Deze website maakt gebruikt van cookies om instellingen te onthouden en om de website beter op uw behoeften af te stemmen. Klik hier voor meer informatie over cookies.

Ja, ik ga akkoord Nee, ik ga niet akkoord X

Actueel

Persberichten en nieuws van en over de vereniging vind je hier. Zelf een bericht delen met je collega’s? Ook dat kan.

« Terug naar zoekresultaten

Schaduwonderwijs

15 maart 2018 | Tomas Oudejans | 1 reactie(s) Artikelen uit de scholen | Onderwijs | Scholen

Column door Tomas Oudejans, rector Theresialyceum in Tilburg  

Het schaduwonderwijs is in opkomst en de bureautjes die huiswerkbegeleiding, examentraining en bijles geven, schieten als paddenstoelen uit de grond. De school moet zo goedkoop mogelijk zijn, zie de recente vragen in de Tweede Kamer over de ouderbijdrage. Maar als kindlief dreigt te doubleren wordt de portemonnee vlot opengetrokken. Tenminste: bij de ouders die zich dat kunnen permitteren.

Dit is voor het onderwijs op verschillende terreinen frustrerend. Ten eerste zetten we ons allemaal stevig in om gelijke kansen te bieden in ons onderwijs en ook degene die voor ’n dubbeltje geboren is zich maximaal te laten ontplooien. Daarnaast hebben veel scholen al eigen vangnetten. Als ik naar mijn eigen school kijk -en wij zijn daarin zeker niet uniek- hebben we begeleidings- en versterkingslessen, naschoolse opvang, een tutoringsysteem en kunnen leerlingen in de meivakantie prikkelarm op school studeren voor de eindexamens. Dit is voor iedereen toegankelijk, het meeste is kosteloos of tegen een laag kostendekkend tarief en we helpen gezinnen die het minder breed hebben. En dan vergeet ik nog het belangrijkste: met gewoon opletten en meedoen, kom je echt een heel eind. Zeker met de bevoegde en bekwame docenten die allemaal het beste voor hebben met hun leerlingen.

Wat is de oorzaak? 

Waar komt die toenemende vraag naar extra betaalde lessen vandaan? Onzekerheid, of afkopen van schuldgevoelens omdat je als werkende ouders te weinig tijd hebt kunnen vrijmaken om zelf te helpen met het huiswerk? Het zou ook onvrede over het schoolsysteem kunnen zijn; alhoewel we dat signaal niet vaak krijgen. Of ligt de oorzaak in de druk die kinderen ervaren met bijbaantjes, veeleisende hobby’s en een nog veel meer veeleisende online gemeenschap? Het lijkt er voor sommige ouders gewoon bij te horen.

Idee! 

Niet mopperen maar opperen, roep ik regelmatig en daarom het volgende idee. Je hoort wel eens: “Je krijgt autorijles, als je tot je 18e niet rookt”. Leerlingen roken echter toch al steeds minder, rokers vormen een uitstervend ras. Dus als we nou eens onder ouders promoten dat ze ervan maken: “Je krijgt € 1.000,00 als je je school doorloopt zonder betaalde bijles”. Dit geeft leerlingen die gemotiveerd in de klas zitten en minder in de supermarkt hoeven te werken. Is dit dan niet oneerlijk voor de kinderen van de minder welgestelde ouders? Nee hoor; als een grote groep uit zichzelf werkt, kunnen wij de begeleidingslessen veel verder personaliseren en zo de kansen voor iedereen vergroten. Als we leerproblematiek uit verschillende hoeken belichten, wordt de schaduw vanzelf kleiner.

Artikelen uit de scholen

Plaats zelf een artikel!
Wil jij jouw verhaal delen met collega’s? Heb je een tip of wil je je mening kwijt? OMO biedt jou graag een platform. Hier kun je je artikel plaatsen. Ook kunnen collega’s op jouw artikel reageren.
Bekijk alle 208 bijdragen

Artikel plaatsen Waarom een artikel plaatsen?

