Deze website maakt gebruikt van cookies om instellingen te onthouden en om de website beter op uw behoeften af te stemmen. Klik hier voor meer informatie over cookies.

Ja, ik ga akkoord Nee, ik ga niet akkoord X

Actueel

Persberichten en nieuws van en over de vereniging vind je hier. Zelf een bericht delen met je collega’s? Ook dat kan.

« Terug naar zoekresultaten

Rubriek Collega met passie "Direct en eerlijk onderwijs, daar hou ik van."

17 mei 2018 | Overige berichten | 0 reactie(s) Medewerkers

In deze rubriek komen collega’s aan het woord over hun passie voor het vak. Met antwoord op vragen als: waarom doe je dit? Waar ben je het meest trots op? Wat vind je lastig, en waar leer je van? Deze keer Mark van der Waals, docent Biologie en nask op het Domeinplein aan het Sondervick College in Veldhoven. “Het is een aparte afdeling, bedoeld voor kwetsbare kinderen. Kinderen waaraan ik mijn hart verloren heb en ik mijn ziel en zaligheid kwijt kan.”

“Ook voor de klas ben ik mezelf, net als mijn leerlingen”

Naam: Mark van der Waals (34)
School: Sondervick College in Veldhoven
Vak: Nask en biologie
Functie: docent, mentor en leerlingbegeleider  

Je geeft les op het Domeinplein. Wat is dat precies?

“Het Domeinplein is een aparte afdeling binnen het Sondervick College. Speciaal gericht op kwetsbare kinderen. Dat kunnen kinderen zijn met een Autismespectrum, met sociaal-emotionele problematiek of het zijn leerlingen die faalangstig zijn. Ze zijn kwetsbaar in de breedste zin van het woord en hebben wat extra ondersteuning nodig. Dat varieert van een aai over de bol tot een vriendelijke schop onder de kont. Wat het niveau betreft: we hebben nu leerlingen van vmbo basis/kader en mavo.  

Heb je altijd al iets gehad met deze doelgroep?

“Nee, dat is per toeval zo gelopen. Na mijn havo ben ik begonnen met een laborantenopleiding. Na enkele maanden hield ik het al voor gezien, dat hele laboratoriumgebeuren is voor mij veel te klinisch. Toen ben ik gestart met een lerarenopleiding. De enige stageplek die nog over was, was bij Scholengemeenschap de Overlaat. Ik werd gekoppeld aan een mentor van 2XB, een klein klasje met leerlingen die expres bij elkaar gezet waren. Zeg maar kinderen met een neus voor troubles. De directheid van die kinderen sprak me meteen aan. Vinden ze je leuk, dan zeggen ze het meteen. Vinden ze je een verschrikkelijke vent, dan zeggen ze het ook in je gezicht. Het is direct en eerlijk onderwijs en daar hou ik van.” 

Nu ben je inmiddels een kenner van deze speciale leerlingen. Hoe ga je er mee om?

“Leerlingen komen bij mij op een ontspannen manier binnen. Er is tijd voor een geintje en voor gelach. Maar ook voor gemopper en ja, daar hoort ook wel eens een scheldende leerling bij. Bijvoorbeeld als ze een slechte toets hebben gemaakt. Maar we hebben ook serieuze gesprekken, zoals toen mijn schoonvader net was overleden. Dan vragen ze aan mij hoe het gaat. Ik maak in mijn klas het complete pakket aan emoties mee en dat is mooi om te ervaren. Ik doe dit werk nu al 12,5 jaar en het gaat nog steeds niet vervelen. In het begin dacht ik wel eens ‘dit is te simpel voor woorden’, maar voor die kinderen is het vaak lastig. Dat is wennen; je moet het leuk vinden. Ik geniet ervan en vind het al geweldig als ik met die kinderen kan bespreken hoe de meterkast werkt. Lekker basaal. Je maakt geen raketwetenschappers, en dat weet je.”

Hoe motiveer je ze?

“Als je met plezier naar school komt, dan gaat het leren een stuk makkelijker. Dat probeer ik over te brengen. Ik kijk naar mezelf: als ik met plezier naar mijn werk ga, is het niet erg om ’s ochtends al om zeven uur thuis weg te rijden. Ik ga naar een leuke plek. Een plek waar mezelf durf en mag zijn. Dat is voor mij belangrijk, maar ook voor de leerlingen. Ze zijn op hun gemak bij; in mijn ogen begint goed leren daarmee.”

Doe je niks extra’s om ze te prikkelen?

“Vanalles. Ik heb bijvoorbeeld in mijn klas twee luipaardgekko’s en een baardagaam. Bijzondere dieren. Die verzorgen we samen. Ook als ik vrij ben, weet ik dat de leerlingen de verzorging op zich nemen. En natuurlijk moeten ze regelmatig even een selfie maken met de dieren.”

Je bent geen doorsnee docent

“Leerlingen vinden mij wel eens een beetje gek ja. Maar eigenlijk zijn alle docenten bij het Domeinplein wel bijzonder karakters. Ik zie mezelf als een gestructureerde chaoot. Ik heb dan ook echt een ‘chaosbureau’. Leerlingen zien die verschillen en dat is juist prima. Alleen Marken zou niet werken, maar alleen strenge collega’s ook niet.”

Je bent een opvallende verschijning. Wat voor effect heeft dat op de kinderen?

“Toen ik hier pas begon, zag ik er nog heftiger uit. Ik droeg een skelet-oorbel, met mooi weer droeg ik een korte broek met legerkisten eronder of een shirt met demonen erop. Inmiddels ben ik een stuk ingetogener worden, maar ik heb nog steeds lang haar, een baard en tatoeages. Voor mij is het heel belangrijk dat ik mezelf kan zijn en dat ik kan laten zien wie ik ben. Dat geldt voor mijn leerlingen ook. Als ze met gaten in hun broek binnenkomen, denk ik ook bij mezelf ‘waarom geef je daar geld aan uit’ maar voor hen is dat belangrijk. Door het er samen over te hebben, kweek je belangstelling. Dat gaat twee kanten op. Kinderen leren dat het goed is om niet doorsnee te zijn. Ze zien aan mij dat ik anders durf te zijn. Dat schept een band want ze voelen bij zichzelf ook dat ze anders zijn. En dat mag. Die boodschap wil ik hen ook graag meegeven.”

Artikelen uit de scholen

Plaats zelf een artikel!
Wil jij jouw verhaal delen met collega’s? Heb je een tip of wil je je mening kwijt? OMO biedt jou graag een platform. Hier kun je je artikel plaatsen. Ook kunnen collega’s op jouw artikel reageren.
Bekijk alle 209 bijdragen

Artikel plaatsen Waarom een artikel plaatsen?

0 reactie(s)

Plaats je reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.