Deze website maakt gebruikt van cookies om instellingen te onthouden en om de website beter op uw behoeften af te stemmen. Klik hier voor meer informatie over cookies.

Ja, ik ga akkoord Nee, ik ga niet akkoord X

Actueel

Persberichten en nieuws van en over de vereniging vind je hier. Zelf een bericht delen met je collega’s? Ook dat kan.

« Terug naar zoekresultaten

Rubriek collega met passie: "Leraarschap: een beroep van interactie."

20 mei 2019 | Overige berichten | 3 reactie(s) Onderwijs | Medewerkers

In deze rubriek komen collega’s aan het woord over hun passie voor het vak. Met antwoord op vragen als: waarom doe je dit? Waar ben je het meest trots op? Wat vind je lastig, en waar leer je van? Deze keer Corry Kocken (62), ambassadeur van de Leerateliers voor nieuwe en ervaren docenten. “Zoek elkaar op. Docenten kunnen veel leren van elkaar. Wissel kennis en ervaringen uit en doe er je voordeel mee."

Naam: Corry Kocken (62)
Functie: Programmadirecteur Academische Opleidingsschool voor Noordoost-Brabant en Zuidoost-Brabant en ambassadeur van de Leerateliers (waar ze ook begeleider is)

 

Je hebt sinds de kleuterschool de schoolbanken nooit meer verlaten.
“Dat klopt. Ik zit al m’n hele leven in het onderwijs. Als student in Nijmegen ben ik bijles gaan geven. Toen is het balletje gaan rollen. Sindsdien is het onderwijs me blijven fascineren. Vooral het op gang brengen van nieuwe ontwikkelingen boeit me.”   

Eerst was je docent, later conrector, nu werk je onder meer voor Academische Opleidingsscholen. Zie je terugkijkend een bepaalde ontwikkeling in jouw werk?
“Het begon met de vraag die je je als docent stelt: hoe kan ik nou zo goed mogelijk aansluiten bij de leerlingen in de klas? Variëren in werkvormen, proberen om lessen interessant en uitdagend te maken. Als conrector bleef het contact met leerlingen de belangrijkste inspiratie. Nieuwsgierig naar het leren van leerlingen. Vanuit die fascinatie ben ik meer en meer betrokken geraakt bij het opleiden van leraren. Het bieden van een uitdagende leeromgeving waar studenten het vak kunnen leren. Dan heb je het over het snijvlak van opleidingsinstituten en scholen. Ik vind het een uitdaging om het beste van die twee werelden bij elkaar te brengen.”

Om zo het vak van leraar op een steeds hoger plan te brengen?
“Leraar is complex beroep. Je wordt  voortdurend geprikkeld  om beslissingen te nemen. Dat nemen we mee in het opleiden in de school. Door het beroep te leren op de werkplek en dat te koppelen aan theoretische inzichten, help je studenten, en ook ervaren leraren steeds verder. Dus geen trial and error en ‘ik kijk wel weer hoe het volgende keer gaat’, maar steeds gefundeerd een volgende stap zetten in je professionele ontwikkeling.”

We hebben al de Academische Opleidingsscholen. Welke toevoeging bieden de Leerateliers?
“De opleidingsscholen zijn samenwerkingsverbanden van lerarenopleidingen en scholen voor voortgezet onderwijs. Binnen OMO zijn er 5 van die samenwerkingsverbanden. Vooral bedoeld voor aankomende leraren, maar ook werken we steeds meer met ervaren leerkrachten die zich binnen het AOS-netwerk verder ontwikkelen. De Leerateliers gaan een stap verder. Hier zijn de nieuwste inzichten over het leren van leerlingen en individuele leerroutes het uitgangspunt. Die gebruiken we om nieuwe leraren op een uitdagende manier voor te bereiden op hun beroep en ervaren leraren nog beter te laten worden in het inspelen op wat de leerlingen bij het leren nodig hebben.”

Maak het eens concreter. Wat is er bijzonder aan de Leerateliers?
“In een leeratelier komen studenten die het beroep aan het leren zijn samen met  leraren die het  beroep al uitvoeren. Die studenten hebben qua kennis al veel in huis. Hoe kunnen ze dat inzetten voor het leraarschap? Maar ook: Wat zijn hun ambities? Wat willen ze zelf leren en wat voor leraar willen ze zijn? Bij de Leerateliers zijn de leerbehoeften van de student leidend. We hebben dus geen leerlijnen maar leervragen van deelnemers. Het is maatwerk. Ook de ervaren docenten die meedoen brengen een eigen leervraag en hun werkervaring mee.”

