Persbericht Bossche Vakschool, Van Maerlant en Helicon Den Bosch werken samen voor breed beroepsgericht vmbo

14 maart 2018 | Persberichten | 0 reactie(s) Scholen

De besturen van De Bossche Vakschool, het Van Maerlant en Helicon slaan de handen ineen. Zij gaan er samen voor zorgen dat er een breed aanbod behouden blijft van goede beroepsgerichte opleidingen voor vmbo-leerlingen. Hiertoe is recent een intentieovereenkomst tot samenwerking getekend. Een werkgroep met diverse betrokkenen is al gestart met de uitwerking van de plannen naar concrete voorstellen voor onder andere de onderwijskundige organisatie die nodig is voor een breed keuzeaanbod voor de leerlingen van de scholen. Leerlingen kunnen dan over en weer gebruik maken van de diverse profielen, faciliteiten en expertise.

Breed vmbo met maatwerkmogelijkheden

De besturen willen er met de samenwerking voor zorgen dat de leerlingen ook in de toekomst het onderwijs kunnen blijven volgen dat echt bij ze past. Fleur Cerini, algemeen directeur Bossche Vakschool en Van Maerlant: “We zijn al langere tijd in gesprek over mogelijkheden voor samenwerking. Nu kunnen we echt van start. Ons gedeelde uitgangspunt is dat leerlingen zich breed moeten kunnen blijven oriënteren. Daarbij zal er ook ruimte zijn voor maatwerk. Indien nodig kunnen leerlingen hun keuzes nog aanscherpen gedurende hun schooltijd. Die flexibiliteit vinden we ontzettend belangrijk Het is voor leerlingen immers soms lastig om meteen bij aanvang van hun schoolcarrière al te weten wat ze precies willen en kunnen.”

Drempelloos onderwijs volgen op een andere school

Door samenwerking tussen De Bossche Vakschool, het Van Maerlant en Helicon kan maatwerk gecreëerd worden. Henk Cuppen, directeur Helicon vmbo Den Bosch: “Maatwerk bieden zou zonder die samenwerking veel ingewikkelder zijn. Leerlingen moeten de mogelijkheid hebben om onderwijs drempelloos op een andere school te volgen als dit meerwaarde heeft voor hun talentontwikkeling. Door dit mogelijk te maken kunnen de scholen leerlingen helpen hun talenten optimaal te verkennen en te ontwikkelen, en worden ze niet beperkt door de begrenzingen van één opleiding.”

Behoud kleinere opleidingen

Een ander voordeel is dat door samen te werken het risico verdwijnt dat minder populaire opleidingen, zoals technische opleidingen, op termijn verloren gaan omdat de opleidingen door te kleine leerlingaantallen niet meer bekostigd kunnen worden. Dit is onwenselijk; ook deze opleidingen zijn immers van grote maatschappelijke en persoonlijke waarde. Ook de samenwerking met het bedrijfsleven wordt makkelijker. Omdat de betrokken scholen het beroepsgerichte vmbo straks in zijn geheel kunnen vertegenwoordigen hoeft het bedrijfsleven niet meer op zoek naar de juiste ingang voor hun stageplaatsen. Een goede samenwerking met het bedrijfsleven maakt 'levensecht leren' kansrijker. Dit biedt de leerling en het bedrijfsleven uiteindelijk voordeel.