Deze website maakt gebruikt van cookies om instellingen te onthouden en om de website beter op uw behoeften af te stemmen. Klik hier voor meer informatie over cookies.

Ja, ik ga akkoord Nee, ik ga niet akkoord X

Actueel

Persberichten en nieuws van en over de vereniging vind je hier. Zelf een bericht delen met je collega’s? Ook dat kan.

« Terug naar zoekresultaten

“Gun jezelf een APK-keuring en kom tot nieuwe inzichten”

21 januari 2019 | Thea Hermans en Marjolein Bender | 0 reactie(s) Artikelen uit de scholen | Scholen | Medewerkers

Als je in het onderwijs werkt, ben je continu bezig met anderen; collega’s, leerlingen, ondersteunend personeel. Maar wanneer heb je aandacht voor jezelf? Hoe zit het met jouw professionele ontwikkeling? Sta je wel eens stil bij jouw manier van werken? Ieder mens heeft zo zijn eigen valkuilen en redmiddelen. Hoe zit dat bij jou? Daarover gaat de Zelf Konfrontatie Methode (ZKM).

Thea Hermans en Marjolein Bender, beiden met wortels in het onderwijs, zijn allebei geregistreerd ZKM-coach en werkzaam bij de vereniging. Al heel wat leerkrachten, studenten, directieleden en ondersteunend personeel hebben ze geholpen bij hun professionele identiteitsontwikkeling. Thea: “ZKM is een zelfkennis-methode, een motievenonderzoek dat je helpt stil te staan bij jezelf en antwoord geeft op knellende vragen. Je bent bijvoorbeeld al jaren docent biologie. Het vakgebied vind je nog steeds leuk; maar je vraagt je af waar de lol in het lesgeven is gebleven. Of heel anders: Waarom lukt het jou niet om leerlingen te laten doen wat je ze vraagt te doen? Door aan de slag te gaan met een ZKM-onderzoek, kunnen mensen tot heel interessante inzichten komen.”

Puntje van de ijsberg

Wat steeds weer terugkomt in het gesprek over ZKM is de ijsberg van McCleland. De spits van de berg die boven de zeespiegel uitstijgt, is het gedrag dat voor iedereen zichtbaar is. Dat deel van onszelf dat we laten zien. Veruit het grootste deel zit onder de zeespiegel. Het onzichtbare deel van elk mens. Marjolein: “Maar dat is wel het deel dat ieders gedrag bepaalt. De diepere drijfveren en motieven, overtuigingen, angsten, het onderbewuste; samengevat: daar zit je identiteit.”

ZKM gaat om de motieven van waaruit ieder mens zijn leven vormgeeft. “Het is op wetenschappelijke basis gestoeld”, benadrukt Marjolein. “Dat maakt het tot zo’n mooi en duurzaam instrument.” Ze verwijst naar de waarderings- en motivatietheorie van professor Hubert Hermans,  tevens grondlegger van ZKM.

Wat houdt ZKM in?

Om uit te leggen wat het inhoudt, gaan Thea en Marjolein naar de praktijk van het lesgeven. Thea: “De klas waar je voor staat is de spiegel van jezelf. Leerlingen reageren op jou. Waarom doet de klas zo bij mij? Ook in je privéleven spiegelen mensen met wie je omgaat jouw gedrag. Je roept iets op bij anderen. Vaak hebben we de neiging om verklaringen buiten onszelf te zoeken, of we zeggen dat het aan de situatie lag. ZKM laat je in je eigen spiegel kijken en gaat er mee aan de slag.”

De hamvraag is: wat zie ik in die spiegel? Marjolein: “Samen met de ZKM-coach maak je zichtbaar wat je in de spiegel ziet. Welke patronen er in jouw gedrag zichtbaar zijn. En hoe dat samenhangt met jouw levensverhaal. ZKM is een zelfonderzoek; geen vragenlijst of opdracht. Jij onderzoekt jezelf en bepaalde gebeurtenissen uit je leven. Dit gebeurt op een systematische manier en volgens een vaste methodiek. Daar is de coach voor.”

Eerste stap

Voordat het zelfonderzoek begint, geeft de deelnemer eerst zelf aan met welk aspect van het beroep hij of zij graag aan de slag wil. Bijvoorbeeld ‘Waarom draai ik in bepaalde situaties steeds vast?’, ‘Hoe komt het dat ik anderen steeds over mijn grenzen heen laat gaan?’ of ‘Waarom kijk ik al zo lang ik lesgeef op tegen ouderavonden?’ Thea en Marjolein hebben al vele vragen voorbij zien komen: ‘Wat maakt dat ik me onzeker voel als leerlingen niet doen wat ik vraag?’, ‘Waar komt het gevoel vandaan dat mijn team me niet serieus neemt?’ Of ‘Hoe krijg ik weer plezier in mijn werk?’.

Over de werkwijze

Marjolein: “Samen met de ZKM-coach ga je jezelf onderzoeken. We laten jou de film van je leven afdraaien. Die film zetten we op bepaalde momenten stil. Dan vragen we om van dat moment een ‘foto’ te maken. Daar gaan we dan op in. We vragen wat er op dat specifieke moment belangrijk was. Daar zoomen we op in en daar praten we samen over. Zo ontstaat er een set aan ‘foto’s’; dat is de input voor het zelfonderzoek. Die foto’s zijn de inhoud. We vragen de foto’s te waarderen op basis van een set van gevoelens. Wat roepen de beelden op? Dat kunnen waarderingen zijn als blij, vrij, krachtig, saamhorig en zelfverzekerd maar ook eenzaam, bang en machteloos. Door het gevoel bij al die foto’s te benoemen en te waarderen ga je uiteindelijk patronen van je gevoelens herkennen. Deze gevoelspatronen slaan een brug naar je onbewuste drijfveren die je gedrag kleuren.” Thea: “Wat we vaak terug horen is dat ZKM mensen in het onderwijs energie en ruimte geeft om hun werk anders aan te pakken. De kijk op jezelf, op collega’s en de klas verandert er door.”

Meer weten?

Binnen de vereniging zijn er ZKM-coaches. Op de site van Promotion kun je je aanmelden of meer informatie aanvragen. ZKM is goedgekeurd als professionaliseringsactiviteit voor mensen in het onderwijs.

Artikelen uit de scholen

Plaats zelf een artikel!
Wil jij jouw verhaal delen met collega’s? Heb je een tip of wil je je mening kwijt? OMO biedt jou graag een platform. Hier kun je je artikel plaatsen. Ook kunnen collega’s op jouw artikel reageren.
Bekijk alle 225 bijdragen

Artikel plaatsen Waarom een artikel plaatsen?

0 reactie(s)

Plaats je reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.