Deze website maakt gebruikt van cookies om instellingen te onthouden en om de website beter op uw behoeften af te stemmen. Klik hier voor meer informatie over cookies.

Ja, ik ga akkoord Nee, ik ga niet akkoord X

Actueel

Persberichten en nieuws van en over de vereniging vind je hier. Zelf een bericht delen met je collega’s? Ook dat kan.

« Terug naar zoekresultaten

Rubriek collega met passie: "Sport voor de les bevordert de leercurve"

22 februari 2018 | Overige berichten | 0 reactie(s) Onderwijs | Scholen

In deze rubriek komen collega’s aan het woord over hun passie voor het vak. Met antwoord op vragen als: waarom doe je dit? Waar ben je het meest trots op? Wat vind je lastig, en waar leer je van? Deze keer Pim Marell (33), docent Lichamelijke Opvoeding aan het Eckartcollege in Eindhoven. Pim geeft, voordat de school start, fitnesstraining aan leerlingen en docenten. “Ik geloof in de wisselwerking tussen bewegen en geestelijk presteren. Een fit lichaam helpt je om beter te presteren en informatie op te nemen.”

Naam: Pim Marell  School: Eckartcollege Eindhoven Vak: Lichamelijke Opvoeding (LO) Functie: docent Lichamelijke Opvoeding                                                      

“Ik wil sport op een leuke manier laten integreren met het onderwijs”

                                                                                                                    

Je was jarenlang ondernemer. Hoe ben je in het onderwijs gerold?
“Ik ben begonnen als vervanger en sinds dit schooljaar ben ik LO-docent voor 0,6 uur. Voordat ik als leerkracht begon, heb ik altijd in de sportwereld gewerkt. Ik heb een eigen tennisschool gehad en een skischool in Oostenrijk. Nu geef ik naast les op school nog steeds tennisles en ben ik ski- en snowboardleraar. Vanuit mijn ondernemersgeest ben ik in het onderwijs gerold. Ik vind het leuk om mijn kennis over te dragen en leerlingen enthousiast te maken voor sport.”

Je geeft op school ’s ochtends vroeg fitnesstraining. Vanwaar dit idee?
“Ik heb binnen school gekeken waar er mogelijkheden en kansen liggen voor jongeren om met hun lichaam en sport bezig te zijn. Ik geloof heel erg in de wisselwerking tussen bewegen en geestelijk presteren. Als je fit bent en goed in je lijf zit, ben je beter in staat om op school op te letten en informatie tot je te nemen. ”

Vorig jaar ben je gestart met een pilot. Leg eens uit?
“Ik ben met 4 jongens van mavo-4 gestart die wat overgewicht hadden. Samen uit, samen thuis, allemaal graag tijd en energie steken in fitter worden, maar dan wel een gezamenlijk traject. Geen vrijblijvendheid maar een soort ‘gentleman agreement’. Ik had ook een voedingsschema. Die jongens zijn een aantal kilo’s kwijtgeraakt en zijn gespierder geworden. Dat is mooi, want het doet iets met die jonge gasten. Als je er mooi uitziet, voel je je goed en zelfverzekerd. En dat is weer goed voor de schoolprestaties.”

Je hebt het concept nu doorgezet
“Ik heb nu zo’n 20 leerlingen uit leerjaar 2 tot 6 van VMBO tot VWO. Zij komen gemiddeld 3 tot 5 keer per week fitnessen van 6.45 uur tot 7.45 uur. En allemaal hebben zij verschillende doelen: afvallen, meer spieren kweken, conditie verbeteren. Ze maken lekker progressie en dat is leuk om te zien. Ze zitten ook op een andere manier in de klas. Ze zijn wakker en alert.”

Hoe zijn de reacties?
“Hartstikke positief. Leerlingen praten over hun gezonde leefstijl en sportstijl op school. Ook collega’s zijn meer met sport bezig en met gezonde voeding. Het is als een olievlek die zich verspreid. Er heerst een hele gezonde goede vibe op school met betrekking tot voeding en sporten. Ik hoop en probeer oprecht dat ik mensen kan aansteken met mijn enthousiasme en dat op een ongedwongen manier.”

Wat zijn je plannen voor de toekomst?
“In het kader van ‘gezonde school’ ben ik aan het kijken hoe we op een leuke manier sport kunnen laten integreren zowel voor kinderen als voor docenten. Er zijn al docenten die voor school sporten. Naar de toekomst toe gaan we kijken of we met sport wat meer dingen kunnen doen, zoals bijvoorbeeld sporten tijdens de grote pauze. Zo kunnen leerlingen tijdens school ook meer bewegen en zitten ze halverwege de dag weer fris en fruitig in de klas.”

Heb je nog tips voor collega-sportdocenten?
“Belangrijkste is dat er enthousiasme is en dat je kunt laten zien welk resultaat je bij leerlingen kunt bereiken. Wij hebben op het Eckartcollege de luxe dat we beschikken over een mooie fitnessruimte, maar dat is geen must. Je kunt ook toestellen uit de gymzaal gebruiken. Die zijn op elke middelbare school aanwezig. Wees creatief en vooral enthousiast, dan gaat komt de beweging vanzelf”

 


Artikelen uit de scholen

Plaats zelf een artikel!
Wil jij jouw verhaal delen met collega’s? Heb je een tip of wil je je mening kwijt? OMO biedt jou graag een platform. Hier kun je je artikel plaatsen. Ook kunnen collega’s op jouw artikel reageren.
Bekijk alle 212 bijdragen

Artikel plaatsen Waarom een artikel plaatsen?

0 reactie(s)

Plaats je reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.