Ouderbetrokkenheid op het Vakcollege Helmond
3 juli 2017 | Ine de Roij | 0 reactie(s)
Artikelen uit de scholen | Koers 2023 | Scholen | Leerlingen
Op het Vakcollege Helmond is men er al lang van overtuigd: het is belangrijk dat ouders en school samen optrekken om met elkaar ervoor te zorgen dat het op school goed gaat met de leerlingen. Wat doen wij in Helmond op het Vakcollege hieraan?
Rapport ophalen op school
Al lang geleden is begonnen om ouders te verplichten twee van de drie rapporten samen met hun kind op te komen halen bij de mentor. Een maal in het najaar en een keer in het voorjaar spreken alle mentoren de ouders van iedere leerling en komen er gesprekken op gang naar aanleiding van de prestaties en het welbevinden van de leerling. Tijdens deze gesprekken worden ook de uitslagen van de Cito toetsen besproken en bekeken welke beroepskeuzes bij het kind passen. Hierdoor is het contact met de ouders persoonlijker en beter geworden.
Kennismakingsgesprek
Hierna is er een volgende stap gezet: voor de zomervakantie nodigen de mentoren van de nieuwe brugklassers de ouders van hun mentorleerlingen uit voor een kennismakingsgesprek. Op deze manier weten ouders wie hun aanspreekpunt is voor het komende schooljaar, kunnen ze uitgebreid kennis maken met de nieuwe mentor en bijzonderheden over hun kind delen. Omdat voor de meeste ouders de gang naar het VO nieuw is, helpen de mentoren de ouders door ze wegwijs te maken bij het bestellen van de boeken en andere specifieke zaken. Tevens wordt er een begin gemaakt met het invullen van het individuele handelingsplan, dat voor iedere leerling in gang gezet moet worden. Zowel ouders als mentoren vinden deze gesprekken heel waardevol.
Doelstellingengesprek
Voor de ouders van de leerlingen uit leerjaar 2,3 en 4 was er in het verleden aan het begin van het schooljaar een algemene ouderavond. Deze avond werd echter niet goed bezocht.
Toch wilden alle mentoren het schooljaar starten met een (soms hernieuwde) kennismaking met de ouders van hun mentorleerlingen. Om dit te bewerkstelligen is vorig jaar gestart met de doelstellingen gesprekken. Iedere mentor spreekt aan het begin van het schooljaar alle ouders met hun zoon of dochter. Er wordt geëvalueerd hoe het voorgaande schooljaar verlopen is en voor het komende schooljaar worden de doelen van de leerling, zijn ouders en de mentor geformuleerd. Dit wordt meteen verwerkt in het individuele handelingsplan en is de basis voor verdere gesprekken dat schooljaar. Als leerlingen extra ondersteuning gehad hebben in het voorgaande schooljaar kunnen daar direct afspraken over gemaakt worden.
Zowel ouders als mentoren zijn heel tevreden over deze manier van samenwerken.
Ine de Roij, hoofd audit en control, OMO SG Helmond
Lees ook