Deze website maakt gebruikt van cookies om instellingen te onthouden en om de website beter op uw behoeften af te stemmen. Klik hier voor meer informatie over cookies.

Ja, ik ga akkoord Nee, ik ga niet akkoord X

Actueel

Persberichten en nieuws van en over de vereniging vind je hier. Zelf een bericht delen met je collega’s? Ook dat kan.

« Terug naar zoekresultaten

Sterren van Van Maerlant winnen Van Abbedebat

15 april 2019 | Monique Emmen | 0 reactie(s) Artikelen uit de scholen | Scholen

Sterren van Van Maerlant winnen Van Abbedebat

“Ik heb hier meer geleerd in 1 dag dan in 6 weken op school, en ik zit op een goede school.” Dat was een van de enthousiaste reacties na afloop van het Van Abbedebat. Net als vorig jaar kwamen acht teams van middelbare scholieren naar het Van Abbemuseum om op een heel nieuwe manier te debatteren: niet tegen maar met elkaar. Het team dat erin slaagt om de meeste verdieping en nieuwe perspectieven in te brengen en dat bovendien het best luistert naar de gesprekspartners wint.

Het Van Maerlant deed met leerlingen uit klas 4, 5 en 6 mee aan de scholierenwedstrijd:  Lotje van den Burg, David Chen, Floris Durville, Eva Eijsbouts, Floris van Elen, Alida Gerritsen, Noa Hoogland en Roisin Mc Cormack. Het bleek een sterrenteam.

In de finale namen onze leerlingen het op tegen die van het Christiaan Huygens. Het werd een kippenvelgesprek. En dat begon al bij de vragen. Kunstenares Tinkerbell leidde de eerste vraag voor de finalisten in. Veel ceo’s laten zich in hun beleid inspireren door kunstenaars, stelde ze. En: “Naar aanleiding van mijn kunst is er twee keer een wetswijziging doorgevoerd. Je zou dus kunnen zeggen dat kunstenaars in potentie de machtigste figuren van het land zijn. Maar wat is dan precies macht?” Daarna legde Steven ten Tije, conservator van het Van Abbemuseum, de leerlingen een zo mogelijk nog moeilijkere vraag voor. Ten Tije verbleef vanwege een kunstproject een tijdje in Srbrenica. Hij merkte daar dat de inwoners geen behoefte hebben om aan het verleden herinnerd te worden en vooral naar de toekomst willen kijken. Aan de leerlingen vroeg hij: kun je over je toekomst fantaseren, en nieuwe grote verhalen bouwen, zonder achterom te kijken? Over en weer werden de meest prachtige vragen en bespiegelingen geformuleerd. Is macht een kwestie van intellectuele spierballen? Zijn het niet de wetenschappers die onze wereld vooral vormgeven? Is de historie nutteloos, wat kunnen we er van leren? En wat betreft de grote verhalen: zijn die niet ook gevaarlijk?

Uiteindelijk oordeelde de jury dat het Van Maerlant inhoudelijk nipt het sterkst was.

Het idee voor het Van Abbedebat ontstond op het Van Maerlantlyceum. De docenten van de secties filosofie en Nederlands merkten dat leerlingen het steeds moeilijker vinden om essayistisch te denken. Dat is: zich een vraag te stellen en deze al meanderend te overdenken. Wouter Colpaert en Marty Barneveld organiseren daarom samen met het Van Abbemuseum jaarlijks het Van Abbedebat, een scholierenwedstrijd in coöperatief denken. Winst: de leerlingen ontdekken er dat denken niet het betrekken maar het onderzoeken van standpunten is. In het Van Abbedebat draait het dan ook om het luisteren en het formuleren van goede vragen. En dat konden die van ons het aller-, allerbeste!

Artikelen uit de scholen

Plaats zelf een artikel!
Wil jij jouw verhaal delen met collega’s? Heb je een tip of wil je je mening kwijt? OMO biedt jou graag een platform. Hier kun je je artikel plaatsen. Ook kunnen collega’s op jouw artikel reageren.
Bekijk alle 246 bijdragen

Artikel plaatsen Waarom een artikel plaatsen?

0 reactie(s)

Plaats je reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.