Hoe groot zijn de Leerateliers? Hoe vaak komen ze bij elkaar?
“Per Leeratelier moet je denken aan 3 à 4 leraren en 6 tot 8 studenten. Die komen elke week bij elkaar onder begeleiding van een atelierleider, een opleider. Dat is iemand van de deelnemende  instituten. De studenten komen van verschillende instituten en ook de docenten komen van verschillende scholen en geven  verschillende vakken. Bovenop de wekelijkse bijeenkomsten komen 6 keer per jaar alle leerateliers bij elkaar. Dat zijn inspiratiedagen waarvoor we bijvoorbeeld bijzondere deskundigen uitnodigen en bijzondere locaties bezoeken.”

Kan iedereen die wil meedoen?
“Het is niet voor iedereen een geschikte route. Het gaat vooral om studenten die zelfsturend zijn of willen zijn. Ook moet je wel een onderzoekende houding hebben. Je moet niet een takenlijstje willen afvinken. Als je er aan begint weet je vooraf niet precies wat er op je af komt. Het is een zoektocht, waarbij jouw leervraag centraal staat. Ook de docenten moeten innovatief zijn ingesteld en in een bepaalde mate onzekerheidstolerant zijn. ”

Wat spreekt jou zo aan?
“Wat ik bijzonder vind is de gelijkwaardigheid waarmee we in de leerateliers werken. Voor aankomende leraren is het fantastisch om meteen van waarde te zijn voor de scholen. En voor de ervaren docenten is het een opwaardering van hun eigen professionaliteit.”

“Ik geniet ervan om als begeleider collega’s en aankomende collega’s samen te laten leren en daar zelf ook veel van te leren. Door aan te sluiten bij wat ze nodig hebben en door ze te inspireren om een stap verder te komen. Dat samen doen en samen verder komen vind ik fantastisch aan dit traject.”

 Is er iets wat je nog tegen de docenten wilt zeggen?
“Leraarschap is bij uitstek een beroep van interactie. Interactie voor leraren is vaak de interactie met de leerlingen in de klas. Ik zou ze graag willen uitnodigen om ook interactie bij elkaar te zoeken en daardoor veel meer elkaars kennis en ervaringen te benutten.”

Artikelen uit de scholen

Plaats zelf een artikel!
Wil jij jouw verhaal delen met collega’s? Heb je een tip of wil je je mening kwijt? OMO biedt jou graag een platform. Hier kun je je artikel plaatsen. Ook kunnen collega’s op jouw artikel reageren.
Bekijk alle 246 bijdragen

Artikel plaatsen Waarom een artikel plaatsen?

3 reactie(s)

  • Hallo Corry,
    In de voorbereiding van mijn bezoek aan OMO met oog op de ontwikkeling van een regionaal Netwerk Onderwijsprofessionals, kwam ik dit interview tegen. Je slaat de spijker op z'n kop met:

    “Leraarschap is bij uitstek een beroep van interactie. Interactie voor leraren is vaak de interactie met de leerlingen in de klas. Ik zou ze graag willen uitnodigen om ook interactie bij elkaar te zoeken en daardoor veel meer elkaars kennis en ervaringen te benutten.”

    Zoals je weet, ben ik op verkenningstocht om te bespreken hoe/of een Netwerk Onderwijsprofessionals daar aan kan bijdragen. Wordt vervolgd...

    Groeten, Joke

    17-06-2019 | 15:06 | Joke Kiewiet-Kester | Reageren | Reageren met quote

  • Dag Corry,
    Inspirerend artikel.
    Je hebt ontzettend veel energie en weet vele ballen in de lucht te houden.
    Fijn om met je samen te werken.

    Régie Driessen

    24-05-2019 | 13:46 | Régie Driessen | Reageren | Reageren met quote

  • Beste Corry,

    Wat een aansprekend verhaal!

    Met hartelijke groet

    Jos Hulsker

    21-05-2019 | 12:17 | Jos Hulsker | Reageren | Reageren met quote

Plaats je reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.