Deze website maakt gebruikt van cookies om instellingen te onthouden en om de website beter op uw behoeften af te stemmen. Klik hier voor meer informatie over cookies.

Ja, ik ga akkoord Nee, ik ga niet akkoord X

Actueel

Persberichten en nieuws van en over de vereniging vind je hier. Zelf een bericht delen met je collega’s? Ook dat kan.

« Terug naar zoekresultaten

Scholengroep Het Plein - Reflectie en duurzaamheid

31 oktober 2019 | Corinne Sebregts | 0 reactie(s) Artikelen uit de scholen | Onderwijs | Scholen | Medewerkers

Onlangs hoorde ik een docent zeggen: ‘Eindelijk ga ik eens ontspannen de vakantie in. Dat is me in al die jaren lesgeven nog nooit gelukt’. Die docent had preventief een aantal reflectiegesprekken gevoerd, omdat er geen goede balans was tussen werk en privé. Het voeren van reflectiegesprekken is een middel dat onze scholengroep sinds vorig schooljaar inzet om duurzame inzetbaarheid bij haar medewerkers te realiseren.

Inzet reflectiegesprekken

Wat er precies gebeurt en besproken wordt tijdens een reflectiegesprek is volledig vertrouwelijk. Wat heeft gemaakt dat de docent uit het voorbeeld in staat is geweest zo ontspannen de vakantie in te gaan, kan ik dan ook niet zeggen. Maar dat de reflectiegesprekken hebben geholpen om weer in het zadel te komen, beter passende keuzes voor zichzelf te maken en privé en werk beter op elkaar af te stemmen wilde die docent wel spontaan aan mij kwijt. En zo waren er het afgelopen jaar louter van die positieve berichten. Reden voor mij om jullie meer te vertellen over de reflectiegesprekken, die we aan medewerkers aanbieden.                

Reflectiegesprekken zetten we vooral preventief in: we geven medewerkers die zich (nog) goed voelen in hun werk de gelegenheid om in een veilige setting met een professionele externe te ontdekken waardoor dat komt zodat ze de sleutel vinden om hun werkplezier te behouden. Eventuele ruis die dit negatief kan beïnvloeden wordt in een vroeg stadium getackeld. De essentie van een reflectiegesprek is dat medewerkers inzicht krijgen in hun eigen gedrag en eventuele valkuilen; waarom doe ik wat ik doe, wat levert mij dat op, is het gezond en is dat ook wat ik eigenlijk wil? Voorwaarde daarbij is het eigenaarschap: wat ga jij als medewerker uiteindelijk met de verkregen informatie doen? Zodat men positieve, beproefde gedragingen nog beter in kan zetten en eventuele valkuilen kan herkennen, waardoor die geen hindernis worden. Maar ook medewerkers die al gestruikeld zijn of dreigen te struikelen, kunnen met een Reflectiegesprek op het spoor komen van de sleutel om de situatie te veranderen.

Regie over je leven

Het gaat nadrukkelijk niet om het oplossen van klachten over de organisatie waarbij de medewerker de oorzaak en oplossing buiten zichzelf zoekt. De medewerker is zelf verantwoordelijk om te zoeken naar wat hij/zij zelf kan en wil doen om verandering te brengen. Het gaat om eigen gedrag en om keuzes maken.
Gebleken is dat medewerkers vaak uit het oog verloren hebben dat ze zelf regie hebben over hun leven. Door de reflectiegesprekken worden ze realistischer in hun denken. Ze vinden antwoorden op vragen als ‘Zit ik op mijn plek, ben ik in balans, wat bedreigt dit gevoel van balans, hoe is dat op langere termijn en wat heb ik nodig en kan/wil/ga ik anders doen en welke dingen wil ik zo blijven doen’. Dit vertaalt zich uiteindelijk in hun handelen.

Organisatieontwikkeling

Voor de scholen van Scholengroep Het Plein zijn de reflectiegesprekken ook een startpunt voor organisatieontwikkeling. We krijgen op hoofdlijnen een terugkoppeling (nooit herleidbaar tot individuele personen) wat de bevindingen en advies over organisatiebrede knelpunten die naar voren komen in de gesprekken en die de ontwikkeling van de school mogelijk in de weg staan. Dit past uitstekend binnen het thema duurzame inzetbaarheid, in combinatie met de aandacht voor persoonlijk leiderschap dat Scholengroep Het Plein in het nieuwe schoolplan heeft beschreven.  

Inmiddels is een (ESF-)subsidie ‘Duurzame Inzetbaarheid’ voor de reflectiegesprekken toegekend. Daar zijn we erg blij mee, omdat we daarmee een grote groep medewerkers preventief reflectiegesprekken aan kunnen bieden. Daarmee kunnen we voorkomen dat de indruk ontstaat dat er iets aan de hand is als je reflectiegesprekken voert. Het is juist de bedoeling te voorkomen dat er een probleem ontstaat of dat een medewerker zich niet gelukkig voelt. Ten slotte willen we dat álle medewerkers kunnen genieten van hun werk en ontspannen de vakanties ingaan.

Duurzaamheid leeft op OMO-scholen

Lees meer verhalen over duurzaamheid op onze scholen:

OMO Scholengroep Tongerlo – ‘Keep it Clean Day’

2College Jozefmavo – ‘Klimaatbewustzijn begint op de Jozef!’

SG Were Di – ‘Van schillen tot zeep’

SG Were Di – ‘Duurzaam omgaan met water’

Rythovius College – ‘Zonnepanelen’

Maaslandcollege – ‘Kunstwerk als statement voor de natuur

Artikelen uit de scholen

Plaats zelf een artikel!
Wil jij jouw verhaal delen met collega’s? Heb je een tip of wil je je mening kwijt? OMO biedt jou graag een platform. Hier kun je je artikel plaatsen. Ook kunnen collega’s op jouw artikel reageren.
Bekijk alle 260 bijdragen

Artikel plaatsen Waarom een artikel plaatsen?

0 reactie(s)

Plaats je reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.