Deze website maakt gebruikt van cookies om instellingen te onthouden en om de website beter op uw behoeften af te stemmen. Klik hier voor meer informatie over cookies.

Ja, ik ga akkoord Nee, ik ga niet akkoord X

Actueel

Persberichten en nieuws van en over de vereniging vind je hier. Zelf een bericht delen met je collega’s? Ook dat kan.

« Terug naar zoekresultaten

Onderwijsprijs voor het Fioretti College

11 februari 2019 | Clemens Geenen | 0 reactie(s) Artikelen uit de scholen | Onderwijs | Scholen

Tijdens de provinciale uitreiking van de Nationale Onderwijsprijs van 29 november kleurde het podium OMO-blauw. De ereplaatsen waren voor De Sprong, het Varendonck College en het Fioretti College. Laatstgenoemde school voor mavo, vmbo en praktijkonderwijs in Veghel behaalde de eerste prijs met het project ‘Transparant’ en vertegenwoordigt Noord-Brabant tijdens de landelijke prijsuitreiking op 27 maart in Leiden.

Transparant
Naast de veelheid aan extra trainingen, zoals Rots & Water, Schatjes Katjes Watjes en Faalangstreductietraining, biedt het Fioretti College al vele jaren de training ‘Transparant’ aan. Onder begeleiding van twee beeldend kunstenaars werken leerlingen van het Fioretti College buiten de school aan hun sociale vaardigheden. Ze doen dat door in atelier ‘De Schets’ op de Noordkade met elkaar in gesprek te gaan, maar vooral ook met elkaar te schilderen en te tekenen. Leerlingen komen daar terecht op advies van hun mentor en het ondersteuningsteam. Tussentijds en na afloop van het project vindt er terugkoppeling plaats naar het team ondersteuning. Door in een veilige omgeving in alle openheid met elkaar in gesprek te gaan, hebben leerlingen vaak weer de nodige vaardigheden en inzichten opgedaan om in het sociale verkeer goed te kunnen functioneren.

Aan de slag
De kracht van het project zit ‘m vooral in het gegeven dat leerlingen ook daadwerkelijk aan de slag gaan. Bij binnenkomst drinken ze een kop thee en spreken ze wat actuele zaken door. Vervolgens wordt het thema van die dag gepresenteerd en gaan leerlingen in duo’s aan de slag om een tekening of schilderij rond het thema te maken. Door samen te schilderen raken ze vanzelf met elkaar en met de beeldend kunstenaars in gesprek. Bovendien worden aan het eind van een sessie de kunstwerken gezamenlijk besproken. De begeleidend kunstenaars (Geert van de Vorstenbosch en Jolanda van Doorn) hebben beiden een pedagogische achtergrond. Tussentijds en na afloop van het project spreken zij de individuele leerlingen door met de zorgcoördinator van de school.

Tips voor andere scholen
Het project ‘Transparant’ bewijst al jaren dat het krachtig is om samen aan het werk te gaan en naar aanleiding daarvan het gesprek te voeren. Het is niet toevallig dat er op het Fioretti College is gekozen voor een kunstzinnige invalshoek, aangezien Kunst & Cultuur in het DNA van de school zit. Een vergelijkbare werkwijze zou uiteraard ook krachtig kunnen werken door samen in de schooltuin te gaan werken, te gaan koken of door met leerlingen aan expressie of dans te doen. De basisgedachte is dat een gesprek met jongeren nou eenmaal makkelijker op gang komt als je het thematisch aanpakt en als je samen aan de slag gaat. In die zin wordt de aanpak wel eens vergeleken met het bekende kinderprogramma ‘Taarten van Abel’, waar het samen versieren van een taart het middel is om in gesprek te komen.

De Onderwijsprijs
Initiatiefnemer van de Nationale Onderwijsprijs is het Instituut voor Nationale Onderwijs Promotie (INOP). De tweejaarlijkse prijs is in 1993 ingesteld om de creatieve kanten van het Nederlands onderwijs voor het voetlicht te brengen. Op 27 maart vindt in Leiden de landelijke finale plaats. Het Fioretti College zal daar in de categorie voortgezet onderwijs de provincie Noord-Brabant vertegenwoordigen.

Lees hieronder het volledige juryrapport.

Onderwijsprijs Noord-Brabant 2017-2019
Categorie: Voortgezet Onderwijs
Juryrapport project: Transparant (Duoschilderen)
Fioretti College Veghel

 

Veilige omgeving
Leerlingen van vmbo en praktijkonderwijs werken aan hun sociale vaardigheid en leren zichzelf beter kennen door in duo's te schilderen. Doordat men steeds samen aan een thematisch kunstwerk werkt, ontstaan er telkens andere gesprekken. De omgeving (een schilderatelier buiten school) en de begeleiding (twee beeldend kunstenaars) zorgen voor een veilige omgeving. Tien weken lang komen leerlingen één keer per week voor een sessie naar 'De Schets'. De verwijzing van leerlingen naar het project is intussen volledig ingebed in de ondersteuningsstructuur van het Fioretti College.

Sociale vaardigheden
Van leerlingen wordt op school en daarbuiten nogal wat verwacht: persoonlijkheid, relaties ontwikkelen, zelfontplooiing, samenwerken. Om dat te bereiken is sociaal vaardig gedrag nodig. Het is erg origineel om via kunst leerlingen sociaal vaardiger te maken. ‘Transparant’ is een ondersteuningsaanbod voor leerlingen die ‘onhandig’ opereren in het sociale verkeer. Het is heel anders dan veel andere programma's, waarin vooral gepraat wordt in een groep of kring. Leerlingen ontmoeten elkaar (belangrijk: buiten de school), leren elkaar kennen en leren zichzelf kennen.

Opbrengsten
Het project heeft zijn waarde meer dan bewezen. Al sinds 2009 loopt het in de huidige vorm. In basis, zoals de school aangeeft, is men al in 2004 gestart. Maar het project is ook voortdurend in beweging. Door de jaren heen is het project regelmatig geëvalueerd en als gevolg daarvan geëvolueerd tot wat het nu is. Leerlingen die meedoen zijn beter aanspreekbaar, zelfbewuster en voelen zich meer verbonden met anderen, die vaak een heel andere culturele achtergrond hebben. Ze weten uitstekend te verwoorden wat voor hen de betekenis is geweest van het samen schilderen.

Overdraagbaarheid
Binnen Veghel is het project ‘Transparant’ en daarmee het ondersteuningsaanbod al overgedragen naar de tweede school voor voorgezet onderwijs (havo-vwo). Dat laat zien dat het initiatief heel goed overdraagbaar is, ook naar andere schooltypes. De jury kent aan het Fioretti College de eerste prijs toe in de categorie voortgezet onderwijs.

 

Artikelen uit de scholen

Plaats zelf een artikel!
Wil jij jouw verhaal delen met collega’s? Heb je een tip of wil je je mening kwijt? OMO biedt jou graag een platform. Hier kun je je artikel plaatsen. Ook kunnen collega’s op jouw artikel reageren.
Bekijk alle 240 bijdragen

Artikel plaatsen Waarom een artikel plaatsen?

0 reactie(s)

Plaats je reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.