Deze website maakt gebruikt van cookies om instellingen te onthouden en om de website beter op uw behoeften af te stemmen. Klik hier voor meer informatie over cookies.

Ja, ik ga akkoord Nee, ik ga niet akkoord X

Actueel

Persberichten en nieuws van en over de vereniging vind je hier. Zelf een bericht delen met je collega’s? Ook dat kan.

« Terug naar zoekresultaten

Podiumplek voor het Varendonck College

18 december 2018 | | 0 reactie(s) Artikelen uit de scholen | OMO nieuwsbrief | Scholen

Tijdens de provinciale uitreiking van de Nationale Onderwijsprijs van 29 november jl. kleurde het podium OMO-blauw. De ereplaatsen waren voor het Fioretti College, De Sprong en het Varendonck College. Laatstgenoemde behaalde de derde plaats met het 'Omgevingsproject'. 

Het omgevingsproject

Leerlingen van het Varendonck College en de vakgroep aardrijkskunde verwerkten echte omgevingsvraagstukken van bedrijven uit de regio tot een behapbare opdracht voor basisschoolleerlingen. Deze opdracht ‘brachten ze aan de man’ tijdens een speeddatesessie. Leerlingen van groep 7 en 8 kozen in groepjes een opdracht en gingen met 'hun' omgevingsvraagstuk aan de slag. Zo werd er een informatief filmpje gemaakt voor North Sailing in IJsland, een gebouw en lesprogramma bedacht voor het Tienercollege en een herontwerp gemaakt voor de parkeerplaats van McDonalds.

Het project was een samenwerking tussen de leerlingen van groep 7-8 van Het Talent en de leerlingen van leerjaar 3 van het Technasium, onderdeel van het Varendonck College.

Doelen en opbrengsten

“Onze doelen waren tweeledig” aldus coördinerend docent Neeltje van de Vossenberg. “Product- en procesmatige resultaten behalen én ook het behalen van winst voor wat betreft de samenwerking tussen Primair Onderwijs (PO) en Voortgezet Onderwijs (VO)”.

Beide doelstellingen zijn behaald. Leerlingen bleken in staat een complex probleem in behapbare deelopdrachten te knippen (productmatig). Uiteindelijk werden de eindproducten in een presentatie toegelicht. Ook procesmatig was de winst aanzienlijk. Communiceren, begeleiden, informatie verwerven en verwerken, presenteren, plannen en organiseren en samenwerken. Leerzame procesmatige vaardigheden, waarop de leerlingen zichzelf moesten scoren en reflecteren.

Naast de mooie resultaten die de leerlingen hebben behaald, hebben de docenten van PO en VO veel van elkaar geleerd. Er is een kijkje in elkaars keuken genomen en men is veel te weten gekomen over de dagelijkse gang van zaken binnen beide scholen.

Tips voor andere scholen

“De belangrijkste tip binnen dit PO/VO-project is: zoek elkaar op”, aldus Neeltje van de Vossenberg. “En laat de kinderen voor een groot deel vrij in wat ze willen onderzoeken of maken. Leer hen keuzes maken, en begeleid ze hier goed in”.

De Onderwijsprijs

Initiatiefnemer van de Nationale Onderwijsprijs is het Instituut voor Nationale Onderwijs Promotie (INOP). De tweejaarlijkse prijs is in 1993 ingesteld om de creatieve kanten van het Nederlands onderwijs voor het voetlicht te brengen. In iedere provincie wordt een provinciale onderwijsprijs uitgereikt.
De genomineerden werden beoordeeld door een deskundige jury, bestaand uit Rob Hommen (docent, lid Hoofdbestuur Algemene Onderwijsbond), Emmanuel Naaijkens (onderwijsjournalist) en Wouter van der Staak (docent en lid Provinciale Staten).

Lees hieronder in de pdf het volledige verslag van coördinerend docent Neeltje van de Vossenberg.

Varendonck College Het omgevingsproject.pdf

Artikelen uit de scholen

Plaats zelf een artikel!
Wil jij jouw verhaal delen met collega’s? Heb je een tip of wil je je mening kwijt? OMO biedt jou graag een platform. Hier kun je je artikel plaatsen. Ook kunnen collega’s op jouw artikel reageren.
Bekijk alle 238 bijdragen

Artikel plaatsen Waarom een artikel plaatsen?

0 reactie(s)

Plaats je reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.