Deze website maakt gebruikt van cookies om instellingen te onthouden en om de website beter op uw behoeften af te stemmen. Klik hier voor meer informatie over cookies.

Ja, ik ga akkoord Nee, ik ga niet akkoord X

Actueel

Persberichten en nieuws van en over de vereniging vind je hier. Zelf een bericht delen met je collega’s? Ook dat kan.

« Terug naar zoekresultaten

Leerlingen registreren ontwikkeling

9 april 2018 | Rodger Zitter | 0 reactie(s) Artikelen uit de scholen | Onderwijs | Leerlingen

In samenwerking met Volution heeft OMO Scholengroep Helmond een revolutionair portfolio ontwikkeld; een digitaal instrument om de leerlingen zicht te laten krijgen op hun eigen kwaliteiten, motieven en competentieontwikkeling. De scholengroep loopt hiermee voorop als het gaat om de registratie van competentieontwikkeling.

Binnen de vier scholen is iedere leerling sinds dit schooljaar in het bezit van een persoonlijk, digitaal portfolio. Docenten kunnen hierin opdrachten plaatsen die gericht zijn op het vergroten van de zelfkennis van de leerlingen. Er kunnen verslagen worden vastgelegd van bijvoorbeeld loopbaangesprekken, stages en (culturele) activiteiten. De leerling kan onbeperkt media uploaden; denk aan presentaties, afbeeldingen, foto’s en video’s. Alle positieve ervaringen verzamelt de leerling op zijn ‘trotspagina’.

Competenties waarderen

Leerlingen krijgen zicht op de vijf loopbaancompetenties (gedefinieerd door hoogleraar Marinka Kuijpers) en tien kerncompetenties. Projectleider Rodger Zitter: “Elke competentie is omschreven met rubrics in een vierpuntschaal. Leerlingen worden per competentie beoordeeld door hun docent of begeleider en bij elke opdrachtverwerking evalueert de leerling ook zichzelf. De gemiddelde score per competentie wordt elk leerjaar bijgehouden. In het kader van formatieve evaluatie biedt dit overzicht een goede ingang voor een loopbaanreflectiegesprek met bijvoorbeeld de mentor.”

De leerling aan het roer

Op deze manier ontstaat er een volledig beeld van de leerling, van leerjaar één tot aan het examenjaar. Scholieren kunnen hun portfolio gebruiken om te laten zien wat ze in hun mars hebben. Ze gebruiken daarnaast de informatie uit het portfolio bij het oudergesprek, en voeren zo zelf de regie over dat gesprek. Dit vergroot het eigenaarschap bij de leerling; hij wordt ermee de regisseur van zijn eigen ontwikkeling. Het uiteindelijke doel? Een passende keuze wanneer het aankomt op het vervolgtraject. Niet eerder kon zó gefundeerd de volgende stap gezet worden.

Meer informatie?

Neem contact op met Rodger Zitter van OMO Scholengroep Helmond: r.zitter@vakcollege.nl.

Artikelen uit de scholen

Plaats zelf een artikel!
Wil jij jouw verhaal delen met collega’s? Heb je een tip of wil je je mening kwijt? OMO biedt jou graag een platform. Hier kun je je artikel plaatsen. Ook kunnen collega’s op jouw artikel reageren.
Bekijk alle 208 bijdragen

Artikel plaatsen Waarom een artikel plaatsen?

0 reactie(s)

Plaats je reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.