Deze website maakt gebruikt van cookies om instellingen te onthouden en om de website beter op uw behoeften af te stemmen. Klik hier voor meer informatie over cookies.

Ja, ik ga akkoord Nee, ik ga niet akkoord X

Actueel

Persberichten en nieuws van en over de vereniging vind je hier. Zelf een bericht delen met je collega’s? Ook dat kan.

« Terug naar zoekresultaten

OMO Scholengroep Helmond goes URBAN!

13 oktober 2017 | Wendy de Jong-Thijssen | 2 reactie(s) Artikelen uit de scholen | Vereniging | Koers 2023 | Onderwijs | Scholen | Leerlingen

International Education Means Skills! OMO Scholengroep Helmond staat voor onderwijs met een internationaal karakter en dat betekende op 24 september voor onze leerlingen dat ze hun ‘skills’ en ‘lef’ moesten tonen tijdens het Urban Matterz festival!

Door Wendy de Jong-Thijssen 

"Hoe mooi is het om met eigen ogen te mogen zien, dat leerlingen van praktijkonderwijs tot en met gymnasium van vier verschillende scholen elkaar versterken en aanvullen tijdens een overkoepelend project?" Leerlingen van OMO Scholengroep Helmond wisten elkaar te vinden én de docenten aangenaam te verrassen tijdens hun verschillende werkzaamheden gedurende het festival. Met kippenvel zagen we de chemie ontstaan tussen de leerlingen, zagen we ze groeien en van elkaar leren en dat gold ook voor de aanwezige docenten zelf. Flexibel kunnen zijn en in kunnen spelen op situaties zoals die zich spontaan voor kunnen doen op een evenement van internationaal kaliber. 

Samenwerken

Van Urban Matterz founder Hans van den Berkmortel kregen de leerlingen alle ruimte om promotieactiviteiten te ontplooien, mee te helpen aan het festival en mensen te spreken. Een ongekende samenwerking als onderdeel van International Education, tussen het Urban Matterz HipHop Festival en alle scholen van OMO Scholengroep Helmond: het Dr.-Knippenbergcollege, het Vakcollege Helmond, het Carolus Borromeus College en de Praktijkschool Helmond.


Onderzoek

Ter voorbereiding op het festival kregen de leerlingen vanuit Urban Matterz online strateeg Rolf Thijssen de vraag om onderzoek te doen naar de verschillende aspecten van het festival en dit om te zetten naar relevante content ter promotie van het festival. Dit resulteerde in een aantal zeer interessante werkstukken en interviews die gepubliceerd werden via diverse onlinekanalen waaronder die van De Cacaofabriek en Urban Matterz zelf.

De deelname aan het festival maakt deel uit van een project dat namens de scholengroep, met de gemeente Helmond en HelMondiaal is opgezet. Vanuit iedere school hebben leerlingen gesolliciteerd voor een ontwikkelgroep van waaruit ze als ambassadeur een zelfgekozen stichting ondersteunen en promoten. In dit geval de stichtingen Obumu, Helmond San Marcos en MOV Stiphout. Het doel dat de groepen zich gesteld hebben is om Helmond en omgeving mondiaal bewuster te maken en om aandacht te vragen voor het ontwikkelingswerk dat de stichtingen verrichten.

Ambassadeurs

Ter promotie van hun stichtingen hadden de ontwikkelgroepen meerdere activiteiten bedacht die ze tijdens het festival ten uitvoer brachten. Op een groot kleed gezeten, als echte Afrikaanse vrouwen, gingen meiden aan de slag met het maken van herkenbare armbandjes. Voor de wat jongere bezoekers was er de mogelijkheid zich te laten schminken in de kleuren en symbolen van de verschillende landen waar de stichtingen actief zijn. Het publiek werd tevens uitgedaagd zichzelf te laten portretteren en het gesprek aan te gaan over de verschillende stichtingen waarbij leerlingen visitekaartjes uitdeelden ter ondersteuning van het gesprek. Gedurende de hele dag waren er leerlingen als razende reporters bezig met fotograferen met de meest mooie foto's als resultaat.

Interviews

Ook werden ze uitgedaagd om uit hun comfort zone te stappen en dan wordt je als docent op unieke wijze aangenaam verrast door de vinger van een van de praktijkschool leerlingen de lucht in te zien gaan. Van den Berkmortel regelde een unieke meet & greet met ‘Crazy Legs’. Een oldschool b-boy uit the Bronx, New York City, en aan hem stelde de leerling in het Engels de ene na de andere vraag.
Internationalisering means skills, letterlijk, want na een prachtig gesprek tussen de leerlingen en deze legende op het gebied van breakdance, moesten de leerlingen zelf ook aan de slag met het ‘Rock Steady Crew’ lid en een echte ‘freeze’ maken. Een leerling van het Vakcollege pakte toen door met een geweldige ‘freeze’ onder aanmoediging van de rest van de leerlingen en aanwezigen. Ook werden de leerlingen voor het blok gezet door onvoorbereid mini interviews te doen met de aanwezige hiphop artiesten zoals beatboxer Hurrakane Soundztorm, diverse kunstenaars van het collectief Instinct one en ook graffiti veteraan Hugo Kaagman.

Alle leerlingen hebben lef getoond door tijdens het internationale festival Urban Matterz niet alleen het gesprek aan te gaan met de internationale artiesten maar ook door in samenwerking met elkaar een bijdrage te leveren aan de uitvoering van dit internationale urban festival!

Nog meer

Voor meer informatie over het project kun je contact opnemen met:

Wendy de Jong-Thijssen, w.dejong@drknippenbergcollege.nl
Coördinator Internationalisering OMO Scholengroep Helmond
Coördinator WON/Brainport Dr.-Knippenbergcollege
Voorzitter en oprichtster Academisch Genootschap Dr.-Knippenbergcollege

Artikelen uit de scholen

Plaats zelf een artikel!
Wil jij jouw verhaal delen met collega’s? Heb je een tip of wil je je mening kwijt? OMO biedt jou graag een platform. Hier kun je je artikel plaatsen. Ook kunnen collega’s op jouw artikel reageren.
Bekijk alle 165 bijdragen

Artikel plaatsen Waarom een artikel plaatsen?

2 reactie(s)

  • Inderdaad een prima initiatief van Wendy, met erg enthousiaste leerlingen. Dit soort activiteiten ( waaronder ook haar academisch vrouwen genootschap) zijn een uithangbord voor onze vereniging en verdienen navolging.

    24-10-2017 | 18:47 | Theo Manders | Reageren | Reageren met quote

  • Heel mooi initiatief en artikel, op weg naar mondiaal burgerschap. De wereld is van iedereen. Prachtig om te zien en te ervaren hoe leerlingen van vier verschillende scholen van uiteenlopende niveaus samenwerken en leren. #internationalisering

    13-10-2017 | 17:15 | Anne de Koning | Reageren | Reageren met quote

Plaats je reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.