligt de begeleiding van de studenten in handen van het begeleidingsteam: werkplekbegeleiders, schoolopleiders en instituutsopleiders.

Onderzoek
De samenwerking tussen Fontys Sporthogeschool, OMO en ZAOS bestaat niet alleen uit de plaatsing en het opleiden van studenten in de school, een AOS kenmerkt zich immers ook door het doen van praktijkonderzoek in de school. Met als doel een bijdrage te leveren aan de professionalisering van het vakgebied en de docenten LO binnen de verschillende AOS-en. Het lectoraat Move to Be van Fontys Sporthogeschool is daarom direct gestart met het voorbereiden van praktijkonderzoek op de verschillende scholen.
Momenteel wordt er vanuit een toegekende RAAK-subsidie een onderzoek opgezet, waarin de bruikbaarheid en effectiviteit van lesson study voor de doorgaande professionele ontwikkeling van docenten Lichamelijke Opvoeding onderzocht gaat worden. Het thema van dit onderzoek betreft het optimaliseren van het motivationeel leerklimaat binnen de les LO. Parallel hieraan wordt onderzoek gedaan naar de motivatie en motivationele profielen van leerlingen binnen de gymles. Met als doel kennis te vergaren die de toekomstige en huidige docenten LO beter in staat te stellen de lessen LO zodanig (gedifferentieerd en gepersonaliseerd) in te richten dat iedere leerling, de getalenteerde, maar met name ook de minder getalenteerde leerling, met zoveel mogelijk plezier en succes kan deelnemen aan de les LO.

Meer informatie: Jos Hulsker, lid kernstaf bureau OMO, j.hulsker@omo.nl.

 

Artikelen uit de scholen

Plaats zelf een artikel!
Wil jij jouw verhaal delen met collega’s? Heb je een tip of wil je je mening kwijt? OMO biedt jou graag een platform. Hier kun je je artikel plaatsen. Ook kunnen collega’s op jouw artikel reageren.
Bekijk alle 154 bijdragen

Artikel plaatsen Waarom een artikel plaatsen?

0 reactie(s)

Plaats je reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.