Deze website maakt gebruikt van cookies om instellingen te onthouden en om de website beter op uw behoeften af te stemmen. Klik hier voor meer informatie over cookies.

Ja, ik ga akkoord Nee, ik ga niet akkoord X

Actueel

Persberichten en nieuws van en over de vereniging vind je hier. Zelf een bericht delen met je collega’s? Ook dat kan.

« Terug naar zoekresultaten

“Juf, gaan we een prijs pakken?”

12 februari 2019 | Marjella Daas | 0 reactie(s) Artikelen uit de scholen | Vereniging | Scholen | Medewerkers | Leerlingen

 “Binnen de leerweg Economie op school komen elk jaar de keuzevakken Economie en Ondernemen aan bod. Een vast onderdeel daarbij is Ondernemen. Volgens mij het meest ideale keuzevak om in de praktijk uit te voeren. Zeker als ik terug denk aan vorig jaar. Ik heb toen voor dit vak een enthousiast groepje leerlingen mogen begeleiden. Het coachen van deze leerlingen is echt heel leuk. Dit is overigens het ook het groepje dat in het nieuwe jaar een etentje organiseerde onder het motto: “Elk bedrijf heeft een nieuwjaarsborrel, dus wij ook!” Echte ondernemers dus.                         

Unieke samenwerking

 De groep heeft bestaan uit vier totaal van elkaar verschillende leerlingen, elk met hun zwaktes die ze snel onderkennen en opvangen door juist hun sterke punten te gebruiken. Ze vallen op in hun wijze van samenwerken. Hierdoor worden ze uitgekozen om hun product te verkopen tijdens de open dag. Het leren wordt door praktijkervaringen levensecht, het wordt in een context geplaatst. De groep heeft dit als erg leuk en leerzaam ervaren. Ook tijdens de lessen zie ik veranderingen in het gedrag, van vrijblijvend ‘kletsen’ naar ‘echt’ vergaderen, al ervaren ze dat zelf misschien niet zo. 

    

Inschrijven OMO-praktijkwerkstukprijs

De resultaten zijn zo goed dat ik besluit hun ‘bedrijf’ in te schrijven voor de wedstrijd van het beste praktijkwerkstuk binnen OMO. Het kost niet veel tijd om dit te doen en het is een motiverende manier om deze groep te belonen voor het harde werken dat ze laten zien. Natuurlijk vinden ze het in het begin een beetje eng, maar nadat ik ze heb verteld hoe goed ik hun stuk vind en dat ze niets te verliezen hebben zijn ze overtuigd en gaan we aan de slag om alles klaar te maken voor de inschrijving. Is het verslag mooi genoeg? Of moeten er nog puntjes extra op de I gezet worden? Is er een product klaar om mee gestuurd te worden? En hoe staat het met de vlog is die al klaar om te laten zien welke stappen we allemaal hebben genomen? Alles wordt verzameld en ze worden met iedere les enthousiaster over de wedstrijd. Ze sturen appjes in de groepsappen, ze zijn er bijna elke dag mee bezig en ze dromen over een overwinning. Het is een leuke periode ook voor mij als docent/coach, want de leerlingen betrekken mij overal bij. Na een paar weken krijg ik te horen dat mijn groep in de finale staat. Dat hebben ze toch maar mooi gepresteerd. Zelf zijn ze ook ontzettend trots en dat stralen ze dan ook, terecht, uit. Het is een beloning voor het harde werken.

Finale

De finaledag komt er aan. De genomineerde leerlingen gaan met hun ouders en familie naar het OMO-bureau in Tilburg. Vol spanning: “Juf gaan we een prijs pakken?” De laatste bemoedigende tips worden gegeven en ik vertel hen hoe trots ik nu al op ze ben. Ze worden tweede en ik ben blij om bij deze groep betrokken te zijn geweest. Super om te zien hoe mijn leerlingen rondlopen. Trots op zichzelf en dat ze deze prestatie hebben neergezet.

De deadline van de nieuwe praktijkwerkstukken komt er weer aan. En weer ga ik twee bedrijven inschrijven die, hopelijk, dezelfde mooie ervaring beleven. Het kost mij niet te veel tijd en ik heb ondervonden dat het meedoen zeer positief door de leerlingen wordt ervaren én dat je als docent trots bent op de prestaties van je leerlingen. Dan is er toch niets mooiers dan om een werkstuk in te zenden, toch?”

Aanmelden?

Voor de praktijkwerkstukprijs sturen scholen met een opleiding praktijkonderwijs, vmbo-b en/of vmbo-k het resultaat in van een prestatie waar ze trots op zijn. Het werkstuk kan worden gekozen uit bestaand werk dat leerlingen hebben gemaakt binnen of buiten het reguliere programma. De vorm en inhoud van het ingezonden werk is vrij. Het kan een praktische opdracht, werkstuk of project zijn maar ook een verslag van de wijze waarop een leerling, of een groep leerlingen, vakmanschap of burgerschap toont. Deze categorie kent als enige vier geldprijzen. Het prijzengeld kan oplopen tot wel €1000.

Insturen kan tot 12 april 2019!

Hier vind je de animatie die je kunt gebruiken om leerlingen te informeren. Lees hier hoe je deelneemt.

Artikelen uit de scholen

Plaats zelf een artikel!
Wil jij jouw verhaal delen met collega’s? Heb je een tip of wil je je mening kwijt? OMO biedt jou graag een platform. Hier kun je je artikel plaatsen. Ook kunnen collega’s op jouw artikel reageren.
Bekijk alle 260 bijdragen

Artikel plaatsen Waarom een artikel plaatsen?

0 reactie(s)

Plaats je reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.