Deze website maakt gebruikt van cookies om instellingen te onthouden en om de website beter op uw behoeften af te stemmen. Klik hier voor meer informatie over cookies.

Ja, ik ga akkoord Nee, ik ga niet akkoord X

Actueel

Persberichten en nieuws van en over de vereniging vind je hier. Zelf een bericht delen met je collega’s? Ook dat kan.

« Terug naar zoekresultaten

Leerlingmentoren verhogen het veiligheidsgevoel

18 december 2017 | Cindy Meuter | 0 reactie(s) Artikelen uit de scholen | Scholen

Leerlingmentoren richten zich voornamelijk op het versterken van het sociale veiligheidsgevoel binnen een mentorklas. Het resultaat uit het project na enkele jaren is erg goed. Er zijn duidelijk minder ruzies binnen een klas en het veiligheidsgevoel onder leerlingen op het Varendonck College is meetbaar vergroot.

Een leerlingmentor is een leerling uit de bovenbouw die, samen met een brugklasmentor, ervoor zorgt dat nieuwe brugklasleerlingen zich snel thuis voelen op school. De taken van een leerlingmentor zijn gericht op de mentorklas, waar zij aan het begin van het jaar aan gekoppeld worden. Ze bemiddelen bij beginnende pestsituaties, leveren waar nodig een bijdrage aan een positief groepsklimaat, nemen deel aan kennismakingsdagen, wonen de introductiedagen bij, ondersteunen in de mentorles, assisteren de mentor bij het maken van een planning en geven eventueel bijles in een bepaald vak. Een leerlingmentor is, net als de mentor, een spil in de klas.

Bij de start van het schooljaar doorlopen de potentiële leerlingmentoren een training van twee dagen. Tijdens deze twee dagen krijgen ze training over groepsvorming en gesprekstechnieken. Er wordt veel aandacht besteed aan rollenspellen. Na deze training voelen de leerlingmentoren zich voldoende toegerust om de mentor actief te ondersteunen.

De afgelopen jaren is gebleken dat leerlingmentoren erg toegewijd zijn aan hun taak. Niet alleen krijgen ze een rol van betekenis voor de brugklasleerlingen, maar ook nemen ze de ervaringen die ze opdoen mee in hun verdere carrière.

Het Varendonck College wil een school zijn met een grote mate van veiligheid voor de leerlingen en personeelsleden. In 2011 is het Varendonck College op vmbo, havo en vwo gestart met het project leerlingbemiddeling. Daarin werden leerlingen opgeleid om te bemiddelen bij conflicten tussen twee leerlingen. In de loop van de jaren zijn de leerlingbemiddelaars uitgegroeid tot leerlingmentoren.

Enthousiast geworden?

Meer informatie via c.meuter@varendonck.nl

Cindy Meuter, Varendonck College Someren
docent aardrijkskunde en geschiedenis
vertrouwenspersoon en anti-pestcoördinator

Artikelen uit de scholen

Plaats zelf een artikel!
Wil jij jouw verhaal delen met collega’s? Heb je een tip of wil je je mening kwijt? OMO biedt jou graag een platform. Hier kun je je artikel plaatsen. Ook kunnen collega’s op jouw artikel reageren.
Bekijk alle 209 bijdragen

Artikel plaatsen Waarom een artikel plaatsen?

0 reactie(s)

Plaats je reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.