Deze website maakt gebruikt van cookies om instellingen te onthouden en om de website beter op uw behoeften af te stemmen. Klik hier voor meer informatie over cookies.

Ja, ik ga akkoord Nee, ik ga niet akkoord X

Actueel

Persberichten en nieuws van en over de vereniging vind je hier. Zelf een bericht delen met je collega’s? Ook dat kan.

« Terug naar zoekresultaten

Omgekeerde oudergesprekken… experts aan het woord

22 mei 2017 | Sjaak Simons | 0 reactie(s) Artikelen uit de scholen | Koers 2023 | Scholen | Leerlingen

Het Elzendaalcollege tracht met preventief groepsgericht werken op een pro-actieve manier de (leer)ontwikkeling van kinderen te bevorderen. Cruciaal hierin is weten wie er in je klas zit. Vanuit het oeroude gedachtegoed “bezint eer ge begint” wordt aan de start van het schooljaar een basisaanpak voor de groep opgesteld. Daarvoor is het van belang alle relevante informatie van de desbetreffende leerling te verzamelen. Naast het primair onderwijs zijn de ouders én het kind de belangrijkste informatieverstrekkers. Zijzelf zijn tenslotte de experts. Zij weten wat er nodig is om lekker in je vel te zitten en tot goede prestaties te komen. Zij weten vaak uit ervaring welke positieve aanpak of benadering wel of niet werkt.

Vanuit die visie zijn in de tweede week van dit schooljaar “omgekeerde oudergesprekken” opgenomen in het jaarrooster. Ouders en kinderen krijgen hierbij de gelegenheid om in gesprek te gaan met de mentor, waarbij zij zelf vooral aan het woord zijn. Bij de uitnodiging krijgen ouders het verzoek om dit gesprek voor te bereiden aan de hand van verschillende vragen.

  • Ik zou willen dat de mentor van mijn zoon/dochter weet ...
  • Omschrijf uw kind in vier kernwoorden (spontaan, zelfverzekerd, opgewekt, driftig, levendig, verlegen etc.)
  • Wat denkt u waar hij/zij veel plezier aan gaat beleven?
  • Wat heeft uw kind nodig om er een goed jaar van te maken?
  • Wat is zijn/haar leukste vak en waar liggen zijn/haar interesses/passies?
  • Wat doet uw kind thuis zelfstandig en waarbij helpt u hem/haar?
  • Is er nog informatie van de laatste paar maanden die u met ons wil delen?
  • Waar denkt u dat hij/zij moeite mee gaat hebben?

Ouders geven aan zeer tevreden te zijn over deze manier van samenwerken. Ze ervaren een luisterend oor van de mentor en aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind als prettig en waardevol. Zij voelen zich erkend in de belangrijke rol die zij als opvoeder hebben en de manier waarop ze hun eigen kind het beste kennen. Ook wordt er, in een vroeg stadium, geïnvesteerd in de onderlinge relatie tussen ouders, leerling en mentor. Omgekeerde oudergesprekken dragen bij aan het vergroten van de wederzijdse betrokkenheid, versterkt de onderlinge relatie, bevordert samenwerking en maakt ouders en leerling mederegisseurs. Dit zijn werkzame elementen voor het creëren van een optimale leeromgeving.

Lees ook

Artikelen uit de scholen

Plaats zelf een artikel!
Wil jij jouw verhaal delen met collega’s? Heb je een tip of wil je je mening kwijt? OMO biedt jou graag een platform. Hier kun je je artikel plaatsen. Ook kunnen collega’s op jouw artikel reageren.
Bekijk alle 160 bijdragen

Artikel plaatsen Waarom een artikel plaatsen?

0 reactie(s)

Plaats je reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.