Deze website maakt gebruikt van cookies om instellingen te onthouden en om de website beter op uw behoeften af te stemmen. Klik hier voor meer informatie over cookies.

Ja, ik ga akkoord Nee, ik ga niet akkoord X

Actueel

Persberichten en nieuws van en over de vereniging vind je hier. Zelf een bericht delen met je collega’s? Ook dat kan.

« Terug naar zoekresultaten

Rubriek collega met passie: “Jezelf zijn. Dat is genoeg om leerlingen te begrijpen en te helpen!”

20 oktober 2017 | OMO nieuwsbrief | 3 reactie(s) Onderwijs

In deze rubriek komen collega’s aan het woord over hun passie voor het vak. Met antwoord op vragen als: waarom doe je dit? Waar ben je het meest trots op? Wat vind je lastig, en waar leer je van? Deze keer Teun van der Steen, docent Lichamelijke Opvoeding aan het Carolus Borromeus College in Helmond. Teun heeft zich de afgelopen jaren verdiept in het boeddhisme en gebruikt deze kennis om leerlingen beter te begrijpen en te begeleiden. Teun richt zich vooral op jongeren met autisme. “Ik ga uit van mijn gevoel. De nadruk ligt bij mij op werken vanuit mijn hart in plaats vanuit mijn hoofd.”

Naam: Teun van der Steen                                             
School: Carolus Borromeus College in Helmond                              
Vak: Lichamelijke Opvoeding (LO)
Functie: docent Lichamelijke Opvoeding en intern begeleider  

Hoe kom je als leraar bij boeddhisme uit?

“Ik ben 18 jaar geleden begonnen als leerkracht basisonderwijs. Van daaruit ben ik doorgegroeid naar het middelbaar onderwijs. Door allerlei gebeurtenissen in mijn leven ben ik het boeddhisme tegengekomen. Eerst vanuit het alternatieve medische circuit. Maar later ben ik ook op reis gegaan naar boeddhistische plekken als Mongolië, Hawaï, Nepal en Tibet. Zo ben ik er meer en meer in thuisgeraakt en zag ik ook de mogelijkheden die het boeddhisme me als leraar en als begeleider van jong volwassenen biedt. Het heeft me geleerd om meer vanuit mijn gevoel te werken in plaats vanuit mijn hoofd. Gewoon door mezelf te zijn en mijn hart te laten spreken voelen kinderen dat ook zij zichzelf kunnen zijn bij mij.”

Hoe is de relatie tussen jouw aanpak en je vak van lichamelijke opvoeding?

“Dat gaat prima samen. Juist door mijn leraarschap als LO-docent ben ik dichter bij mijn visie gekomen. Omdat ik leerlingen vanuit mijn gevoel benader, kan ik aan hun manier van bewegen zien of ze lekker in hun vel zit of dat ze hulp nodig hebben. Daar speel ik op in. Bijvoorbeeld door ze meer aandacht te geven of in gesprek te gaan met de leerling. Uitgaan van je gevoel biedt een opening om op een andere manier met leerlingen om te gaan.”

En daar is vervolgens jouw interesse voor autisme bijgekomen?

“Dat ging samen op. Mijn toenmalige vriendin werkte op Curaçao bij het Dolfijnen Therapie Center en zwom daar met kinderen die autisme hadden. Door te zien wat deze energie voor effect heeft op die kinderen, ben ik kinderen zelf ook meer anders gaan zien en benaderen. Mijn interesse voor boeddhisme, het zwemmen met dolfijnen, het effect daarvan op autistische kinderen... Het viel allemaal samen en daar ben ik als leraar mee verder gegaan. Zelf ben ik ook buiten het onderwijs gestart als begeleider van actieve weekendjes weg met jongeren met autisme.”

Vertel nog ’ns wat meer over je manier van lesgeven

“Beleving speelt een belangrijke rol. Het uiten en ervaren van gevoel. Het maakt het voor mij en ook voor leerlingen gemakkelijker om toenadering te zoeken. Ik werk andersom dan de meeste theorieën in het onderwijs voorschrijven. Bij mij is boeddhisme het startpunt. Ik benader een leerling heel open en sta stil bij de ervaring. Ik kijk; ik zie de uitstraling en reageer. Ik stel vragen en daar reageert het kind weer op. Ik werk vanuit mijn hart, niet vanuit mijn hoofd. Ik hoop met het delen van mijn visie anderen te inspireren om ook dicht bij hun hart te werken.”

Je geeft ook workshops tijdens de Loopbaan4daagse. Wat doe je dan?

“In het verleden heb ik de cursus ‘5 elementen van begeleiden’ gegeven en dat doe ik nu nog steeds. Dan praat ik over de elementen vuur, water, lucht, aarde en metaal en die vertaal ik naar hoe een leerling met autisme kan reageren en vanuit welk element je hem als docent of begeleider zou kunnen helpen om zichzelf beter te begrijpen. Maar ook hoe je hem als docent beter kunt begeleiden. Die workshop geef ik niet alleen aan docenten, maar ook aan zorgverleners, leidinggevenden, ondersteuners etc. Er is altijd veel belangstelling voor. Ik hoop dat docenten er ook echt iets mee doen. Denk niet in onmogelijkheden en denk niet vanuit je hoofd. Voel wat er nodig is, wees jezelf. Dat is alles.”

 

Artikelen uit de scholen

Plaats zelf een artikel!
Wil jij jouw verhaal delen met collega’s? Heb je een tip of wil je je mening kwijt? OMO biedt jou graag een platform. Hier kun je je artikel plaatsen. Ook kunnen collega’s op jouw artikel reageren.
Bekijk alle 165 bijdragen

Artikel plaatsen Waarom een artikel plaatsen?

3 reactie(s)

  • Hoi Teun,

    Geweldig om te lezen dat je dit voor elkaar krijgt. Succes verder!

    03-11-2017 | 19:37 | L. Verhoeven | Reageren | Reageren met quote

  • Beste Teun,

    Ik ben blij te lezen dat er meerdere mensen zijn die bewust nadenken over het omgaan met leerlingen vanuit 'de mens'. Mooi hoe je nadenkt over de reactie van kinderen en dat ze zichzelf moeten kunnen zijn tijdens de les.

    25-10-2017 | 10:43 | docente Spaans | Reageren | Reageren met quote

  • Wat bijzonder toch Teun dat je zo de manier gevonden hebt om met je leerlingen om te gaan. Een bijzondere gave en vanuit het hart is een mooi principe.

    24-10-2017 | 15:52 | Delphie Meeuws | Reageren | Reageren met quote

Plaats je reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.