1 reactie(s)

  • Schaduwonderwijs
    (reactie op de column van Tomas Oudejans van 15 maart 2018)

    Column door Lodewijk Vergroesen, eigenaar van studiebegeleidingbureau “De Studieboerderij” in Vlijmen voor de regio De Langstraat. (Lodewijk heeft 20 jaar in het bedrijfsleven gewerkt, is in totaal 12 jaar lid geweest van een MR in zowel PO als VO, 4 jaar directeur van een basisschool en heeft 8 jaar geleden De Studieboerderij opgezet en is tevens als ouder lid van de OMO-vereniging)

    Het schaduwonderwijs is in opkomst en de bureautjes die huiswerkbegeleiding, examentraining en bijles geven groeien de afgelopen jaren.

    Wat is de oorzaak óók ?

    Naast de redenen die Tomas Oudejans eerder in zijn column schreef, hoor ik soms wél klachten van ouders over de kwaliteit van het schoolsysteem. Dan gaat het vaak over de (pedagogische/didactische) kwaliteit van (oudere) docenten. Maar ook, hoe houd je docenten gemotiveerd en enthousiast voor hun taak ? En vooral, hoe doe je dat na bijv. 25 jaar docent te zijn geweest ? Moet er meer uitgewisseld worden met het bedrijfsleven ? Bijv. docenten die (tijdelijk) gaan werken of stage lopen in het bedrijfsleven ? Om zo een betere uitwisseling van informatie te krijgen van school en praktijk en dichter bij het latere werk van leerlingen te staan ? Of is het carrièreperspectief het probleem ? Ik denk dan niet meteen aan salarisverhogingen, want het salaris lijkt me voor 1e en 2e graads-docenten wel voldoende (en ook terecht). Ik denk dan meer aan differentiatie binnen het werk. Hoe ? Ik weet dat het niet gemakkelijk, maar het lijkt me wel goed om daar eens stevig met een paar mensen over na te denken.
    Ook hoor ik ouders soms klagen over de “part-time-school”. Ofwel de soms vele uren die uitvallen. Kinderen die pas om 10 uur op school hoeven zijn of al om 13.00 u thuis zijn. Niet dat een school daar altijd alles aan kan doen, maar toch …………..

    Idee!

    “Niet zeuren, want er moet iets gebeuren”, roep ik regelmatig en daarom de volgende ideeën en vragen.
    1. Zou het helpen als we echt frank en vrij bij elkaar binnen (durven) lopen en van elkaar echt willen leren ? (collegiale consultatie)
    2. Zou het helpen als docenten echt aangesproken worden op hun pedagogische en didactische kwaliteiten ?
    3. Zou het helpen als dossiervorming echt ter hand genomen zou worden, indien iemand werkelijk niet goed functioneert ?
    4. Zouden we soms niet iets minder met “de mantel der liefde” moeten bedekken ?
    5. Zouden we op pedagogisch en didactisch vlak nog veel kunnen leren van het PO ?
    6. Zouden we docenten die het echt goed doen, ook niet beter en gedifferentieerd moeten belonen ?
    7. Is de democratie en vergadertijd soms niet wat doorgeslagen op scholen ?
    8. Zouden we nog eens goed moeten nadenken over carriere-perspectief en integratie- mogelijkheden met het bedrijfsleven en andere organisaties ?

    Kortom; zou het zinvol zijn om over bovenstaande vragen met een aantal (ervarings)deskundigen (en ook van buiten het onderwijs) over dit soort vragen te laten brainstormen (denktank VO) ?
    Mogelijk krijgen we dan eindelijk wat “beweging” in een aantal moeilijke problematieken, die hopelijk uiteindelijk leiden tot een beter kwalitatief schoolsysteem. Misschien kunt u het vragenlijstje nog aanvullen ?

    05-04-2018 | 13:03 | Lodewijk Vergroesen | Reageren | Reageren met quote

Plaats je reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.